Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandon ändras när skript byts ut

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-04-13 16:20

Vi har en anpassad kortkommandouppsättning som innehåller en massa kortkommandon för olika applescript. Ibland uppdateras skripten, dvs koden ändras (filen byts ut) men namnet är detsamma. Då händer det att kortkommandon byter plats, tex att A.scpt som hade ctrl+A får ctrl-B och B-scpt, som hade ctrl-B får ctrl+A.
Det kan också blir att ett skript helt tappar sitt kortkommando eller får något helt annat.
Vad kan detta bero på?

Låter som en bugg som hänger kvar. Lite på samma tema som att arbetsytor återställdes om man installerade en plugin.

Kommer kortkommandona i samma ordning som Edit date på scripten?

  • Medlem
  • 2011-04-18 08:58

Vet inte, faktiskt. Jag har inte varit så systematisk i felsökningen.
Jag har bytt strategi och tänker kalla den anpassade kortkommandouppsättningen "Standard" och spara Adobes standarduppsättning som "Adobe Standard" eller liknande, pga att InD ofta helt glömmer vilken uppsättning som är vald och återgår till "Standard". Det kanske får även det andra problemet att försvinna.

Detta är en teori, en av många möjliga, så ta den för just det:

OM, det är så att scripten byts ut då InDesign körs skulle jag kunna tänka mig att ungefär följande händer:

Då en fil kopieras i OS tilldelas den ett tillfälligt id och när först när kopieringen är klar tas den gamla filen bort, och den nya filen läggs på den tidigare filens plats. OM det är så att InDesign gör någon form av kontroll av vilka script som finns tillgängliga med någon typ av intervaller och då märker att filen saknas är det inte orimligt att kortkommandot försvinner. Om InDesign har någon form av index (dvs numrering) som används för att referera till scripten skulle det kunna förklara varför även andra script påverkas.

Precs som Mattias säger finns en liknande problematik om/när man ändrar pluginuppsättning.

  • Medlem
  • 2011-04-20 10:01

InDesign - sicket skitprogram...

Närå, men lite konstigt tycker jag beteendet är. Det är väldigt slumpmässigt hur problemet visar sig.

  • Medlem
  • 2011-04-20 22:58

Om det är samma princip som spåkar som näe det gäller plugins borde kortkommandouppsättningwn vara möjlig att välja om när den har "hoppat ur".
Problemet här är att nästan hela kortkommandouppsättningen fungerar, men bara nästan hela. Det hjälper heller inte att välja en annan uppsättning och sedan läsa in den felande på nytt, inte heller omstart av vare sig InD och dator.

En avgörande fråga är om beteendet endast uppstår då filer ersätts då programmet körs, eller om det uppstår även då filer ersätts då programmet INTE körs.

  • Medlem
  • 2011-04-21 11:15

Både och.

1
Bevaka tråden