Köpa begagnad iMac nu eller vänta på uppdatering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sölvesborg
  • 2011-04-04 14:14

Hej alla

Jag håller på att införskaffa mig min första mac-dator och jag har möjlighet att köpa den senaste och billigaste modellen för 8 500 kr, men jag är osäker på ifall det är värt att köpa den eller om jag ska vänta på nästa uppdatering som ska vara snart. Den inköptes sommaren 2010 och ska vara i riktigt fint skick om man utgår från bilderna på den. Vad hade ni gjort?

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-04 14:27

Enligt ryktena kommer en iMac-uppdatering nu i april, så om du har råd med en ny är det nog värt att vänta. 2010 års iMac är naturligtvis fortfarande en bra maskin, men nästa uppdatering kommer med all sannolikhet att vara utrustad Thunderbolt-port precis som nya MacBook Pro.

För övrigt brukar jag tycka det är värt att lägga lite extra pengar på att köpa nytt istället för begagnat, i synnerhet om man inte känner den man ska köpa av. Man tar alltid en risk när man köper på annons, så de extra tusen- eller hundralapparna blir som en trygghetsförsäkring.

Nu ska du vänta tycker jag.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-04 15:10

Beror på. Om du vill ha datorn nu, eller om erbjudandet är tidsbegränsat, så är det inte fel att köpa den. Men kolla om den har AppleCare. Har den inte det så går garantin ut på den snart, och då går det inte att köpa till. En modern iMac kan se väldigt fin ut på utsidan, men i min erfarenhet får elektroniken inuti ganska stora påfrestningar.

Thunderbolt är intressant, men det är ändå en helt ny teknik. Om du inte vet att du kommer att behöva Thunderbolt i en nära framtid själv så finns det ingen anledning att ha det bara för sakens skull. Den är dessutom viktigare i bärbara datorer än i stationära.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-04-04 16:05
Ursprungligen av kjnoren:

Thunderbolt är intressant, men det är ändå en helt ny teknik. Om du inte vet att du kommer att behöva Thunderbolt i en nära framtid själv så finns det ingen anledning att ha det bara för sakens skull. Den är dessutom viktigare i bärbara datorer än i stationära.

För mig handlar det mer om framtidssäkring. Just nu finns det knappt några apparater att koppla in i TB-porten, och det är svårt att förutse behovet när man inte vet vad det kommer för prylar. När behover väl uppstår kanske man inte vill byta ut en dator som man har haft i ett år bara för att den saknar en port.

Som jag ser det är det oftast bättre att köpa den första burken med en ny teknologi än den sista utan. Även om det bara skiljer några månader mellan modellerna kan den äldre förlora hårdvaru- och mjukvarustöd för nya prylar flera år tidigare än den nyare.

1
Bevaka tråden