Motig känsla inför efterlängtad Mac-konvertering

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-04-04 18:51

Har senaste året varit fruktansvärt sugen på att byta från PC till Mac. Jag har länge kört på iOS-prylar som jag misstänker var inkörsporten för många. I ALLA FALL, så bestämde jag mig för ett halvår sedan att "nu är det dags" och bestämde mig för 13" modellen med ssd.

Men efter ett visst kämpande mot köpbegäret beslutade jag mig för att vänta på den nya pro-familjen, sagt och gjort. Jag tillbringade nu denna tid med att läsa in mig rejält i macträsket, jag började lära mig att programera i C för att sedan gå vidare till App-skapande i Objective C när macen skulle inköpas, samtidigt som jag lekte med alla macar hos vänner och familj och jag känner mig redan som en erfaren mac-ist.

Sen kom dem! Den nya macfamiljen och jag tänkte i princip "ÄÄÄÄÄNTLIGEN", men jag beslöt mig för att avvakta ännu ett tag på uppkommande recensioner och tester. Det var då jag upptäckte till min fasa att de hade massa barnsjukdomar och jag var nu livrädd för att beställa en mac som jag skulle komma att hata p.g.a. dess värme eller fläktljud. Ja, jag vet att en snabbare processor leder till en varmare miljö och därav orsakar fläkten att brumma till. Men jag hade förtroende i apples användarkänsla gentemot PC laptops som aldrig verkar klara sig utan att man bränner sig på dem.

Jag är en avancerad datoranvändare som kan tillbringa stor tid i sträck framför datorn med tex animering, webbdesign, illustration, div. tunga musikprogram såsom cubase och FL studio, (antar att jag går över till logic pro), dock väldigt lite spel. Jag är student och använder stationer HTPC här hemma, kopplad till en 40" full hd samt en iPad som fungerar som anteckningsblock och skolhjälpmedel när jag är på flygande fot.

Såhär ser jag på de nya macarna jag spekulerat i, rätta mig om jag har fel.

mbp 13", med kommande vertex 3 ssd och ev. 8gb minne;
+ Perfekt format, priset är mest uppskattat, uppfyller mina krav.
Den mindre skärmen kan lösas genom att koppla till en extern vid behov.

- MEN: verkar bli obehagligt varm och låta som en hårtork.
Skärmen sägs även den att vara mer gulaktig än sina föregångare. (googla tex "yellow tint macbook pro 2011")

mbp 15" med kommande vertex 3 ssd;
+ Sannerligen ett kraftpaket, uppfyller mina krav med råge.
Kan tänkas att den håller lite längre, samt med användarvänlig med sin quad.
Den stora skärmen gör det lättare att arbeta med grafik och dylikt.

- troligen jobbig att släpa runt på dagarna i ända, ett klart prislyft från mina övriga,
verkar även den ha en del "problem" med fläktljud och värme, fast här i mindre utsträckning.
Skärmen sägs även den att vara mer gulaktig än sina föregångare. (googla tex "yellow tint macbook pro 2011")

och slutligen mitt wildcard:
mpa 13" 128 gb;
+ Ett helt underbart format, och verkar vara så mycket mer än vad man tror.
Snabb vid dagligt användande. Verkar också smidig upp och ner ur väskan.
Tilltalar mig mest estetiskt av alla macar.
Kan senare kompletteras med t.ex. en Mac pro. (dock utanför min budget..)

- Kommer troligen inte att klara av mina tyngre användarkrav i längden,
kan kännas onödigt liten om jag jobbar längre perioder hemifrån.
Är nöjd ägare av en iPad, så en Air kan nästan kännas lite överflödig.

Så, om någon flitig nu orkat ta sig igenom detta makabert långa inlägg så är jag väldigt tacksam för spirituell vägledning som kan lindra min beslutsångest.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 20:05

Vilket spännande (om än aningen jobbigt) dilemma du står inför. Kan dela med mig av några erfarenheter kring MBA (dock 11":s modellen, 1,4GHz, 128 SSD, 4 GB). Har använt den som primär dator medan jag väntar på nya Mac mini ska lanseras. Det är egentligen min flickväns men vi delar så gott det går. Har den kopplad till min 23" skärm 99 % av tiden jag använder den.

Upplever inte iPad som överflödig jämt mot MBA. Har båda och använder nog iPaden med mobilt än vad jag gör med MBA. T.ex följer alltid iPaden med till tevesoffan och sängen. Det är "typ" bara där jag använder paddan som mest.. okej, toaletten också. När jag slösurfar på YouTube, 99.se eller minhembio.com åker iPaden fram eller när jag strosar runt på dn.se eller någon annan nyhetssida. Visst händer det på MBA ockås fast inte i samma utsträkning.

Och sen tycker jag faktiskt att MBA 11" innehåller bra med kraft. Tidigare satt jag vid en MacBook Pro 13 late 2009 med 8Gb ram, vanlig mekanisk disk och 2,26GHz processor (C2D) och upplever faktiskt MBA som en piggare dator på flera sätt. Den spelar till och med spel bättre än vad min gamla MBP gjorde! Jag jobbar mycket i iMovie, iPhoto och behandlar både RAW filer samt 1080p material utan större svårigheter. Visst tar det en tid att baka ut en film fast jag brukar ändå alltid göra något annat under tiden.

Vet inte om detta är till någon hjälp för din del, jag var bara tvungen att skriva av mig lite

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-04-04 20:22

@Mcus: Tack för svar! Var tveksam till om någon skulle orka ta sig igenom mitt gnälliga inlägg!
Ja, jag tror verkligen att air:en är gravt underskattad! Men jag misstänker också att den upplevda piggheten kommer från ssd:n, vilket jag vid fall av mbp köp kommer kvickt att sätta i!

Det är nog sant att även om man har en laptop åker ipaden ändå med som sidekick i många lägen!
Kanske borde man rent av spara upp tills den nya mac pro generationen kommer och köra ipaden helt som utflucktsmaskin!

Jag kommer sluta som åsnan som stod mellan två lika stora högar saftigt hö, men som ändå dog av svält för att han inte kunde bestämma sig för vilken hög!

• Medlem
  • Bromölla
  • 2011-04-04 20:32

Hej, P.Wilgot!

Jag är du. Du är jag. Vi är ett!

Det senaste året har även jag varit väldigt sugen på att byta system - att permanent gå över till Mac. För ett par månader sedan köpte jag mig en begagnad iPhone 3G och denna härliga telefon har fungerat som ett slags Autobahn för mitt Mac-begär.

Jag har dammsugit internet på information om de nya datorerna, och precis som med dig gjorde forumtrådar om fläktljud och värmeutveckling mig väldigt ängslig inför ett köp. Men som många gånger tidigare fanns min bror där för mig. Han var rationell när jag var irrationell. Och nu sitter jag här med en två dagar gammal 13" MBP. Min första Mac. Och jag är enormt nöjd! Det blev en MBP av den enklaste varianten, främst på grund av min budget, men jag var tvärsäker på att den skulle överraska mig på fler än ett plan - och det har den gjort! Ok, det verkar finnas de som haft problem med sina nya datorer - men gör det inte alltid det i någon utsträckning? Och är det inte alltid så att det är de med problem som gapar högst? Var är då alla de andra? Alla de som är hur nöjda som helst? Jo, här sitter i alla fall en. Och jag tycker att du ska dra din köpångest till papperskorgen och därefter tömma den.

Min dator är knäpptyst och har bara dragit igång fläktarna på högre varv vid ett fåtal tillfällen. Värmeutvecklingen har alltså inte stört mig det minsta. Jag kör i och för sig inte Pro Tools, men som fotograf (inte till yrket) kör jag gärna mina 20MB stora råfiler i Adobe Lightroom och någon gul färgton har jag faktiskt inte heller sett röken av.

Din beslutsångest kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig med. Olika personer behöver ju datorn för olika saker. Personligen kommer jag att satsa på SSD, 8GB Ram och en extern skärm och med det kommer min dator att ha det jag behöver och en bra bit mer.

Ett tips är för övrigt att gå till en butik för att känna och klämma på datorerna. Exempelvis kan du kanske få till ett stresstest så att du får höra fläktarna jobba på högvarv? Hur som helst hoppas jag att mitt inlägg kan lugna dig något - själv är jag som sagt väldigt, väldigt nöjd. Nu ska jag bara se till att få över all data från min gamla dator och därefter stänga ner det systemet för evigt.

//HubBub

Känns ganska skönt att vara inbiten Mac-fanatiker som började med Mac, man är mycket mer tolerant med diverse småfel. Jag skrev Mac och inte iOS!!...

Att välja datormodell måste komma från dej själv, ingen annan kan välja åt dej. Själv har jag katastrofal beslutsångest varav jag äger minst en av varje (förutom MacPro).

Oavsett vad du väljer så är du välkommen in i familjen Mac!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-04-04 21:58

@HubBub
Hahahah, det sjuka är att även jag har en bror som verkar ha precis samma inställning som din. Börjar fundera på om jag fått en blackout, registrerat en nya användare och gett mig själv några goda råd! men åh, vad avundsjuk jag är att du tog steget!

Jag får nog snart grepp om mina testiklar och beställer mig en jag med!
Överväger dock att vänta till Lion för att slippa den kostnaden så snart efter ett köp, då jag hört rykten som säger att det kommer kosta 1300, vet inte om det är trovärdigare att det kommer kosta runt 300 som SL,? Någon som anar något mer specifikt än att det kommer "i sommar"?

@LCR
Hahaha, vilka visdomsord! Men det är så svårt! Kanske är därför det finns magic 8 balls?

@forum
Verkar vara ett mysigt forum det här!
Tack för ett varmt välkomnande, verkar finnas mycket trevligt folk här!

Angående Lion så finns det ingen mer specifik tidsrymd än "till sommaren". Att den skulle kosta 1300,- tar jag för osannolikt, så mycket har aldrig en version av OS X kostat, men visst, den KAN ju komma att kosta 1195,- som tidigare versioner av OS X gjort, men då får du ju å andra sidan vänta åtminstone tre-fyra månader till. Jag hade personligen inte väntat på något sådant, det hade känts lite... småaktigt. Tror inte heller att de kommer att ta så mycket betalt, de har ju generellt sett sänkt sina priser på mjukvaror en del på sistone (10.6, Aperture, iLife etc).

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-04-04 22:18

@ Capeman: Mja 3 månader är sannerligen för lång tid! Hade bara känts väldigt snopet om de släpper Lion typ i slutet av maj! Också lugnande, jag tror att jag kommer att beställa inom kort nu!

Tack för all hjälp och knuffar i ryggen! Jag känner mig mer eller mindre redo att beställa nu! Frågan är bara vilken modell.. i7 dit, i5 där, 15" eller plocka blåbaer, grubbel grubbel..

Jag skulle bli mycket förvånad om de släppte 10.7 i maj. Men visst, jag köpte 10.3 en månad innan 10.4 kom ut, så mina förutsägelser är långt ifrån perfekta.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-04-16 12:26

Bara för att avlsuta tråden, och eventuellt hjälpa andra med sina val beslutade jag mig för high end 15".
Ska det va, så ska det va.

P.Wilgot jag tror du blir riktigt nöjd!

• Oregistrerad
  • 2011-04-16 13:27

Några få tips såhär när det visst verkar vara försent

1.) Det skrivs vääääääääldigt mycket på nätet. Alla har en åsikt, framförallt när det gäller Apple då dom (i media) upplevs så perfekt. Det är ungefär som att jämföra med BMW när dom släpper en modell - googla själv så får du se att det finns lika många åsikter om bmw som apple..

2.) Köp aldrig en dator på nätet utan att du testat den först om du är osäker. Det finns massor av macbutiker. Varför inte testa att maxa en dator (kör garageband exempelvis med 20 tracks) så får du själv se.

3.) Du har alltid ångerrätt om du köper över nätet (distansköplagen) - perfekt tillfälle att maxa datorn i en vecka för att skicka tillbaka den om du tycker den låter för mycket.

4.) En Imac eller macpro är heller inget dumt köp, man måste inte ha en bärbar.

5.) Begagnatmarknaden är inte fel den heller... Rent personligt skulle jag ALDRIG byta ut min 2006 MacPro (som inte kostar mer än 10.000 begagnat idag) än vilken splitterny macbook pro som helst.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-01 19:08

Okej, uppdatering igen!
Min Mpb anlände nu för snart 2 veckor sedan, men är nu tillbakaskickad!
Jag packade ivrigt upp och hårdtestade, men jag föll inte för den!
Don't get me wrong, allt fungerade som det skulle, mac osx är som att, ja.. ni vet! men själva datorn kändes inte rätt!
Fläktljudet störde mig verkligen, (även om jag är tveksam till om det faktiskt var fläkten, utan hddn som lät. Det var mer av ett konstant "knäppande", även när man inte gjorde någonting dock..)

Sen var värmeutvecklingen strike nr 2. Datorn blir osmakligt varm för en laptop, speciellt för en mactop.

Strike 3 var klumpigheten. 15" kändes lite för klumpsig av sig för att ha med till polare, skola etc.

Ja, jag kunde läst allt detta innan på nätet, men som studio här över påpekade så måste man testa själv!

Vart lämnar det mig?
- En 11" macbook air i sommar (när förhoppningsvis den nya modellen anlänt).
- En iMac nästa sommar, när min nuvarande huvuddator fått leva sina 3.5 år. (vilket är mitt vanliga datorbytarintervall, även om jag kanske har skjutit gates då..).

Om ni vill höra min motivation till detta får ni säga till!
Tack för alla svar!

puss

Jag sitter med en MacBook Pro 2009 och väntar på nya MBP, som jag tror och hoppas närmar sig MBA i formfaktor.

Jag vill gärna se Apple ha mod att släppa den optiska driven och endast erbjuda den som extern enhet.

Som du säger är 15" lite för stort för att släpa runt dagarna i ända. Men om de får bort DVD:n och kan slimma såväl tjocklek som vikt, så kanske det kan gå?

Jag är svag för hög upplösning och vill ha bra med plats på skärmen.

Röstar för Combot iMac hemma för allt stort, en iPad2 för "travel light".

Så kommer jag köra runt midsommar.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-01 20:14

@andree: självklart kan en 15" funka bra portabelt när man bantar den lite!
Men jag som student flyttar mig väldigt ofta, med olika fordon! Då känns nästan 15" för stort, inte bara för tungt, då jag hamnar på små utfällbara skolbänkar, trånga caféer, vänners armstöd på soffan etc! Så en air känns väldigt, väldigt rätt för mig just nu! Sen har 11" airen väldigt hög upplösning för sin storlek. Dock så är det 16:9.

@Goflorp: Jag är med dig till viss del! Är nöjd ägare av en iPad (1), men jag känner mig fortfarande begränsad med den ibland. Det är så pilligt att plottra med html, programmering och dyl. Men ärligt talat känns det väldigt svårt att "släppa några" utan den.. "iPad - the ultimate toilet device!". Men allt beror ju på hur dina datorvanor ser ut!

Sen känner jag att macbook air är en bra inkörsport till mac OS. Då jag fortfarande kommer använda min stationära HTPC parallellt, till det "tyngre lyftandet".

MBA är optimalt för dig tror jag, kör på det.

Det är kul och läsa att man inte är den enda som har "problem" med vilka Macinköp man ska göra. Jag gick över till den ljusa sidan för ett par år sedan och nu sitter man här med en H-VETES massa iPrylar..
Jag skulle vilja säga att jag har ett "delikat" problem.. Vill så gärna ha en Air 11".. Men har svårt att motivera den (övertala tjejen), då jag redan har en iMac 24", en MacMini, en iPad 2 och en iPhone 4. Kan även tillägga att damen har en iPhone 3 och min gamla iPad.

Så.. Någon som kan hjälpa mig att komma med bra argument?

En liten fotnot: Jag har aldrig, och då menar jag ALDRIG haft ett enda problem med någon iPryl... Och då har ändå min MacMini inte varit av avstängd på snart 3 år!!! Haha... Ta i trä!

Ursprungligen av Piggelin:

Så.. Någon som kan hjälpa mig att komma med bra argument?

Jag kom underfund med motsatsen. Jag köpte en men insåg att jag inte behövde en, men då har jag en (två) MacBook, en MacBook Pro, en iMac Alu 20", en MacMini, iPod Touch (iPad Mini), iPad, iPhone, en PowerBook G4 DL HR, PowerBook G4 12", Pismo, Lombard, PowerBook 145, LCIII, Macintosh II (och en massa andra). (Men jag köper nästan bara begagnat nu för tiden, MacBook Airen var den första splitter nya Macen på många många år).

Jag hade gärna behållit den om det inte var för kapitalvärdet.

Ursprungligen av Piggelin:

Och då har ändå min MacMini inte varit av avstängd på snart 3 år!!! Haha... Ta i trä!

Jag trodde att trenden var att man skulle snåla med energikonsumtion...

Visst är MBP 15" ganska stor. I synnerhet om man jämför med MBA eller - som jag - med en iBook 12". Men nu har vi ordnat det så fiffigt att vi också har skaffat en MBA 13" som används gemensamt av min fru och mig när vi behöver ut på tjänsteresor (inte samtidigt dock). För när man sitter hemma är ju en 15" med hires-skärm och fyrakärnors i7 en rent makalös manick! Och den går ju att flytta runt hyfsat smidigt så länge man inte behöver ta den till och från jobbet varje dag som jag gjorde med iBooken under drygt ett år.

För att förtydliga mitt inlägg ovan så menar jag att det är svårt att få en modell att fungera bra till allt, om man inte har väldigt begränsad användning av datorer (vilket jag inte har). Jag har valt att istället för att köpa en ny Mac vartannat år så håller jag mej till lätt begagnade datorer och har fler, var och en till olika saker.

Ska man bara ha en dator till allt så blir det kompromisser och eviga funderingar på vad som är bäst, skulle jag köpt denna, kanske den där hade varit bättre...

Jag tycker att Apples produkter kompletterar varandra väldigt bra. (hade tänkt skriva en lista på hur jag har alla mina datorer/iOS devices men det blir nog lite tjatigt).

Ursprungligen av LCR:

För att förtydliga mitt inlägg ovan så menar jag att det är svårt att få en modell att fungera bra till allt, om man inte har väldigt begränsad användning av datorer (vilket jag inte har). Jag har valt att istället för att köpa en ny Mac vartannat år så håller jag mej till lätt begagnade datorer och har fler, var och en till olika saker.

Ska man bara ha en dator till allt så blir det kompromisser och eviga funderingar på vad som är bäst, skulle jag köpt denna, kanske den där hade varit bättre...

Jag tycker att Apples produkter kompletterar varandra väldigt bra. (hade tänkt skriva en lista på hur jag har alla mina datorer/iOS devices men det blir nog lite tjatigt).

Starta en tråd "Så här gör jag" eller ngt.... "Såhär använder jag min Mac"

1
Bevaka tråden