Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla powerbookar verkar heldöda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tre gamla powerbookar, som jag tänkte kolla igenom, leta ev intressanta gamla filer och fundera på om de ska sparas eller inte. Det är:
- PowerBook 190
- Svart Powerbook med det där lite genomskinliga tangentbordet i liksom kopparnyans, 400MHz processsor, 6GB HD. Family Number M7572
- PowerBook G4 (äldre aluminiumvarianten) Family Number M8407

190:an knäpper lite tyst för sig själv när jag kopplar in elsladden, övriga låter inget. Ingen av dem gör någon som helst ansats att starta när jag försöker med elsladd i. De har alla stått avstängda utan ström ett antal år.

Hur gör jag för att få igång dem? Alla funkade förut.

Tack
Mats

  • Medlem
  • 2011-04-17 10:50

Prova att låta dem stå ett tag, flera timmar, med sladd i innan du försöker starta dem. Det har funkat för min del.

För den svarta med bronstangentbordet (Powerbook "Firewire") kan du pröva att återställa PMU.
Resetting PowerBook and iBook Power Management Unit (PMU)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-04-17 12:42

Ofta behöver dom ha iaf lite ström i batteriet för att starta, gör som Giggs sa och låt dom stå nätkopplade i ett antal timmar (över natten).

Tack!
Låter dem stå till i morn efter jobbet. Provar PMU-återställandet om det inte funkar.
Mats

I dag fick jag igång firewire-PB:n (bronze), men de andra två alltjämt döda. Ska man byta nåt batteri (alltså inte det vanliga stora)? PB190 tickar fortfarande lite försiktigt.

Ibland hjälper det att byta det lilla back-up batteriet.

PB190? Ja det var ett tag sen jag hade igång min. Kanske skall prova till sommaren då jag kommer åt den. Men om den inte vill starta så är det ju inte så konstigt. Min är nog exakt 15 år nu (inköpt våren 1996).

1
Bevaka tråden