Kan jag köpa en bärbar Mac i Kambodja?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2011-04-14 10:15

I juni/juli reser jag ner till Kambodja för att filma organisationen, Teachers Across Boarders:
Teachers Across Borders Sweden | Lärare lär lärare

Hör och häpna, jag har fortfarande en gammal Powerbook G4 men som kämpar in i det sista...
Jag vill köpa en ny och funderar på om det finns någon återförsäljare i Kambodja?

Är det någon insatt som kan dela med sig?

Återförsäljare i Kambodja; Apple - Where to Buy

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2011-04-14 10:29

Tack

Är det med amerikanskt tangentbord o så fall hur fixar man till svenska?

Ursprungligen av Cooper:

Tack

Är det med amerikanskt tangentbord o så fall hur fixar man till svenska?

Eller Khmer.

Enklast är nog att du pratar med återförsäljaren på plats för att se vilka alternativ du har att få svenskt tangentbord.

Jag skulle köpt datorn här innan jag åkte iväg..

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2011-04-14 10:37

Varför skulle du det? Det är ju stor skillnad i pris.

Ursprungligen av Cooper:

Varför skulle du det? Det är ju stor skillnad i pris.

2 anledningar.

1) För att slippa eventuella strul med just språk på tangentbordet t.ex.
2) Jag är inte speciellt priskänslig.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2011-04-14 10:49

Skönt för dig
Tack för hjälpen, jag kollar vidare!

Jag gissar att tangentbordet är lokalt på en bärbar dator - eventuellt kan du specialbeställa en dator med amerikanskt tangentbord. Svenskt tangentbord kostar ett par tusen kronor att installera när du kommer hem (kräver att datorn monteras isär på ett servicecenter).

Antar att det är amerikanskt tangentbord. Du kan inte få ett svenskt fysiskt tangentbord men du kan ställa in layouten i systeminställningar. Det gäller då att du lärt dig fingersättningen på skolans skrivmaskinskurs...

Svenska finns f.ö. alltid inbyggt i OSX - liksom alla andra språk. Det finns alltså inga olika versioner för olika länder, bara olika inställningar. Om datorn är helt ny/nyinstallerad väljer du språk vid första uppstarten. Annars är det bara att gå in i systeminställningar och ändra systemspråk och tangentbordslayouter efter behag.

Misstänker att det inte är speciellt billigt att köpa i Kambodja. Du råkar inte åka via Hongkong eller Singapore? Eller Kina? Auktoriserade åf finns på flygplatsen i i Singapore och med all säkerhet också på Hongkongs.

1 HKD = 0,80 SEK | MBP 13": 9088 HKD = 7270 SEK | Welcome to the Apple Store - Apple Store (HongKong)
1 SGD = 4,98 SEK | MBP 13": 1648 SGD = 8213 SEK | Welcome to the Apple Store - Apple Store (Singapore)
1 CNY = 0,95 SEK | MBP 13": 8998 CNY = 8570 SEK | æ¬¢è¿Žå ‰ä¸´ Apple Store - Apple Store(ä¸.国)

Jämförelse:
MBP 13": 10995 SEK | Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)

Tillägg: Forumet klarar tydligen fortfarande inte av kinesisk text i URL-konverteringen. Funkar det om man klistrar in direkt, tro? 欢迎光临 Apple Store (中国)

Senast redigerat 2011-04-14 11:16
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2011-04-14 14:13

Jag reser via Bangkok har inte kollat upp om det finns där än.
Men jag hittade denna i Kambodja:
13-inch: 2.3 GHz
$1,299

Det verkar ju schysst och då handlar det bara om att ändra på lite fingervanor

Ursprungligen av Cooper:

Det verkar ju schysst och då handlar det bara om att ändra på lite fingervanor

Varför då? T-bordet är ju samma, bara lite olika figurer på knapparna!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför då? T-bordet är ju samma, bara lite olika figurer på knapparna!

Om vi pratar amerikansk layout så är inte tangentbordet exakt likadant, även om det kanske inte är alltför knöligt att lära om t ex Entertangentens form.

Ursprungligen av Capeman:

Om vi pratar amerikansk layout så är inte tangentbordet exakt likadant, även om det kanske inte är alltför knöligt att lära om t ex Entertangentens form.

Det har du så rätt i, minimal förändring som egentligen inte märks av! Har skrivit endel på US-Macbooks.. Känner ingen skillnad

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-14 14:31

Glöm inte att du åker på svensk moms och tull i tullen. Eller om du åker dit som frilansare (med egen firma eller AB), då ska du jämföra priset exklusive moms, det vill säga 8.796 kronor för en grund-MBP.

Ursprungligen av kjnoren:

Glöm inte att du åker på svensk moms och tull i tullen.

Om du bara har med datorn i vanligt handbagage kommer nog inte tullen att kolla närmare på den. Du har ju lika gärna kunnat haft med den från Sverige och sedan tillbaka igen. Har aldrig inträffat för mig att tullen frågat huruvida mina prylar inköpts utomlands eller ursprungligen tagits med från Sverige...

Att ha datorn inpackad i originalkartong e.dyl. är dock att "be om det"!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 10:31

Du kan få en dator med svenskt tangentbord till Kambojanska priser.
Vad som behövs är en Kambojansk adress och du beställer på Svenska AppleStore.
Du behöver en bra tidsplanering för att det ska funka.

Ursprungligen av Joel:

...du beställer på Svenska AppleStore...

Men då blir det väl svenskt pris? Och då har ju syftet (dvs att spara lite pengar) försvunnit.

På thailändska AppleStore kostar den billigaste 13" MBP 39900 Baht, dvs 8199 SEK. Inte lika billigt som HK men du sparar en del mot Sverige. Borde finnas återförsäljare på flygplatsen (skamligt vore annars på en så stor och fin flygplats...). Hittade en länk förresten som för tillfället inte går att öppna av någon anledning: http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CEkQFjAF&url=https%3A%2F%2Ffoursquare.com%2Fvenue%2F4639268&rct=j&q=apple%20store%20Suvarnabhumi%20airport&ei=YRmoTYjTHJKmsQOEz6D6DA&usg=AFQjCNGFklT9a391MGbcuogzaOByPwWs8g&sig2=nZLVu8wEEuz1zEiUl66SmA&cad=rja

Här finns lite info om handel över gränserna - dock utan att inkludera Kambodja: Cross Border - Apple Store (Thailand)

1
Bevaka tråden