Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro skriver bara versaler ibland

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det har hänt något ytterst konstigt med min Mac Book Pro från sep. 2010. När jag var i Belgien för några månader sedan verkade det helt plötsligt som att tangentbordet hade bytt språk och endast hade stora bokstäver även fast jag inte hade caps look intryckt. Hade även problem med att få kontakt med CD-rom och USB portar.

När jag kom tillbaka till Sverige fungerade datorn normalt igen. Nu idag har den återigen fått fnatt. Samma symtomer. Jag är tvungen att köra cmd + shift för att kunna skriva små bokstäver. Efter ett tag slår den tillbaka (ibland bara några sek.) till stora bokstäver och jag måste återigen klicka cmd+shift för att få tillbaka det "normala tangentbordet". Förutom detta så startar den alltid i säkert läge så att jag måste jobba in. Dessutom när jag öppnar ett program så öppnar det (zoomar in) väldigt långsamt. Utöver detta så får datorn inte kontakt med någon CD-rom eller USB-portar.

Är det någon som känner igen detta?

Är det en MacBook eller en MacBook Pro? Du lägger den i MacBook-forumet, med en MacBook-rubrik, men i texten står det att det är en MacBook Pro...

Välkommen !

Har du testat att installera om OSX?
Hårdvaru test?
Har du bytt någon hårdvara i datorn det senaste?
Kan problemen hänga ihop med att du installerat något program/tilläg/plug-in?

Lycka till

Trasigt tangentbord. Start i säkert läge sker om man håller nere shift under start - jag har haft exakt samma problem själv. Ett tips - håll ner en slumpad tangent som inte styr andra uppstartsalternativ, t ex "a", under uppstart, då tar datorn det som "shift-a" (vilket inte gör någonting alls, men det tolkas inte heller som shift, vilket gör att den inte startar i felsäkert läge).

Du kan verifiera problemet genom att ta upp on-screen keyboard. Gå till System Preferences -> Keyboard och bocka för "Show keyboard and character viewer in menu bar". Uppe i menyn längst upp till höger dyker det upp en ny ikon, klicka på den och välj "Show keyboard viewer". Den visar en bild av ditt tangentbord, samt vilka knappar som är nedtryckta. Jag kan garantera att en shift-tangent visas som nedtryckt.

När du vet vilken kan det gå pilla upp den och se om det kommit in smuts eller liknande. T ex lite rengörings-alkohol på en tops kan funka att rengöra med. Det kan även vara så att du råkat spilla något i tangentbordet, att kabeln till moderkortet är lös / glapp el liknande, så svårt att säga exakt fel.

Du har ju 1 års garanti, så har du inte själv spillt något på datorn (det täcker inte garantin), lämna in den för gratis lagning

Edit: Att den zoomar långsamt beror på att shift är nedtryckt, håller man ned shift SKA alla animationer gå sakta. CD / USB kan bero på att det är safe mode, lite osäker - om inte, så har du förmodligen ett trasigt logikkort (byts på garantin)

Hej,

Tack för alla hjälpsamma svar. Det är en Mack Book Pro. Jag råkade alltså lägga den i fel tråd.

Stängde av datorn igår kväll och i morse när jag satt på den fungerar den som den ska igen. En väldig lättnad men samtidigt ligger frustrationen kvar och jag vet inte om jag ska lämna in den i förebyggande syfte. Vad skulle ni konkret ha gjort?

Om jag ska lämna in den vad ska jag hänvisa till? Jag kan ju inte liksom säga: "Kolla här, den fungerar inte." Den fungerar ju faktiskt som det ska i dagsläget. Kommer de kunna felsöka den och hitta något fel?

Värt att nämna är att jag använder Parallell Desktop 6. Kan detta påverka på något sätt?

Tack allihopa!

Ursprungligen av x3000gold:

Värt att nämna är att jag använder Parallell Desktop 6. Kan detta påverka på något sätt?

Nej, rätt säker på att det inte spelar roll. Som sagt är versaler, tröga animationer samt start i safe mode ett tecken på att en shift-tangent är nedtryckt, så rätt säkert på att felet ligger i tangentbordet (dessutom påverkar ju inte Parallells hur datorn bootar upp iom att det inte körs då).

Ta upp Keyboard viewer enl mitt inlägg ovan och testa trycka på de två shift-tangenterna (eller "mosa" lite på hela tangentbordet) upprepade gånger och se om shift "fastnar" kanske? Annars kan du nog bara ringa apple och beskriva problemet, jag tror nog att du får lämna in den på service eller får den utbytt även om du inte kan påvisa problemet just nu.

Flyttade tråden till korrekt underforum och fixade rubriken.

/Mod

Jag har lagt till ikonen i menym där uppe och valt "Visa teckenvisare".

Har bifogat en skärmdump. Är jag på rätt väg?

Hmm, nej, så här ser det ut för mig:

Testa detta då (skriver engelska namnen då jag kör på engelska, men det lär vara lätt att hitta på svenska också): Gå till System Preferences -> Language & Text -> Välj fliken Input Sources. Bocka för "Keyboard & character viewer" i listan, samt "Show input menu in menu bar" längst ner på sidan. Då borde du se Keyboard Viewer-valet i menyn.. Tror jag

Hej,

JAG HAR FÅTT UPP TANGENTBORDSVISAREN OCH DEN SER UT SOM DIN. ÄVEN FAST JAG BOCKAT AV SHIFT TAGENTENT I TECKENVISAREN FORTSÄTTER DEN SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER.

KLICKAR JAG PÅ SKIFT TANGETEN TANGETBORDET SÅ SKRIVER DEN MED SMÅ BOKSTÄVER ETT PAR SEKUNDER FÖR ATT SEDAN HOPPA TILLBAKA TILL STORA BOKSTÄVER:

BLIR GALEN. TIPS?

Tangentbordsvisaren ska visa vilka knappar som är nedtryckta - när den börjar skriva med stora bokstäver, visar den då shift som nedtryckt? Eller skriver den stora bokstäver trots att den inte tycker att shift är nere? Och om du trycker på shift några gånger, händer det att den "stannar" nere om du tittar på tangentbordsvisaren?

OKEJ NU HAR JAG UNDERSÖKT DET LITE BÄTTRE. DET FUNKADE BRA, MEN HELT PLÖTSLIGT SÅG JAG ATT SKIFT KNAPPEN BLEV NEDTRYCKT I TECKENVISAREN OCH NU SKRIVER DEN MED STORA BOKSTÄVER SOM NI KANSKE SER. NÄR JAG KLICKAR PÅ SKIFT PÅ TANGETBORDET så kan jag skriva med små bokstäver under ett taG TILLS DEN SKIFTAR ÖVER TILL VERSALER IGEN:

hmm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-26 14:10

Då verkar det ju som om tangentbordet är trasigt. Spillt någon vätska på det någon gång?

Nej, inte vad jag kan komma att minnas. Kommer Apple hävda att jag gjort det?

Det verkar ju helt klart som att din shift-tangent är glapp (eller att någon annan tangent automatiskt triggar shift när den trycks ner, eller liknande). Om du lämnar in den som garantiärende på närmsta serviceställe felsöker de datorn. Om det beror på hårdvarufel får du det åtgärdat gratis, om det skulle vara självförvållat får du betala en felsökningsavgift (dom tar 750:- här i stan) och då får du själv stå för eventuella reparationer/reservdelar. Om du inte har spillt något låter det ju som en bra idé att lämna in den då du fortfarande har garanti.

1
Bevaka tråden