Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har precis beställt en 12.000 Terabyte (TB) hårddisk.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-04-06 21:46

"Wow, Apple has placed an order for about twelve petabytes (12PB equals to 12,000TB) of storage from Isilon Systems, the Seattle, Washington-based maker of clustered storage solutions company with more than 1,500 clients"

What is Apple going to put on twelve million Gigabytes of storage it just ordered? | 9 to 5 Mac What is Apple going to put on twelve million Gigabytes of storage it just ordered? | Apple Intelligence

Det blir ungefär 30 miljoner dvd rips

Undrar om det är 3 eller 4 platters.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 09:43

Undrar hur många TB iTunes Music Store är på...

För att få lite proportioner...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 13:11
Ursprungligen av pesc:

Undrar hur många TB iTunes Music Store är på...

För att få lite proportioner...

Mycket bra fråga Om vi bara tar musiken (Och struntar i alla podcasts och all video) så är det ungefär 14M låtar.
Om varje låt är, för enkelhetens skull 3Mbyte blir det 42.000.000 Megabyte. Eller, om jag räknar rätt 4.2Tbyte.

Nu får vi ju helt andra data om vi lägger till 1080p filmer. En sån film tar väl, gissar jag iaf. runt 10gigabyte, dvs. 10.000 Megabyte.

(Redigera mig gärna om jag räknat helt fel)

Ursprungligen av studiox:

...42.000.000 Megabyte. Eller, om jag räknar rätt 4.2Tbyte.

(Redigera mig gärna om jag räknat helt fel)

Bara en tiopotens fel. 42 TB.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 13:24
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bara en tiopotens fel. 42 TB.

Låt oss säga att jag satte kommatecknet fel (fast jag är nörd och använder punkter)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 09:44

Bräcker min Drobo ganska hårt

  • Medlem
  • 2011-04-07 11:31
Ursprungligen av kainen:

Bräcker min Drobo ganska hårt

En anledning att köpa fler?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-04-07 12:02

En av mina kollegor föreslog att de kanske har tänkt sig att digitalisera Steve...;)

42 TB är ju inget - det har nog alla TV-hus, större videoproducenter, etc - troligtvis mycket mycket mera än så. Jag har 14 TB på jobbet och det är bara början.
Så - musik tar ingen plats (mp3, aac) - det är HD-video som tar plats och i Apples fall är det mpeg4 så det tar förhållandevis liten plats det också. När Apple beställer 12 000 TB så undrar man vad dom har på gång. Jag gissar MobileMe - eller troligtvis en kombination av allt :-).
12000 TB är ju dessutom inte 12000 TB - egentligen. Det ska ju RAIDas och backuppas etc. Låt oss säga att allt speglas på 3 så motsvarar det 4000 TB lagringskapacitet.
Om iTunes musik tar 42 TB så tar den egentligen åtminstone det dubbla (spegling) - men jag tror man kör med ännu säkrare - två speglar av primary storage - då blir det 126 TB för musiken.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 14:45
Ursprungligen av Zimmerman:

42 TB är ju inget - det har nog alla TV-hus, större videoproducenter, etc - troligtvis mycket mycket mera än så. Jag har 14 TB på jobbet och det är bara början.
Så - musik tar ingen plats (mp3, aac) - det är HD-video som tar plats

Vilket var precis det jag skrev också. Hur mycket plats tror du apples video tar då, du som är expert?
Eftersom TV-husen ofta har okomprimerat och dessutom i både redigerat och oredigerat format så lär det dra iväg en hel del. Dock har ju TV-hus smarta storagelösningar där man pratar om online, near-online och offline lösningar där man väljer olika arkitektur för de olika sceniarios (där exempelvis offline alltid ligger på band och kostar en spottstyver jämfört med diskar)

Ursprungligen av Zimmerman:

12000 TB är ju dessutom inte 12000 TB - egentligen. Det ska ju RAIDas och backuppas etc. Låt oss säga att allt speglas på 3 så motsvarar det 4000 TB lagringskapacitet.

Nåja, 12PT är väl alltid 12PT oavsett hur man ser på det? Eller? Det apple har beställt är ju en storagelösning, hur många diskar som ingår i den, hur det är konfigurerat har vi ju ingen aning om, men det är garanterat inte raid-5 iaf. snarare ännu smartare raid lösningar när du kommer upp i ett par tusen diskar.

Ursprungligen av Zimmerman:

42 TB är ju inget - det har nog alla TV-hus, större videoproducenter, etc - troligtvis mycket mycket mera än så. Jag har 14 TB på jobbet och det är bara början.
Så - musik tar ingen plats (mp3, aac) - det är HD-video som tar plats och i Apples fall är det mpeg4 så det tar förhållandevis liten plats det också. När Apple beställer 12 000 TB så undrar man vad dom har på gång. Jag gissar MobileMe - eller troligtvis en kombination av allt :-).
12000 TB är ju dessutom inte 12000 TB - egentligen. Det ska ju RAIDas och backuppas etc. Låt oss säga att allt speglas på 3 så motsvarar det 4000 TB lagringskapacitet.
Om iTunes musik tar 42 TB så tar den egentligen åtminstone det dubbla (spegling) - men jag tror man kör med ännu säkrare - två speglar av primary storage - då blir det 126 TB för musiken.

Så en godtycklig ituneslåt skulle bara finnas på tre hårddiskar/lagringssystem? Problemet med det upplägget är inte att det skulle vara osäkert pga av diskras, utan att tre disksystem inte kan betjäna 1000000 användare som vill provlyssna på justin biebers senaste konstverk.... En global streamingtjänst drar extremt många diskar (med samma data) av prestandaskäl och inte av utrymmesskäl. Dvs, om Apple skulle hosta iTunes från detta lagringssystem är deras utmaning att hantera mycket snabba och extrema prestandatoppar dynamiskt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 20:46
Ursprungligen av ace4711:

Så en godtycklig ituneslåt skulle bara finnas på tre hårddiskar/lagringssystem? Problemet med det upplägget är inte att det skulle vara osäkert pga av diskras, utan att tre disksystem inte kan betjäna 1000000 användare som vill provlyssna på justin biebers senaste konstverk.... En global streamingtjänst drar extremt många diskar (med samma data) av prestandaskäl och inte av utrymmesskäl. Dvs, om Apple skulle hosta iTunes från detta lagringssystem är deras utmaning att hantera mycket snabba och extrema prestandatoppar dynamiskt.

Nåja, hur mycket har du jobbat med SAN egentligen?

Ursprungligen av studiox:

Nåja, hur mycket har du jobbat med SAN egentligen?

Inte så mycket. Men jag har byggt upp och driftar en nordisk vod-tjänst som drar upp till 2 gigabit peak varje helg. Vi har fyra gigpipor ut på Internet. Så jag är nog inte helt grön.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 22:46
Ursprungligen av ace4711:

Inte så mycket. Men jag har byggt upp och driftar en nordisk vod-tjänst som drar upp till 2 gigabit peak varje helg. Vi har fyra gigpipor ut på Internet. Så jag är nog inte helt grön.

Att man behöver en hel del kapacitet för att strema är väl inget konstigt, jag har haft både akami, mirror image och doubleclick som kunder så jag är rätt insatt..

Vad jag menade är att sådana lösningar har:
* RAID, om du kör Raid-10 har du fyra hårddiskar som du kan läsa från, samtidigt. Ger en enorm i/o
* Cache, cache och cache. Skulle inte förvåna mig om en så lösning har kanske 10-100 Terabyte RAM för att också snabba upp i/o
* Smarta filsystem för också att du ska snabba upp i/o - desto mindre hårddiskarna får flytta sig för att hämta data desto bättre.

Berätta gärna lite hur ni byggt er vod

Ursprungligen av studiox:

Att man behöver en hel del kapacitet för att strema är väl inget konstigt, jag har haft både akami, mirror image och doubleclick som kunder så jag är rätt insatt..

Vad jag menade är att sådana lösningar har:
* RAID, om du kör Raid-10 har du fyra hårddiskar som du kan läsa från, samtidigt. Ger en enorm i/o
* Cache, cache och cache. Skulle inte förvåna mig om en så lösning har kanske 10-100 Terabyte RAM för att också snabba upp i/o
* Smarta filsystem för också att du ska snabba upp i/o - desto mindre hårddiskarna får flytta sig för att hämta data desto bättre.

Berätta gärna lite hur ni byggt er vod

Jo, visst ger fyra SAS-diskar enorm prestanda. Men, den prestandan kanske ändå inte räcker till? Om vi leker med antagandet att med 85 miljoner iOS-grunkor i världen som kan tanka hem 500 Mbyte iOS-uppdatering det första släppdygnet via iTunes och vi skall kapacitetsanpassa för, låt säga att 2 miljoner av dessa användare faktiskt gör det. Om vi skulle ha sådan fantastisk tur att deras användning var exakt lika stort över hela dygnet så skulle det behöva strömmas ca 95 000 Megabit varje sekund... (om jag räknar rätt) Detta är alltså bara iOS-uppdateringen. Samtidigt skall vi skicka iväg all musik från iTunes, alla filmer, alla appar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 07:26
Ursprungligen av ace4711:

Men, den prestandan kanske ändå inte räcker till? Om vi leker med antagandet att med 85 miljoner iOS-grunkor i världen som kan tanka hem 500 Mbyte iOS-uppdatering det första släppdygnet via iTunes och vi skall kapacitetsanpassa för, låt säga att 2 miljoner av dessa användare faktiskt gör det....

I det läget läses 500Mbyte på morgonen och ligger i RAM resten av dagen. Här behövs inte mycket diskprestanda.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-08 12:36
Ursprungligen av ace4711:

Jo, visst ger fyra SAS-diskar enorm prestanda. Men, den prestandan kanske ändå inte räcker till? Om vi leker med antagandet att med 85 miljoner iOS-grunkor i världen som kan tanka hem 500 Mbyte iOS-uppdatering det första släppdygnet via iTunes och vi skall kapacitetsanpassa för, låt säga att 2 miljoner av dessa användare faktiskt gör det. Om vi skulle ha sådan fantastisk tur att deras användning var exakt lika stort över hela dygnet så skulle det behöva strömmas ca 95 000 Megabit varje sekund... (om jag räknar rätt) Detta är alltså bara iOS-uppdateringen. Samtidigt skall vi skicka iväg all musik från iTunes, alla filmer, alla appar...

Vem har sagt att detta ska användas till OS uppdateringar? Nu tar du i så byxorna spricker. För uppdateringar när samma fil ska laddas ner X antal gånger använder man ett CND. Apple har redan ett CDN från Akamai (Edgesuite)

I övrigt så laddar man ju inte hem samma sång, även om man skulle göra det så skulle lätt top 500 få plats i RAM då låtarna är så pass små i size.

Jag har ingen koll på hur många IOPS detta system klarar - kan tänka mig att det rör sig om miljoner iaf.

Det förekom spekulationer (i tråden) om att det var innehållet i iTunes som man skulle lagra på det här systemet. Som jag skrev, så tror jag inte på det. iOS-uppdateringar laddar man hem via iTunes, och det var det mest extrema fallet av tung last jag kunde komma på. Jag försökte bara ge ett räkneexempel för att argumentera för att det var orimligt.

Jag tror att det som är populärt content på nätet (vare sig det är musik, filmer os-uppdateringar) finns replikerat på massor av hårddiskar. Samma fil finns på hundratals hårddiskar, och ibland på SSD-cache och ibland i RAM. Jag tror inte edgeservrarna (i allmänhet) är superservrar med 500GB RAM. Utan snarare enkla billiga servrar med stor/billig SATA-lagring och sedan betydligt mycket mindre SSD-cache och sedan mycket RAM. Akamai har antagligen HD-utrymme för att lagra massa miljarder filmer, men skulle dom maxa lagringytan på det sättet skulle dom göra det på bekostnad kapacitet på populärt content. Dvs, den enorma lagringskapactiten utnyttjas till mångt och mycket för att lagra samma sak på massa olika hårddiskar.

Är vi inte överens, egentligen?

Vad är CND? Hittar inget via Google som passar på IT.

Ursprungligen av studiox:

Vem har sagt att detta ska användas till OS uppdateringar? Nu tar du i så byxorna spricker. För uppdateringar när samma fil ska laddas ner X antal gånger använder man ett CND. Apple har redan ett CDN från Akamai (Edgesuite)

I övrigt så laddar man ju inte hem samma sång, även om man skulle göra det så skulle lätt top 500 få plats i RAM då låtarna är så pass små i size.

Jag har ingen koll på hur många IOPS detta system klarar - kan tänka mig att det rör sig om miljoner iaf.

Vet ej. Drog till med tre. Jag vet inte vilken redundans man kör med, men tre verkar väl vettigt. Eller? Varför skulle man ha fler? Sannolikhetskalkyler säger mig att det skulle räcka (det räcker ju för NASA och rymdprogrammen). Två är det "normala" för vanliga dödliga människor och företag.
Med tre så menar jag tre "ställen" - tre kluster. Så klart.

(förutom spegling har man givetvis RAID för speeeed - men det finns ingen motsättning i detta)

Ursprungligen av ace4711:

Så en godtycklig ituneslåt skulle bara finnas på tre hårddiskar/lagringssystem?

Senast redigerat 2011-04-07 21:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Vet ej. Drog till med tre. Jag vet inte vilken redundans man kör med, men tre verkar väl vettigt. Eller? Varför skulle man ha fler? Sannolikhetskalkyler säger mig att det skulle räcka (det räcker ju för NASA och rymdprogrammen). Två är det "normala" för vanliga dödliga människor och företag.
Med tre så menar jag tre "ställen" - tre kluster. Så klart.

(förutom spegling har man givetvis RAID för speeeed - men det finns ingen motsättning i detta)

Jag har så klart ingen aning om vad Apple egentligen skall använda den här lagringskapaciteten till, så jag få spekulera som alla andra... Men, om man skall strömma massa innehåll över hela världen med bra kapacitet gör nästan alla det via en CDN. 20% av all internettrafik går via Akamai, dom har 84000 servrar i massa nätverk. Man spar alltså transitavgifter genom att sätta servrarna lokalt och får dessutom bättre prestanda. Men, den lilla extra kostnad/straff man får är att man (eller din CDN) måste lagra innehållet ute på edgeservrarna. Så, jag skulle gissa att populärt innehåll i iTunes ligger replikerat på många tusen servrar. Ta senaste iOS-uppdateringen som sjukt många användare vill tanka inom första dygnet. Det skulle inte förvåna mig om exakt samma fil ligger på många tusen Akamai-edge-servrars SSD-cache. För det behövs av prestandaskäl, och det blir billigare så.

Så, jag tror inte Apple skall ha den här kapaciteten för något som en traditionell streaming, jag tror mera att det har att göra med MobileMe och möjlighet att lagra saker.

Eller så är det Jobs som vill ha världens största plex-arkiv hemma.

Det skvalande ljudet som just hörs är det snikna dreglandet från Copyswede....

(undrar förresten om USA har motsvarande upphovslösningar för tomma medium som vi har i Europa?)

Ursprungligen av elgenper:

Det skvalande ljudet som just hörs är det snikna dreglandet från Copyswede....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 14:34

Man får betänka det Zimmerman nämnde om spegling och backup. Om Apple köper 12PB kan kanske 1/3 användas = 4PB.

Jag gissar att Apple kommer att bjuda på en moln-tjänst till alla iOS5-kunder. Grunden är gratis, kanske med E-mail, webbsida och foton. Sedan tillkommer extratjänster man kan köpa. Om man betänker att det blir flera miljoner iOS5-kunder kommer inte 4PB lagring att räcka långt, och Apple kommer att behöva köpa mer framöver.

Undrar hur mycket YouTube drar? Eller Gmail?

Det som bekymrar mig lite är att det endast talas om Apples datacenter i USA. Ska hela världen få sitt moln därifrån? Ett enda center?

Om dom ska dela upp vad som är gratis och inte så hoppas jag synkning blir gratis - och det skulle vara smart av Apple. Hela företagets idé går ju ut på att sälja så många burkar som möjligt med äpplet på - gärna ett gäng per person (dator, iphone och en ipad). Att ha samma bokmärken, kalendrar, anteckningar och mail på alla enheter är ju optimalt och för mig ett måste - annars faller hela idén med att ha en massa Applemanicker - för mig åtminstone (har 5 synkade idag).

Ursprungligen av pesc:

Man får betänka det Zimmerman nämnde om spegling och backup. Om Apple köper 12PB kan kanske 1/3 användas = 4PB.

Jag gissar att Apple kommer att bjuda på en moln-tjänst till alla iOS5-kunder. Grunden är gratis, kanske med E-mail, webbsida och foton. Sedan tillkommer extratjänster man kan köpa. Om man betänker att det blir flera miljoner iOS5-kunder kommer inte 4PB lagring att räcka långt, och Apple kommer att behöva köpa mer framöver.

Undrar hur mycket YouTube drar? Eller Gmail?

Det som bekymrar mig lite är att det endast talas om Apples datacenter i USA. Ska hela världen få sitt moln därifrån? Ett enda center?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 18:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Om dom ska dela upp vad som är gratis och inte så hoppas jag synkning blir gratis - och det skulle vara smart av Apple. Hela företagets idé går ju ut på att sälja så många burkar som möjligt med äpplet på - gärna ett gäng per person (dator, iphone och en ipad).

Det jag hoppas på är att iOS 5 blir första versionen som kan stå på egna ben. Att du inte förväntas ha en gammal dator ("traktor") med iTunes installerat och synka iPaden med periodvis. Så att backup, etc går via molnet. Gratis. Borde gälla även sådant du köpt på iTunes Store.

Så att vanliga människor faktiskt kan skrota den gamla datorn.

Det skulle vara vackert...men jag tvivlar på att Apple vill att man ska sluta köpa deras Macar :-D.

Ursprungligen av pesc:

Det jag hoppas på är att iOS 5 blir första versionen som kan stå på egna ben. Att du inte förväntas ha en gammal dator ("traktor") med iTunes installerat och synka iPaden med periodvis. Så att backup, etc går via molnet. Gratis. Borde gälla även sådant du köpt på iTunes Store.

Så att vanliga människor faktiskt kan skrota den gamla datorn.

  • Medlem
  • 2011-04-07 22:24

Men vad kostar det då, att köpa 12 PB? Om man skulle vilja "uppgradera" sin egen backuplösning, menar jag...

Synd att Apple inte använder replikation/Akamai för iDisk. Då kanske den varit användbar för andra utanför Californien.

Bevaka tråden