Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal synkar inte med Mobile Me

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-01 13:51

Hej,
Är en näst intill total nybörjare i macvärlden och detta är mitt första inlägg på 99mac.
Har en macbook pro, en iphone och en nyinköpt Ipad 2. Hörde att mobile me är perfekt för att hålla dessa tre apparater synkade med varandra. Kontakter, anteckningar synkar perfekt mellan de tre men Ical vill varken läsa eller lämna ifrån sig infon till mobile me. Frän Ipaden och Iphonen fungerar det. Har någon något förslag varför Ical strular?
Samtidigt undrar jag hur jag bäst gör med mejlen. Har ett gäng mejllådor som jag nu också vill synka med mobile me. Dock verkar mobile me bara hantera xxxx.me-lådan. Vad är smartast att göra här?
Tack på förhand:D

Har flyttat tråden till rätt forumdel. "Allt om Mac" är till för mer allmänna Mac-frågor som inte passar in i någon av de andra forumdelarna.

/Mod

Kolla Systeminställningar/MobileMe/Synkronisering - kolla att Kalendrar verkligen är ibockat.
Kolla i iCal/Inställningar/Konton. Ta bort ditt MM-konto och lägg till det igen.
(synka INTE kalendrar via iTunes/USB)

MM synkar och pushar bara MM-mailkontot. Du kan ställa in eftersändning från ditt eget mailkonto så att alla mail skickas till MM-kontot och då utnyttja push. I Mail ställer du in att du alltid sänder från ditt eget mailkonto/adress - då får mottagare rätt avsändare även på replajade mail som de facto har MM-kontot som adress. I iPhone är det kruxigare - man måste se till att replajade mail varje gång får rätt avsändare. Eller så skiter man i allt detta - vad dina mail har för avsändare (ditt eget mail eller MM-mail) spelar ju ingen roll; du får ju mailen. Man fortsätter dock att alltid sprida sin egen mailadress - MM-mailadressen lever ett paralellt liv typ stealth :-D.

Man kan göra som jag gjorde fetr att ha kruxat med allt detta - och som säkert många andra också gjort; man skiter i maildelen av ett MM-konto. Jag har IMAP från min mailserver (one.com) och det funkar fint. iPhonen drar en aning mera batteri då one.com - och nästan inga hotell - har push utan istället sticker iPhonen ut med jämna mellanrum och kollar om det kommit mail. That's all.

Eller: Glöm ditt gamla mailkonto - gå över till MM-kontot helt och hållet. Ha eftersändning och sprid nyheten om ny mailadress i ett års tid.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-01 23:39

Tack Zimmerman.
Har gjort ändringarna du föreslog i Ical, loggat ut, loggat ut, tagit bort kontot och lagt till det igen etc. Nu funkar det bättre men fortfarande lämnar inte Ical ifrån sig allt det jag matar in i kalendern. Hel skumt. Ibland funkar det och för andra poster funkar det inte. Totalt ologiskt och väldigt irriterande:-(
Tack också för e-post förslagen. Det får nog bli imap som gäller då jag har jobbmejl etc i burkarna också och då villjag förstås att rätt avsändaradress ska visas.

1
Bevaka tråden