Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel upplösning på MBP 2011 15" hi-res

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-04-14 07:39

I måndags fick jag äntligen min efterlängtade MacBook Pro 2,2 GHz med 15" Hi-res glossy-skärm, men jag har redan haft lite strul med den. Vad som händer är att ibland när jag loggar ut från mitt konto och över till tjejens och tvärtom, så blir plötsligt skärmen märkbart suddigare, vilket fick mig att misstänka att den ändrat upplösning till något sämre än skärmens nativa 1680x1050. Jag gick in i skärminställningar, och där stod det visserligen att 1680x1050 är den valda upplösningen, men att den "användbara upplösningen" är 1440x852. "Äkta" 1680x1050 går alltså inte att få, utan det är 1440x852 uppskalat som är max, vilket är irriterande på många sätt. Dessutom, när man varit inne i Bildskärmsinställningarna och upptäckt detta, så försvinner skrivbordsbakgrundsbilden, och hela skrivbordet blir blått istället. Trots att en bakgrundsbild är aktiverad. Vad tror ni - måste jag lämna in min nya fina MBP på en gång, och är det någon annan som drabbats av detta fel?

Troligtvis är det inte något hårdvarurelaterat utan något i operativsystemet som slår fel. Har din flickvän rätt upplösning när hon är inne på sitt konto?
Det jag tycker mig känna igen med den blå bakgrunden är att den brukar komma om man kopplat in en extern skärm och kör på, känns lite som att datorn tror att din riktiga skärm är en extern. Du har inget skum inkopplat i mini-displayporten?
En sak du kan prova är att stoppa in en skärm och sedan ta ut den igen, för att låta datorn omvärdera upplösningen i din riktiga skärm. Egentligen bara gissningar men enda jag kan komma på!

  • Oregistrerad
  • 2011-04-14 09:36

Efter ytterligare lite surfande så lyckades jag ta reda på att detta tydligen är en känd bugg som Apple känner till: Länk. Hoppas att de löser den snart...

1
Bevaka tråden