Student - var köpa Mac?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är student just nu och har fått ett Mecenat kort. Via dess hemsida hittade jag Dustin home. Sökte på Macbookpro och fick se att om jag köper en dator via dem och inkluderar abbonemnag (internet om jag inte missförstår?!!) som jag binder i 24 månader med 300kr/månad så skulle en 15' Macbookpro kosta 11295. Det är ju betydligt billigare än via Appelstore där samma dator (om jag ser rätt) skulle gå på 14.800.

Nu till min fråga. Hur är det när man köper via Dustin home? Är det säkert? Hur kan de vara så mycket billigare?
Tilläggas är att jag nu betalar för mobilt bredband 275kr per månad via telia.

Apple macbook pro C17 2.2 4GB/750 15'4 är den som jag tittar på via Dustin home

Behöver jag köpa till program till Macen så jag klarar "normal" ordbehandling? Använder nu Word. Har en Macbook pro ver 10.4.11. Några år gammal alltså.

Tacksam för er läsares expertis!!

Klart det är säkert att handla från Dustin. Däremot är det ju inte direkt billigare, som motprestation måste du ju betala 24x300,- extra.

När det gäller ordbehandling så har jag själv köpt Office 2011 av Dustin till studentpris, det är nog det bästa valet. Skall man skriva rapporter och hemtentor och liknande så vill de ju ha dem i Wordformat. Onödigt att krångla till det med någon annan mjukvara.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-14 15:40

Det blir "billigare" för att mobiloperatörerna subventionerar datorn mot att du binder upp dig på ett abonnemang. De 3500:- de "bjuder" på räknar de med att tjäna in på de 7200:- du betalar för abonnemanget under två år.

Frågar du mig är de otroligt mycket skönare att betala en dator direkt och få det avklarat, annars kommer de svida lite var måna du får den där fakturan. Mobilt bredband har jag hellre i mobilen som delar ut internet till datorn i så fall.

Men som svar på din fråga, Dustinhome har jag handlat mer eller mindre enbart ifrån vad gäller teknik så jag litar på dem stenhårt och de har nästan aldrig gjort mig märkbart irriterad eller besviken.

Jag betalar ju redan nu 275 varje månad för mobilt bredband. Så...
Men... kan jag använda internet via telefonen så skulle det ju också vara bra. Men det kan ju bli dyrt i längden det med.
Om jag nu kan lista ut hur man gör (har en Hazel Dvs sonyericsson J20i)

I min nuvarande dator använder jag Microsoft word. Brukar det ingå? (eller brukade) Det är inte jag som köpt in denna dator.

Känner som Citronsyra att det är skönt att "bara köpa" sin dator, men när det handlar om så pass mycket pengar så blir man ju ändå lite fundersam...

Ursprungligen av Sofiaflickan:

Jag betalar ju redan nu 275 varje månad för mobilt bredband. Så...
Men... kan jag använda internet via telefonen så skulle det ju också vara bra. Men det kan ju bli dyrt i längden det med.
Om jag nu kan lista ut hur man gör (har en Hazel Dvs sonyericsson J20i)

I min nuvarande dator använder jag Microsoft word. Brukar det ingå? (eller brukade) Det är inte jag som köpt in denna dator.

Känner som Citronsyra att det är skönt att "bara köpa" sin dator, men när det handlar om så pass mycket pengar så blir man ju ändå lite fundersam...

Då är det betydligt bättre att gå till Mecenat.se, och sen till Apple Store, och köpa med 10% rabatt. Annars kommer du ju sitta med dubbla Mobilabredband.

Nej det ingår inte och har mig veterligt aldrig ingått heller, bara som testversion för många år sedan.

csn har kampanj på Macbook pro nu!

Ja, det vill jag ju inte göra. Tänkte givetvis säga upp det gamla abbonemanget eller förälänga det via Dustin. (som det verkar gå att göra)

MacBook Pro - Apple Store (Sverige)
Vid närmare titt verkar det som att jag ska jämföra med den som kostar 17.995

med

APPLE MACBOOK PRO CI7 2.2 4GB/750 15.4" - Efterlängtad MacBook med helt ny teknologi - Produktinformation

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-14 16:14

Ja, det vill jag ju inte göra. Tänkte givetvis säga upp det gamla abbonemanget eller förälänga det via Dustin. (som det verkar gå att göra)

med

APPLE MACBOOK PRO CI7 2.2 4GB/750 15.4" - Efterlängtad MacBook med helt ny teknologi - Produktinformation

Nu kikade jag närmare på det där, och det verkar som att de 300:- i månaden är utöver priset för abonnemanget, vilket är mellan 199:- och 269:- i månaden. Riktigt crappy deal, med andra ord.

Edit: Det var inte så crappy som jag trodde, tänkte på de priser du angav i första inlägget. I själva verket sparar du 1000:- på att köpa datorn med abonnemang, förutsatt att du behöver det mobila bredbandet.

Edit 2: Du sparar mer på att köpa med studentrabatt utan abonnemang.

med

Allt beror på vad du är ute efter. Hade jag vart dig skulle jag sett till den totala kostnaden, och sen bestämma vad som passar dig bäst!

Men jag instämmer, det blir en rätt saftig summa om du tar med abonnemang

Så om jag förstår er rätt:

Den förhöjda månadskostnaden har INTE med abonemanget att göra utan en extra avgift för datorn om jag köper den på avbetalning?

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-15 00:02

Så om jag förstår er rätt:

Den förhöjda månadskostnaden har INTE med abonemanget att göra utan en extra avgift för datorn om jag köper den på avbetalning?

Ja, ungefär. Det är ju som när du köper en telefon för 1:-, utöver abonnemanget betalar du en månadskostnad (avbetalning) för själva telefonen.

Jag skulle inte lita på att köpa en Macbook genom en telefonoperatör.

Du har 10% i studentrabatt om du har ett giltigt Mecenat-kort. Köp därför via Mecenat.se. Det blir billigare eller lika billigt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag skulle inte lita på att köpa en Macbook genom en telefonoperatör.

Du har 10% i studentrabatt om du har ett giltigt Mecenat-kort. Köp därför via Mecenat.se. Det blir billigare eller lika billigt.

Instämmer, köper du därigenom så får du såklart 1års garanti via de flesta apple-godkända reparationsställen. (ring och kontrollera först såklart med din närmsta)

Ursprungligen av citronsyra:

Instämmer, köper du därigenom så får du såklart 1års garanti via de flesta apple-godkända reparationsställen. (ring och kontrollera först såklart med din närmsta)

Du får _alltid_ en ett års garanti oavsett var du köper en ny Mac. Och den garantin gäller på alla Apple-godkända reparationsplatser.

• Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 14:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du får _alltid_ en ett års garanti oavsett var du köper en ny Mac. Och den garantin gäller på alla Apple-godkända reparationsplatser.

Och köper du den av ett företag så gäller ju konsumentköplagen i 3år... och den går aldrig att förhandla bort.

Ursprungligen av kainen:

Och köper du den av ett företag så gäller ju konsumentköplagen i 3år... och den går aldrig att förhandla bort.

Det är skillnad på den "garanti" företagen ger dig samt den "garanti" som konsumentköplagen ger dig, först och främst i vems sak det är att föra fram bevis. Den "garanti" på ett år som apple ger utöver den de krav konsumentköplagen ställer, innebär att Apple mer eller mindre tar emot en dator och lagar/fixar den oavsätt vem eller vad som kan ha hänt. Sedan efter den tiden (dvs mellan år 1 till år 3) så måste du som kund bevisa att det verkligen är ett fabrikationsfel och inte användarfel. I många fall kan detta vara svårt och omständigt.

Rätta mig gärna om jag har fel, kan ju ha skett massor sedan jag forskade i detta. (men vi kanske inte ska gå allt för mycket off-topic?)

Tycker du borde köpa den med Mecenatrabatten.
Och kolla upp möjligheten att använda din Hazel som modem. Vet inte vad Telia tar men jag kör turbo-3G hastighet i mobilen för 100(?)kr med Telenor. När jag är på resande fot eller när Comhem strular hemma blir det sladd mellan mobilen och datorn. Drar dock en del ström på mobilen, så laddaren måste finnas nära till hands.
24månader är en väldigt lång tid då det gäller elektronik, inom 2 år är finns det säkert snabbare och billigare mobila bredband.
Vad gäller Word kan jag tipsa om OpenOffice och GoogleDocs. Bägge är gratis och har sina fördelar.

Ursprungligen av reboot81:

Vad gäller Word kan jag tipsa om OpenOffice och GoogleDocs. Bägge är gratis och har sina fördelar.

Fast skall man skriva i högskolemiljö med alt vad det innebär kring layout, kompatibilitet etc så brukar de där hundralapparna kännas rätt obetydliga i sammanhanget.

Ursprungligen av Capeman:

Fast skall man skriva i högskolemiljö med alt vad det innebär kring layout, kompatibilitet etc så brukar de där hundralapparna kännas rätt obetydliga i sammanhanget.

Som fattig student vill jag mig minnas räkna var krona, men om man käkar nudlar och ketchup ett par veckor så har man ju rejält dålig hälsa och ett nyinköpt Office Vad gör man inte för att följa de lagar och förutsättningar man har som fattig student.

Tror också det kan vara värt att köra på Office, om inte annat för att underlätta det vardagliga arbetet.
"Office för Mac 2011 - Home & Business" kostar 899:- med studentrabatt, överkomligt i min mening.

Dessutom säljer Dustin en studentlicens av stora Office (inkl Outlook) för samma peng som Home & Business, man går bara miste om kartongen.

Du kan ju välja stötta en lokal ÅF med, det borde generera samma pris som på AppleStore.

Ursprungligen av Goflorp:

Du kan ju välja stötta en lokal ÅF med, det borde generera samma pris som på AppleStore.

Vilken lokal handlare, i hennes område, erbjuder 10% rabatt?

Ursprungligen av Marcus_R:

Vilken lokal handlare, i hennes område, erbjuder 10% rabatt?

Om Göteborg räknas in så tror jag MacForum bara ger 5% för studenter (så sa de till en vän när vi senast var där).

Härligt att läsa era tankar om ett och annat!

Idag fick jag svar från Dustin ang abonemang o förhöjd måndadsavgift.

"Bindningstiden gäller abonnemanget du väljer och den förhöjda månadskostnaden är som en avbetalning på datorn."

Så var det med det. Det var lite otydligt på sidan tycker jag men nu vet jag. nu får jag ta mig en funderare. Var inne i lokala Apple affären igår
och kollade runt lite. Kanske "räcker" det med en 13´....

Tack för all hjälp med funderingar!

Kollade på CSN och iPad, den här diskussionen gjorde mig lite nyfis.

iPad ger points (surrogatvaluta) som man sedan kan omvandla till inköp i iTunesStore/AppStore

Jävla tönterier.

Blev besviken, hade tänkt skaffa två iPads i sommar ju ... lite rabatt är inte fel.

Ursprungligen av Goflorp:

Kollade på CSN och iPad, den här diskussionen gjorde mig lite nyfis.

iPad ger points (surrogatvaluta) som man sedan kan omvandla till inköp i iTunesStore/AppStore

Jävla tönterier.

Blev besviken, hade tänkt skaffa två iPads i sommar ju ... lite rabatt är inte fel.

Visst, studentbonus är inte samma sak som en vanlig studentrabatt. Men som Mecenat skriver på sin FB sida, Apple ger ingen vanlig studentrabatt någonstans, och då är tycker jag det är bättre att få studentbonus, som ger mig 100kr på iTunes, än inget alls.

Ursprungligen av Marcus_R:

Visst, studentbonus är inte samma sak som en vanlig studentrabatt. Men som Mecenat skriver på sin FB sida, Apple ger ingen vanlig studentrabatt någonstans, och då är tycker jag det är bättre att få studentbonus, som ger mig 100kr på iTunes, än inget alls.

Apple ger rabatt till studenter genom deras egna butiker (10%) och genom deras återförsäljare (6%). Dock inga bonuspoäng att sedan använda vid köp av musik eller annat i iTunes.

Bevaka tråden