Vilken iMac 27 (early 2011) skall man beställa för att få mest bang for the buck?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-04 10:34

Nu när de nya iMacarna har kommit och man (jag) är hysteriskt sugen på att köpa en kommer huvudfrågan:
Hur bygger man upp iMacen så man mest bang for bucks?

Naturligtvis påverkas detta av hur man kommer använda datorn. Men om vi utgår att man använder datorn som de flesta dvs surfning, lite videoredigering, bildbehandling samt spel.

Första frågan är processorn:
Skall man satsa på i5 eller i7 processor?

Skall man välja 3.1 GHz i5 eller 3.4 GHz i7 vilket kostar +1 820 kr? Alternativt kan man välja 2.7 och det enklare Radeon 6770 så sparar man 2 500.

Andra frågan är grafikkortet:

Hur stor står sig Radeon 6770 mot Radeon 6970? Vad gör det för skillnad att köpa ett Radeon 6970 med 1 GB minne jämfört med 2 GB som kostar +910 extra?

Tredje frågan är Hårddisk:
Är det värt + 5 460 att köpa till en 256 GB SSD?

Minne utgår jag från att man som vanligt köper billigare från någon annan än Apple.:)

Jag inser att det fins en hel del olika frågor i denna tråd men tror det skulle kunna vara användbart att titta på sakerna tillsammans.

Hur sätter man upp man en snabb men prisvärd iMac?

Senast redigerat 2011-05-04 21:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-04 11:02

2,7 med mindre grafikkort men med SSD.

Inte SSD, fortfarande icke prisvärt. Vänta tills priserna på SSD gått ner med hälften minst...och köp en Thunderbolt SSD då istället.
Grafikkort 6970.

Senast redigerat 2011-05-04 11:33
Ursprungligen av Firechild:

Inte SSD, fortfarande icke prisvärt. Vänta tills priserna på SSD gått ner med hälften minst...och köp en Thunderbolt SSD då istället.
Grafikkort 6970.

När är det prisvärt då? I så fall kan man väl resonera så om allt? Det är alltid billigare om man väntar lite.

Ursprungligen av westerlu77:

När är det prisvärt då? I så fall kan man väl resonera så om allt? Det är alltid billigare om man väntar lite.

Det är sant men särskilt med SSD diskar kommer det vara samma enorma prisutveckling som med RAM på 90talet eller USB minnen på 00-talet.
Så en 512GB SSD som idag ligger på 10.000:- kommer om ett år att kosta 3-4.000:- och en 256GB SSD kommer du få för ett par tusenlappar om ett år.

Oavsett dator, om jag ska ha en SSD ska den vara på minst 512 GB och får kosta högst ett par tusenlappar. När de har kommit dit ska jag investera i en.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-04 12:27

Det skulle vara intressant att få mer input på huvudinlägget från er övriga, jag går också och funderar kring detta.

Low End Mac brukar alltid göra en "value equation" när nya modeller kommer. Håll utkik här: Low End Mac: Worth It!

Om man köper en extern thunderbolt disk senare, kan man ha systemet på den disken?

Ursprungligen av westerlu77:

Om man köper en extern thunderbolt disk senare, kan man ha systemet på den disken?

Det skulle inte förvåna mig. Idag kan man ha det på både en extern FW-disk eller USB-disk, så jag räknar med att det även kommer att fungera med Thunderbolt.

• Medlem
  • 2011-05-04 21:01

Jag börjar fundera på följande uppsättning:
Processor
3.1GHz Quad-Core i5

Grafikkort
Radeon 6970M 1GB

Hårddisk
1TB + 256GB SSD

Total blir det saftiga 23 455 kr

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-04 23:55

Det verkar vara så att dessa nya iMacar inte har SATA III och att då köpa med SSD känns lite trist då man inte kan nyttja dess fulla kapacitet.

För egen del blir det nog en i7, 4 GB RAM, 1TB disk samt AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5.

Senast redigerat 2011-05-17 11:43
Ursprungligen av zinned:

Det verkar vara så att dessa nya iMacar inte har SATA III och att då köpa med SSD känns lite trist då man inte kan nyttja dess fulla kapacitet.

Jo nu har den det.

Firmware Update Enables 6Gb/s in 2011 iMacs. | Other World Computing Blog
iMac EFI Update 1.6

• Medlem
  • 2011-05-05 06:23

När har man nytta av 2 istället för 1 GB grafikminne och hur mycket snabbare blir det?

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-05-06 19:38

Jag tänkte beställa:

27"

3.4 ghz i7 - För att kostnaden på 1890kr inte är stor och tanken var att denna dator skulle ersätta en Mac Pro för att göra tunga renderingar.

8gb ram. Såg att det var 2x4 gb stickor så jag kan addera 2 likadana i framtiden.

1tb hårddisk. SSD känns lite dyrt just nu.

2gb grafikkort. Jag kommer att jobba mycket i after effects, de använder GPUn ganska kraftigt. Är dock skeptiskt till att jag skulle märka skillnad på 1gb eller 2gb. Dock så kostar uppgraderingen inte så mycket. Under tusenlappen, då kan man lika gärna ta det.

22.500 blir denna setup.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-09 14:46
Ursprungligen av Tanso:

Jag tänkte beställa:

27"

3.4 ghz i7 - För att kostnaden på 1890kr inte är stor och tanken var att denna dator skulle ersätta en Mac Pro för att göra tunga renderingar.

8gb ram. Såg att det var 2x4 gb stickor så jag kan addera 2 likadana i framtiden.

1tb hårddisk. SSD känns lite dyrt just nu.

2gb grafikkort. Jag kommer att jobba mycket i after effects, de använder GPUn ganska kraftigt. Är dock skeptiskt till att jag skulle märka skillnad på 1gb eller 2gb. Dock så kostar uppgraderingen inte så mycket. Under tusenlappen, då kan man lika gärna ta det.

22.500 blir denna setup.

Det är väl bättre att du köper med bara 4 GB och sedan köper du ytterligare 2x4GB själv som du sätter i på en minut. Då har du 12 GB RAM för +800 istället för endast 8 GB RAM för +1800.

Klart bättre deal, eller hur?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-17 00:43

Jag beställde 27" i7 med 2gb på grafikkortet. Använder inte ens hälften men tillhör den skara människor som senare går och ältar för att jag inte köpte det bättre. Sket i SSD'n för att senare montera en egen men när jag nu såg att det var massa tveksamheter så avbeställde jag och satte naturligtvis i en SSD också.

Det tråkiga är bara att leveranstiden är 4-6 veckor med SSD just nu.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-17 11:33

Själv tycker jag det låter mer intressant att vänta in ett TB-chassi som man sedan monterar in en SSD i. Då behöver man heller inte mecka isär sin iMac och bryta garantin

• Medlem
  • 2011-05-20 19:23

En enkel fråga som kanske är svår att svara på är:

Skall man välja 3.1 GHz i5 eller 3.4 GHz i7 vilket kostar +1 820 kr?

Vilket blir mest mest bang for bucks?

Jag tror jag mins att Barefeets tidigare sagt att de tycket att tidigare iMac var en bättre deal med i5 jämfört med i7 men jag vet inte hur stor skillnaden är med de två nuvarande processormodellerna. Tester kan säga en del men det är ändå känslan som räknas

• Medlem
  • 2011-05-26 21:04

Jag talade med en säljare i en Macbutik.

Jag frågade honom om man märkte att i7 är snabbare förutom i de program som stödjer Hyper Threading.

Han sa att i7 kändes betydligt snabbare i andra program också.

Är det någon som vet om det stämmer?

Jag trodde att i7:ans fördel var Hyper Threading och eventuellt även något snabbare minneshantering.

Är i7 värd de extra 1 820 kr den kostar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-24 17:49

Mn far har fått hem super datorn !

Kom in för 3 dagar sedan !

iMac 27" i7, 8 GB minne, grafik med 2 GB minne, 2 TB hårddisk, 256 GB SSD !

Apple klart från fabriken lagt in system i SSD HD, inget i 2 TB HD. Ohyggligt snabbt !

1
Bevaka tråden