Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens i-landsproblem – vilka sommarfälgar ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dags att köpa nya sommardäck, och då har jag lite svårt att bestämma mig för om jag ska köpa till de "fräna" 17-tummarna (bak) eller de pålitliga 16-tummarna (fram)

Om ni kan bortse från att såväl bil som fälgar är skitiga, och att fälgarna bara är ditställda lite slarvigt, så vad tror ni, rent estetiskt?

Om du är ute efter sportigt utseende så välj 17". Om du prioriterar komfort och ekonomi så ta 16". Rent estetiskt tycker jag att 16" på bilden gör sig bättre på den bilen.

Rent estetiskt, (utan att ens ha körkort): de bakre.

Nåja.

Det är väl ändå självklart att du köper till dina 17"!!?!?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nåja.

Det är väl ändå självklart att du köper till dina 17"!!?!?

Nja, det är ju inte det eftersom jag frågar er om vad ni tycker Det finns flera rationella skäl som talar för 16-tummarna, men jag tyckte först att de var väl "gubbiga" (nu bortser jag från att jag själv är gubbe), men jag har börjat svänga lite, kanske är det så att de inte ser så illa ut ändå?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, det är ju inte det eftersom jag frågar er...

Ja, jo. Jag tänkte att det måste ha varit en retorisk fråga... hehe...

Det är ju helt klart så att du måste passa dig lite så att det inte blir landsbygdsporr av det hela. Men jag tycker dina 17" ligger inom gränsen för vad som är acceptabelt. Om de fälgarna är hela, hade jag gått på dem. Skillnaden i däckskostnad är väl försumbar.

Jag förstår pmarriotts synpunkt om komfort, men jag tror du skall upp på minst 19" innan det börjar bli stötigt och stökigt. Och då är vi även inne i porrsegmentet...

För att vara 16" så gör sig dina mindre fälgar bra, men jag hade nog ändå gått på 17".

Senast redigerat 2011-03-29 13:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, det är ju inte det eftersom jag frågar er om vad ni tycker Det finns flera rationella skäl som talar för 16-tummarna, men jag tyckte först att de var väl "gubbiga" (nu bortser jag från att jag själv är gubbe), men jag har börjat svänga lite, kanske är det så att de inte ser så illa ut ändå?

Jag som har 14" då?

Skämt å sido, jag funderade också på om jag skulle gå upp till 15" men valde till sist att behålla orginalfälgarna främst pga lägre vikt.

Men egentligen så tycker jag att dagens bilmode med extrema fälgar egentligen är ganska fånigt och bara bortkastade pengar.

Ta de främre o lacka varannan eker i en annan färg

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-31 15:57

Mycket talar mot större fälgar (och därmed bredare däck): komfort, prestanda (så länge det inte svänger) och bränsleekonomi.
Mitt råd: hitta ett par tuffa 16"are istället, kanske en uppsättning OZ Razing i magnesium som dessutom är väldigt lätta och håller _nere_ förbrukningen. Just på en silver (eller vad det nu skall vara för färg du har under skiten ) så passar kanske inte riktigt helvita fälgar, annars är det rätt snyggt.
Såna här:

Jag brukar byta bil när det är dax för nya däck, mycket enklare

Vad är det för bil? Peugot ?!

I så fall kvittar det för ingen kommer att se fälgarna när de undviker att titta på bilen...

Ursprungligen av LCR:

Vad är det för bil? Peugot ?!

I så fall kvittar det för ingen kommer att se fälgarna när de undviker att titta på bilen...

Nej det är klart, jämfört med din blickfångar-Volvo från förra årtusendet så är det ju inte mycket att komma med

Skämt åsido, jag har faktiskt redan bestämt mig, och köpte till de tristare originalfälgarna, dvs. de främre 16-tummarna. De rationella skälen övervägde (dvs. 400:- billigare per däck, tystare gång, bättre vägegenskaper på t.ex. blött och grus)

Att köpa nya fälgar vore förstås ett enkelt sätt att lösa problemet, men jag kan inte riktigt med att lägga ut de pengarna på en bruksbil som denna, det var därför det blev ett val mellan de fälgar jag redan hade.

Rent allmänt så hamnade jag också i funderingar på varför man egentligen bryr sig om en sån skitsak som hur ett par fälgar ser ut, och kom till slutsatsen att det är mannens (totalt bortkastade) försök att imponera på kvinnor och därigenom få mera sex –.men let's face it – så snygga fälgar finns inte att det ens skulle börja funka

Såhär ser den för övrigt ut med 16-tummarna

Och typ såhär skulle den ha sett ut med 17-tummarna (ditställda löst utanför, bara för att få lämplig bild om jag ska sälja dem)

16" utan tvekan, det är fel typ av bil för 17"arna.

Ursprungligen av LCR:

16" utan tvekan, det är fel typ av bil för 17"arna.

Ja det ligger något i det, de har lite för mycket "race" över sig för en gubbil som denna.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det ligger något i det, de har lite för mycket "race" över sig för en gubbil som denna.

Hade du varit 20 år hade jag inte ens givit min åsikt.

Ursprungligen av LCR:

Hade du varit 20 år hade jag inte ens givit min åsikt.

Och hade jag varit 20 år hade jag inte heller frågat utan av ren reflex gått på större=häftigare=bättre

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och hade jag varit 20 år hade jag inte heller frågat utan av ren reflex gått på större=häftigare=bättre

Been there, done that!

Det bästa med en muskelbil är att de alltid ser bäst ut med originalfälgarna, inte de 20"+ som rapparna och mexikanarna sätter på dem nu för tiden...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och hade jag varit 20 år hade jag inte heller frågat utan av ren reflex gått på större=häftigare=bättre

...o obekvämare...iaf på norrländska vägar

Och ett år senare blev det istället såhär, ett par fälgar från en Peugeot 406 Coupé:

  • Medlem
  • 2012-05-12 18:49

Rent generellt kan man väl säga att stora fälgar och lågprofildäck på en vanlig svensonbil är rätt bortkastade pengar? Det ser fränt ut, men om du ökar från tex 15" till 17" får du högre bränsleförbrukning, högre däcksljud, stötigare gång och hål i plånboken. På vissa "sämre" bilar kan det vara direkt idiotiskt att byta däck/fälgar eftersom stötdämpare och krängningshämmare inte är dimensionerade för det ökade väggreppet som däcken genererar, vilket kan få till följd att bilen blir en "Vält-klasse". (Gäller framförallt billigare mindre familjebilar)

Men rent estetiskt är det snyggare med större fälgar.

Kan ju säga att jag inte har någon bil men så fort snön försvann åkte cykeln fram o den har RÖDA bromsklossar. Ingen större grej kanske men det är mitt sätt att göra cykeln lite speciell o egen...ungefär som man gör m flashiga fälgar på en bil...ok kanske lite långsökt

  • Medlem
  • 2012-05-13 09:07

Jag fattar inte grejen med stora fälgar, det ser ju ut som barnvagnshjul. Fult, korkat, omoget.

1
Bevaka tråden