Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättighetsproblem på server efter installation av Dropbox.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 09:57

Ja, nu är dropbox installerad som enda backuplösning. Jag har använt Dropbox for teams och är mycket nöjd med funktionen.

Men jag får rättighetsproblem på servern och undermapparna efter det.

Eftersom jag är lite rudis på OSX Server så vet jag inte riktigt vart jag ska börja med att felsöka.

Jag vill ju att alla mappar ska vara öppna så att man kan skapa nya mappar, flytta och radera filer på servern.

För närvarande kan jag inte skapa mappar från klienterna, inloggad på servern funkar det bra.

Vad göra?

Dropbox som backup? Fy skäms på dig

  • Oregistrerad
  • 2011-04-06 11:17

Är det en OU server? Du måste ändra rättigheterna så att Users kan skriva såklart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 11:22

Sen är det mycket skönt att ha en dropbox på 500gb…

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-06 11:19

Jag är ingen expert i ämnet men prova att ladda ner BatChmod och ge alla rättighet till allt i dropbox mappen och se om det hjälper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 11:21
Ursprungligen av kainen:

Jag är ingen expert i ämnet men prova att ladda ner BatChmod och ge alla rättighet till allt i dropbox mappen och se om det hjälper?

Jag kollar

  • Oregistrerad
  • 2011-04-06 11:23
Ursprungligen av kainen:

Jag är ingen expert i ämnet men prova att ladda ner BatChmod och ge alla rättighet till allt i dropbox mappen och se om det hjälper?

Är lite osäker men det tror jag inte hjälper, det är nog ACD rättigheterna som är fel och dom kan du nog inte ändra där. Det kan också vara fel rättigheter på shareutdelningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 11:29
Ursprungligen av studiox:

Är lite osäker men det tror jag inte hjälper, det är nog ACD rättigheterna som är fel och dom kan du nog inte ändra där. Det kan också vara fel rättigheter på shareutdelningen.

Var kollar jag ACD rättigheter? eller shareutdelningen?

Serveradmin eller Workgroupmanager eller (hua) Terminalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 11:21

Det är en XServe, med 10.5.8 på, klienten är en 10.6.7

Formatterad som extended, jag har ändrat så att varenda själ kan skriva och göra vad dom vill.

Dropbox for teams fungerar exakt som det ska supersmidigt att dela filer mellan varandra och kunder, vi webben på nån minut kan man dela vilken mapp som helst med vem som helst på "utsidan"

Rekommenderar dropbox for teams mycket.

(utöver lite rättighetsproblem som jag upplever just nu)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-06 13:52

ServerAdmin, klicka på File sharing och titta på dina utdelade shares längst ner. Med kugghjulet kan du se Effective share permissions eller något sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 15:03

Kollar nu om det löste biffen, återkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 15:49

Funkar som en dröm, tack!

1
Bevaka tråden