Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget 1080 25p eller 50p i Final Cut Express

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Tänkte uppgradera från Imovie och kollade på Final Cut express.

Testade programet innan köp och finns inget stöd för 1080 25p lr 50p

Googleade och verkar faktiskt inte finnas något.
Kan det verkligen stämma när Imovie fixar 1080 25p i alla fall.

Ursprungligen av Antonic:

...finns inget stöd för 1080 25p lr 50p

Det tog säkert 10-15 sekunder innan jag förstod att du här inte pratar om en preset, utan frågar om 25p eller 50p.

Stämmer det?

Skrev du "lr" istället för "eller"?

Skriv gärna på svenska, så blir läsbarheten bättre och chansen att få hjälp ökar.

-----------------

I alla fall. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av just FCE, men jag kan tänka mig att det laggar lite.

Det har hänt ganska mycket inom digital video/film de senaste åren och Apples produkter kommer att uppdateras först i år (nyheter mycket sannolikt på NAB). Jag tänker främst på Final Cut Pro, men man får förutsätta att Final Cut Express hänger på där.

iMovie utvecklas separat och parallellt så det programmet kan inom vissa områden ligga längre fram i spåret, även om det är ett "enklare" program.

Vilken typ av kamera filmar du med? Videokamera eller DSLR?

Vissa videokameror filmar progressivt, men sparar det i PsF formatet, vilket innebär att varje bildruta delas upp i jämna och udda fält och sparas som "interlaced". Skillnaden mot vanlig interlaced är att det här inte finns någon tidsskillnad mellan fälten (de kommer ju från samma bildruta).

Läser man om FCE verkar det dock som det finns en upplösningsgräns på 1440x1080 (anamorfisk HD) och då hjälper det ju inte...

Om du nu själv har provat med eget material redan, så kommer du ju inte vidare med de här teoretiska resonemangen. Men det kanske finns någon med mycket erfarenhet av FCE som känner till nån workaround.

"lr" har använts på nätet över 10år så tror det är du som får hänga med i utvecklingen hehe

Jag använder både Video och DSLR Spelar in på AVCHD och MOV.

Får hoppas det kommer betydligt bättre från apple iår då.

Ursprungligen av Antonic:

Får hoppas det kommer betydligt bättre från apple iår då.

Ja, det är vi många som hoppas på. Prestandan och modulariteten i FCP är bra tycker jag, men det är dags för en uppdatering nu.

------------------

Angående "lr":

Mitt syfte är inte att veva en pekpinne. I alla fall inte med ovänlig avsikt.

"lr" kan vi väl kalla för "lingo". Den här typen av språk blev väl rejält utbrett när folk började SMSa allt mer; dels var det "praktiskt" för att det gick snabbt att skriva, men eftersom korttextmeddelanden är teckenbegränsade, så var det även en verklig fördel att spara tecken.

Men även med SMS är fördelarna på bekostnad av läsbarheten. Detta gör kanske inget om man skickar till folk man känner, eller till en grupp människor som man förväntar sig inte har några problem med avkortningarna?

Men i normala texter på nätet, även i foruminlägg, kan jag inte se att man skall behöva kompromissa läsbarheten på det sättet.

Som jag sade, så var det inte oläsbart för mig, men det tog kanske 10 sekunder innan polletten trillade ner. En starkt bidragande anledning var naturligtvis att du bakade in det i en rubrik med andra förkortningar. Jag använder själv ofta improviserade förkortningar när jag encodar video:

XX 720p CF 25 Gr.mov

så när jag först läste din rubrik försökte jag först hitta typiska förklaringar till "lr".

Att "lr" har använts i 10 år, och låt oss nu bara komma överens om att det är på det viset, betyder ju inte att det är det bästa sättet att uttrycka sig på?

Och tro mig, jag anstränger mig för att hänga med i utvecklingen men jag förbehåller mig rätten att bara anamma det jag tycker är rimligt.

Hursomhelst, lycka till med ditt filmande!

Under punkt 3 i forumreglerna står bl.a: "Använd god svenska och fullständiga meningar."

Så jag är nog böjd att hålla med Andree här. Jag har ändrat "lr" i trådens rubrik.

/Mod

1
Bevaka tråden