Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återfå data ifrån extern hårddisk genom att koppla diskarna till RAID-kontroller

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-10 04:20

Hej, hej, hallå!

Såhär är läget. Jag har under en längre tid haft en Wester Digital Premium Edition II på 1TB som för några veckor sedan, när jag klantigt nog råkade koppla in 20V till den istället för 12V, bestämde sig för att inte leka med mig längre.

Det rör sig alltså om ett externt hårddiskkabinett med två separata 3,5''-diskar som jag körde RAID 0 på. Vad jag önskar är att komma åt den datan som finns på diskarna (givet att den för höga voltstyrkan inte totalt förstörde dem). Efter många om och men så fick jag ut följande information ifrån Western Digital:

Citat:

We don't have any information available about the type of printed circuit board used on the drive. However, we do allow you to open the drive as it's a dual drive model. You should be able to connect both the drive to any RAID controller and try to get the data off. As the drives were running in RAID 0 both of them need to be physically okay to rebuild the data volume. If one of the drives is faulty you will not be able to get the data of as the data volume relies on both drives.

To test if the drives are working correctly you connect both of them to the same RAID controller and use the First Aid utility found in Disk Utility to test the drive for problems. If all else fails you will need to contact a data recovery company and inquire about their services.

Nu är frågan. Vad innebär detta i praktiken? Jag pratade med en firma här i Oslo och de erbjöd sig att pröva sig på att plocka ut datan ifrån diskarna för 1000-1500 NOK, någonting som jag inte tyckte var sådär heltbilligt. För vad är det egentligen som ska till här? Handlar det inte om att bara koppla diskarna till en helt vanlig stationär dator? I sådana fall så känns det som att jag borde kunna hitta någon i min bekantskapskrets som kunde hjälpa mig. Men hur vet man om man har en RAID-kontroller? Har man vanligtvis en RAID-kontroller om man inte vet om man har en?

Skulle någon kunna förklara detta för mig som man förklarar något för ett barn?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-10 08:46

Precis vad det står.

Du behöver ett nytt RAID-kabinett (nåja, åtminstone styrkort och nätaggregat och kablar mellan dem, men det innebär i praktiken ett nytt kabinett). Anslut de gamla hårddiskarna i samma ordning som tidigare i det nya kabinettet (kolla eventuell märkning vid styrkort eller kablar).

Anslut det nya kabinettet till datorn, öppna Skivverktyg, och använd funktionen Skivkontroll där till att undersöka skivan. Har du tur där så fungerar hårddiskarna, har du otur så får du vända dig till ett dataräddningsföretag.

Jag skulle inte rekommendera att använda en vanlig stationär dator och programvaru-RAID utan mycket kunnig handledning.

1000-1500 NOK är annars nog ett helt rimligt pris för den här tjänsten, skulle jag säga - om det rör sig om ett företag som jobbar med dataräddning. Jag skulle inte anlita den vanliga datorbutiken eller kvarterskonsulten.

1
Bevaka tråden