prylretur.se - hur kan det gå ihop?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Säljer några datorer på Blocket och är van att få idiotiska prutningssvar, så när man får ett bud som är mycket nära det man vill ha kollar man naturligtvis närmare.

Jag fick ett svar från PrylRetur - Starta här som erbjöd sej nästan samma summa som jag ville ha och när jag tittar närmare så blir jag lite förvånad över hur pass mycket de betalar för grejerna...

Nu kommer jag inte att sälja till dem för jag kommer inte att skicka in den utan att få betalt, men undrar ändå hur detta kan gå ihop...

Betalar väldigt bra må jag säga..

Jo, och om man då ser att säljaren ska skicka in sin pryl innan han/hon får betalt...

Låt säga att det finns en längre processtid så hinner många skicka in sina prylar innan någon kommer på att det var något lurt, eller?!...

Lite märligt är det, tycker att man iaf bör erbjuda något annat sätt att få betalt, utan att riskera att bli blåst.

Googlade lite på prylretur men hittade inget alls som var vettigt.

Vilket är anledningen att jag är fundersam...

Fast kollar man Tommy så verkar hans födelsedag stämma med organisationsnumret, så det kan ju stämma.

Vill inte kasta skit utan att veta, så jag gör inte det, men tycker ändå det känns lite för bra att vara sant med tanke på hur svårt man har att få det man vill direkt med en privat köpare.

Håller med. Hade jag haft något att sälja och orkat skicka så hade jag kunnat testa.

Ursprungligen av keptang:

Håller med. Hade jag haft något att sälja och orkat skicka så hade jag kunnat testa.

Vill inte skicka in min MacBook Air 11" som jag säljer.

De har erbjudit mej 95kr lägre än jag vill ha, plus fraktkostnaden.

Har ingen lust att testa för att sedan inte få något...

Lite tveksamt med tanke på att det inte framgår hur de ska få ekonomi i det hela, dvs avsättning för prylarna

Sedan gillar jag inte "företag" som spammar bloggar.
Inte snyggt att se deras reklam på massor av bloggar och oavsett ämne för inlägget
Googla på: "intresserade av vår nystartade tjänst PrylRetur.se"

Ursprungligen av macwitty:

Sedan gillar jag inte "företag" som spammar bloggar.
Inte snyggt att se deras reklam på massor av bloggar och oavsett ämne för inlägget
Googla på: "intresserade av vår nystartade tjänst PrylRetur.se"

Då vi helt saknar tidigare erfarenhet av professionellt arbete inom web och marknadsföring har vi gjort en del misstag. Bloggkommentarerna har vi insett är ett stort misstag och ber ärligt om ursäkt om någon tagit illa upp. Vi är nu också medvetna om att det skadat vårt rykte. Anledningen till att vi gjorde det är att vi i startfasen försöker minimera kostnaderna och vill därför marknadsföra vår tjänst så billigt som möjligt.

Den här typen av marknadsföring (spam som ni kallar det) kommer vi absolut inte genomföra igen då det ger negativt utfall.

Vi ber återigen om ursäkt!

Ursprungligen av LCR:

"Vi gör vad vi kan för att kolla upp om produkterna är förlorade, stulna eller blockerade. Om vi mottar någon produkt som vi upptäcker har registrerats som förlorad, stulen eller blockerad, kommer denna att slängas såvida du inte kan bevisa att du är produktens ägare."

Och detta ska vara godkänt av polisen ???

Vi har tillstånd från polisen att bedriva handel med begagnade varor. Vi har även fått dispens för kortare liggtid. Ang. det du citerar har vi tagit denna rutin från liknande företag som bedriver handel med begagnade varor. Dock håller jag med om att det verkar tveksamt och ska kolla upp det noggrannare.

Ursprungligen av pmarriott:

Tittade också på den igår. De ger ju misstänkt bra betalt för en iPad WiFi+3G 64GB: 3400:- om man betänker att den kanske går att sälja för 4000-4500:-. En verksamhet måste ta höjd för defekter, garantikostnader etc. Blir inte mycket över. Kanske är de helt enkelt oerfarna? En sak är dock säker, jag packar inte ner min iPad och skickar till dem utan någon form av säkerhet. De kanske skulle ta och öppna upp ett samarbete med Internetgirot eller Payson?

Det stämmer att vi är oerfarna och de låga marginalerna har jag motiverat i ett annat svar. Kan dock tillägga att vi i nuläget inte försöker försörja oss på detta (som ni säkert redan förstått) och har båda fasta anställningar på andra företag i helt andra branscher. Målen är långsiktiga i denna nya verksamhet.

Vi funderar och jobbar på hur vi ska få potentiella kunder att känna sig säkra att de vågar skicka sina "prylar" till oss. Tjänster som Internetgirot och Payson är tjänster som vi tittar närmare på.

Ursprungligen av keptang:

Deras Twitter känns sådär också: Twitter

Sam sagt är vi oerfarna, så även med Twitter. Förslag på hur vi kan använda Twitter effektivare tas emot gladeligen.

Ursprungligen av johan_tanying:

100% bluff utifall det inte finns några säkerheter för att man till slut får betalt. Och det verkar det ju inte göra...

Den här passussen är ju lite kul: "Vi kan även komma överens om att göra upp affären på plats om du vill och vi har möjlighet."

Från bakluckan av deras rostiga Peugeot?

Men det är klart - om det innebär att du faktiskt får pengar i näven (se till att räkna sedlarna ordentligt) kan det ju vara ett alternativ.

Vi skrattade gott åt det här inlägget!

Tyvärr äger ingen av oss en Peugeot...

Ursprungligen av LCR:

En annan sak som gör detta omöjligt är att om de köper alla dessa datorer UTAN MOMS för att sälja dem så måste de ju då ta MOMS när de säljer och bara där går det omöjligt ihop.

Om argumentet är att sälja +moms till företag så tror inte jag att många företag köper begagnat för att spara några hundralappar...

Vi använder oss utav vinstmarginalbeskattning och om hur det fungerar citerar jag från skatteverkets hemsida:

"Vinstmarginalen vid normal VMB är skillnaden mellan en varas försäljningspris och dess inköpspris. Man räknar fram vinstmarginalen för varje vara för sig.
I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader för inköpet utom eventuell ränta. Du ska räkna in ersättningen till leverantören men inte till t.ex. annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte inräknas i inköpspriset.
Beskattningsunderlaget, dvs. det värde som momsen ska beräknas på, är 80 procent av vinstmarginalen vid skattesatsen 25 procent. Det är enklare att beräkna momsen till 20 procent¹ av vinstmarginalen. Beloppet blir detsamma."

Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker att dom betalar rimligt, men det med momsen är lite underligt. Han kan inte sälja allt som privatperson, i så fall kan han inte omsätta mycket innan det frångår "hobbyverksamhet"

Jag driver detta som enskild firma. Ang. momsen har jag redan förklarat.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror att de försöker göra det de utsäger sig för, enligt bästa förmåga, och jag tror nog att de har ärliga avsikter.

Det finns många "entreprenörer" idag som skjuter från höften. Allt har blivit mycket lättare med internet. Det är ingen konst att ladda hem ett CMS och en shopping cart, koppla upp den mot kända betalsystem, och sen är man igång.

Det är just det vi gör enligt bästa förmåga, och avsikterna är ärliga. Skulle jag känna att vi inte kan stå för tjänsten vi erbjuder kommer jag ta ned hemsidan omgående.

Vår webbplats har jag gjort själv med Joomla och Virtuemart. Det är faktiskt min absolut första hemsida.

Ber om ursäkt för att jag delat upp inläggen.

Senast redigerat 2011-04-13 12:31
  • Oregistrerad
  • 2011-04-06 21:41

* Skulle aldrig skicka något till en enskild firma
* Skulle aldrig skicka något utan att få en indikation vad dom betalar

Ursprungligen av studiox:

* Skulle aldrig skicka något utan att få en indikation vad dom betalar

Men det får du ju, står i klartext på sidan. Svaret jag fick var att de betalar 6900kr + frakt för min MacBook Air, vilket stämmer med sidan...

Edit: Har grävt djupare och hittat mer info om skick.

Men det känns inte riktigt verkligt, även om sidan ser seriös ut. Ur proportion, marginalerna är för små skulle jag säga och det ska bli intressant att se vad som händer...

Senast redigerat 2011-04-06 22:17
Citat:

Vi gör vad vi kan för att kolla upp om produkterna är förlorade, stulna eller blockerade. Om vi mottar någon produkt som vi upptäcker har registrerats som förlorad, stulen eller blockerad, kommer denna att slängas såvida du inte kan bevisa att du är produktens ägare.

Och detta ska vara godkänt av polisen ???

Märkliga. Och det enda som finns på nätet om sajten är spam sen 3-4v tillbaka.
På alla möjliga ställen, bloggar, kommentarsfält på nyhetssajter, you name it..

Och om man tittar på deras Facebook sida så är det en massa etablerade firmor som "gillar"...

Inklusive 99.se Facebook ???

Ursprungligen av LCR:

Och om man tittar på deras Facebook sida så är det en massa etablerade firmor som "gillar"...

Va? Kan du visa vilken sida vi talar om?

Ursprungligen av LCR:

Dom gillar oss! Vi gillar inte dom

Prylretur spammade vår Facebook vägg så vi anmälde dom och raderade inlägget.

Ursprungligen av Björnström:

Dom gillar oss! Vi gillar inte dom

Prylretur spammade vår Facebook vägg så vi anmälde dom och raderade inlägget.

Ah, jag är inte direkt en Facebook diggare så jag missförstod det, men måste säga att det ger helt fel intryck!!

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-07 07:55

Jag hade väntat tills det dyker upp mer information...

Tittade också på den igår. De ger ju misstänkt bra betalt för en iPad WiFi+3G 64GB: 3400:- om man betänker att den kanske går att sälja för 4000-4500:-. En verksamhet måste ta höjd för defekter, garantikostnader etc. Blir inte mycket över. Kanske är de helt enkelt oerfarna? En sak är dock säker, jag packar inte ner min iPad och skickar till dem utan någon form av säkerhet. De kanske skulle ta och öppna upp ett samarbete med Internetgirot eller Payson?

Jag tror inte att det är seriöst iom spammningen på alla möjliga sidor.

Men blir gärna motbevisad..

Deras Twitter känns sådär också: Twitter

100% bluff utifall det inte finns några säkerheter för att man till slut får betalt. Och det verkar det ju inte göra...

Den här passussen är ju lite kul:

Citat:

Vi kan även komma överens om att göra upp affären på plats om du vill och vi har möjlighet.

Från bakluckan av deras rostiga Peugeot?

Men det är klart - om det innebär att du faktiskt får pengar i näven (se till att räkna sedlarna ordentligt) kan det ju vara ett alternativ.

Snart börjar speedway säsongen och vi åker bland annat till Nyköping och kollar på Griparna.

Man kanske skulle ta med sej MacBook Air'n om man inte redan sålt den...

En annan sak som gör detta omöjligt är att om de köper alla dessa datorer UTAN MOMS för att sälja dem så måste de ju då ta MOMS när de säljer och bara där går det omöjligt ihop.

Om argumentet är att sälja +moms till företag så tror inte jag att många företag köper begagnat för att spara några hundralappar...

Ursprungligen av LCR:

Snart börjar speedway säsongen och vi åker bland annat till Nyköping och kollar på Griparna.

Man kanske skulle ta med sej MacBook Air'n om man inte redan sålt den...

För vissa begagnade varor gäller vinstmarginalbeskattning, dvs man tar ut moms på vinstmarginalen. Det är lite rörigt. Jag tror inte att elektronik omfattas av de reglerna, det gäller mer konstföremål etc.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-07 14:27
Ursprungligen av pmarriott:

För vissa begagnade varor gäller vinstmarginalbeskattning, dvs man tar ut moms på vinstmarginalen. Det är lite rörigt. Jag tror inte att elektronik omfattas av de reglerna, det gäller mer konstföremål etc.

Det gäller begagnade varor OCH konstföremål. Elektronik inkluderas definitivt.

Vinstmarginalbeskattning - begagnade varor | Skatteverket [NS4 version]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 09:46

Det ser ut som att dom precis har startat - man kanske ska ge det ett tag innan man dömer ut dom?
Även om det inte är lika roligt.

Jag tycker att dom betalar rimligt, men det med momsen är lite underligt. Han kan inte sälja allt som privatperson, i så fall kan han inte omsätta mycket innan det frångår "hobbyverksamhet"

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-04-07 11:25

Det här är väl förmodligen ett försök att få till samma sorts business som mobilpant eller vad de nu heter?
Man tar in gamla prylar, fräshar upp de och säljer de i Asien eller Afrika (eller vart det nu är) för ett högre pris som fungerar. Frågan är om de får ekonomi i det!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det här är väl förmodligen ett försök att få till samma sorts business som mobilpant eller vad de nu heter?
Man tar in gamla prylar, fräshar upp de och säljer de i Asien eller Afrika (eller vart det nu är) för ett högre pris som fungerar. Frågan är om de får ekonomi i det!

Visst finns det sånt, jag har ofta fått intresse från sådana när jag sålt ett gäng PowerMac G5or och liknande, men marginalerna är ju inte de samma. Och när sådana har köpt av mej har de altid varit öppna med vad de ska göra, här finns ingenting sånt med som förklarar hur det kan vara möjligt.

Vi får se...

"Returnera dina prylar..."

Man returnerar väl bara saker dit de kom från...

Ja, det där företaget kör verkligen med förvirrande marknadsföring. Dom måste vara korkade, ty om man förvirrar potentiell kund så förlorar man honom/henne. Marknadsföring och policy måste vara Tydlig och Enkel ("Vi köper dina begagnade prylar"). Detta är nog riktiga puckon :-D. Men skurkar är dom nog inte. Jag gissar att företaget snart är ett minne blott. Mina fem öre.

Ursprungligen av LCR:

"Returnera dina prylar..."

Man returnerar väl bara saker dit de kom från...

Jag tror att de försöker göra det de utsäger sig för, enligt bästa förmåga, och jag tror nog att de har ärliga avsikter.

Det finns många "entreprenörer" idag som skjuter från höften. Allt har blivit mycket lättare med internet. Det är ingen konst att ladda hem ett CMS och en shopping cart, koppla upp den mot kända betalsystem, och sen är man igång.

Jag tycker att allt spammande låter som en väldigt dålig idé, men jag tror inte att de är bedragare med avsikt.

Bevaka tråden