Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

virtuella instrument?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP modell sen 2010, os x 10.6.7.

Finns det något program (gärna gratis) som gör så att man kan använda tangenterna till att tex spela piano, dragspel eller andra instrument.

Jag vill inte ha något som är kopplat till dashboarden, och jo - jag HAR googlat men lyckas bara hitta dashboardrelaterade applikationer eller program till windows.

Jag vill INTE använda garageband bara för att förtydliga mig.

Tack

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-05-06 16:01

Du kanske kan förtydliga ditt förtydligande genom att förklara varför GarageBand inte duger och vad du vill ha för funktionalitet istället?

Menar du använda datorns vanliga tangentbord för att spela toner? Eller menar du bara ett samplingsbaserat program där du använder midiklaviatur för att spela ljuden?

Behöver du använda datorns egna tangenter funkar MidiKeys bra, men du behöver fortfarande ett program med virtuella instrument.
Jag kan rekommendera att ladda ner Kontakt player, och sen googla fram samplingsbibliotek som är gratis. Inte superenkel lösning men det borde låta bra iaf

anledningen till att jag inte vill använda garageband är att jag helt simpelt inte kommer överrens med programmet och då har jag ändå försökt mig på det i flera timmar och omgångar som bara lett till vrede. Jag vill bara kunna öppna ett program och sedan spela på tangentbordets bokstäver som om dessa vore pianotangenter. Jag kräver så klart inte världens bästa kvalitet på ljudet - men ändå heller inte ett "plonkigt" platt leksaksljud.

Då är MidiKeys perfekt ju, då kan du använda tangentbordet till vilket musikprogram som helst.

Är det mest piano du är ute efter så hittade jag det här: http://itunes.apple.com/se/app/virtual-piano/id423423767?mt=12

7 kr är nästan gratis

Senast redigerat 2011-05-06 23:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 01:07

TIPS: Jag föreslår att du överväger ett köp av ett litet MIDI-bord.
Skälet till detta är att de flesta MIDI bordens tangenter är känsliga för anslagen (dynamiskt). På tangentbordet blir det "full skaft" på alla nedslag. Ljudmässigt gör det stor skillnad på flesta musikstilar - dynamiken blir både stenhård och torr gentemot ett MIDI-bord.

Tänk dig "trummor" - skulle låta förfärligt med fulla anslag t ex.

1
Bevaka tråden