Ericson + Mac. Vad fungerar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 12:36

skall skaffa min 1a mobil sedan Eriksson släppte sin "vipp-antenn" modell i tidernas begynnelse. Ett krav är jag skall kunna koppla upp min Pismo PB mot nätet.

1. Vilka modeller fungerar för detta?
2. Måste man ha speciella abbonemang för dataöverföring?

Gjorde en sökning men fann inget relevant och jag fick följande fina svar från det stora bolaget då jag specifikt frågade om T300:

Sony Ericsson T300 har ett inbyggt IR modem, som med rätt drivrutiner kan
användas.
Sony Ericsson har inte några speciella drivrutiner för Mac OS, men det kan
fungera att använda drivrutiner för ett standard IR modem.

Detta gäller för de flesta Sony Ericsson produkter med IR, och liknande gäller
för de produkter som har Bluetooth.

Jag föredrar kabelkoppling i mitt fall. Finns det, eller är det bara IR och Bluetooth som gäller?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-28 12:53

IR är inte kul, flyttar du telefonen en kvarts centimeter under tiden räcker det för att avbryta uppkopplingen.
BlueTooth är mycket bättre.
Men då behöver du en adapter till Macen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 13:19

Antingen Bluetooth som Creops skriver om. Värt att tänka på är att du måste ha Mac OS X 10.2.x för att detta ska fungera. Men det ger dig massor med små roliga och användbara funktioner.

SoftGSM är ett alternativ om det bara är uppkoppling som du vill åt. Står på hemsidan vilka telefoner som fungerar.
Tror att de flesta abbonemang nu för tiden klarar av dataöverföring. Ska du köra GPRS, vilket är att rekommendera så behöver man ibland aktivera den tjänsten.

Fullt så känsligt är det inte med IR att det räcker med att man rubbar på grejorna. Det funkar, även om Bluetooth är bättre.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-28 16:37

min PB och en gammal Ericsson var det, det var ett helvete..
den gav jag upp på och skaffade ett vanligt modem.

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 19:38

Min tanke var ju att på något sätt använda PBns inbyggda modem, annars får det vara.

Skall det vara så svårt att få reda på hur man kan jobba mobilt, som de tjatar så mkt om, kan Ericson behålla sina "nallar" vad mig beträffar. Använda mobilen för att jobba mot nätet är ju befängt!

1
Bevaka tråden