Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS-blog! Hur fräckt som helst...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Morsning!

Jag har hittat en blog som man skriver i via SMS och läser på webben. Eller hur man nu ska förklara det. Kallas tydligen för Bonkis, och måste vara nytt för det finns inte många än...

Just det, bonki.com heter siten.

...och, skulle jag tro, du såg det först på 99mac...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 17:25

potentiell killerapp för G3 faktiskt
Men det kommer aldrig 3you fatta...

EDIT:
Heter väl 3G och '3' något , men ni förstår

googla efter "mobloging" så skall ni nog hitta mycket intressant om mobil blogging...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
potentiell killerapp för G3 faktiskt
Men det kommer aldrig 3you fatta...

EDIT:
Heter väl 3G och '3' något , men ni förstår

Liten förklaring:
3G betyder tredje generationens mobiltelefoni.
Det finns flera olika tekniker som kallas 3G. I Sydkorea används t.ex. CDMA2000 medan vi här i Sverige kör något som kallas WCDMA.

Idag används alltså motsvarande 2G, vilket för oss europeer innebär GSM (i USA används exempelvis CDMA). Generation 1 var således NMT.
GPRS ligger någonstans mitt emellan och brukar ibland (dock inte helt korrekt) kallas för 2,5G.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
googla efter "mobloging" så skall ni nog hitta mycket intressant om mobil blogging...

Googla på "mobil blog site:.se" gav oxå mycket träffar...
Men anser alltjämt att blog från telefonen med bild och ljud (mms:a in istället) vore något som skulle kunna få igång 3G bland yngre...
Finns det så har vodafone och '3' missat mig med reklamen totalt...

Är jag bussinessman och entreprenör eller vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 18:02

Kan tillägga att 3 är en operatör i 3G-nätet.
Sveriges enda, hittills.
Telia/Tele2 är på gång, Vodafone likaså.
Orange har sedan tidigare dragit sig ur Sverige, trots att de fick en 3G-licens.
3 gick tidigare under benämningen Hi3G, och ägs till hälften av Investor. Den andra halvan äger Hutchison Whampoa, en av världens största operatörer (de startade Orange och sålde det sedan).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-28 18:18

Är inte 3G i Sverige och Europa UMTS (Universal Mobile Telecommunications)?

Ursprungligen av Kalle W:

Är inte 3G i Sverige och Europa UMTS (Universal Mobile Telecommunications)?

Japp, det är det.
Har för mig att WCDMA och UMTS egentligen är samma standard.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Googla på "mobil blog site:.se" gav oxå mycket träffar...
Men anser alltjämt att blog från telefonen med bild och ljud (mms:a in istället) vore något som skulle kunna få igång 3G bland yngre...
Finns det så har vodafone och '3' missat mig med reklamen totalt...

Är jag bussinessman och entreprenör eller vad?

Många träffar, men ingenting som motsvarar tjänsten jag beskrev. Iallafall ingenting jag kan hitta.

Det handlar ju om en (premium) SMS-driven blog. I drift. I Sverige. Nu.

Som inte kräver att ens telefon kan mer än att bara skicka SMS...

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Morsning!

Jag har hittat en blog som man skriver i via SMS och läser på webben. Eller hur man nu ska förklara det. Kallas tydligen för Bonkis, och måste vara nytt för det finns inte många än...

Just det, bonki.com heter siten.

...och, skulle jag tro, du såg det först på 99mac...

Det där gjorde jag redan våren 1998, Comviq hade då (kanske fortfarande) en kul tjänst där man kunde skicka email genom att skriva adressen först i ett SMS och skicka till ett specifikt nummer. Tillsammans med det ett enkelt procmail-script på servern som tog emot mailet.... bloggade väl typ 5 inlägg innan jag tröttnade

Tänkte bara säga att NU har mobil.se en artikel om detta. 99mac var alltså först...

1
Bevaka tråden