Köpt begagnad MBP med AppleCare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag köpte en MBP 15" runt nyår begagnat av en kille som sa att AppleCare ingick i 3 år, men han hade glömt kvittot hemma i Eskilstuna (affär gjordes i Stockholm) så han skulle posta upp den men har inte gjort det än för att han skyller på att han aldrig är hemma (lastbilschaffis).

Min fråga är då hur AppleCare funkar. Han hade köpt den här datorn på Elgiganten från början och om jag förstått rätt så registrerar dom AppleCare direkt i butik då. Men om jag nu skulle ha ett garantiärende med datorn, är jag beroende av att ha kvittot eller kan Apple kolla något "regnummer" i datorn eller liknande och hitta något i sin databas?

Tack på förhand!

Vad jag vet så registreras det inte i butik på Elgiganten i alla fall (inte för mig när jag köpte en Mac därifrån). Man får en liten box med ett nummer man själv knappar in på en registreringssida för att aktivera och binda AppleCare till serienumret på produkten. Det skall dock finnas registrerat hos Apple om produkten har AppleCare.

Vad har du för serienr på din MacBook Pro? Se under äpplet (högt upp på Vänstersidan på skärmen) Sedan klickar du knappen mer info och går ner till informationen som står Serienummer (system):

MVH

Ange ditt serienummer här: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Kontrollerade statusen på apple.com med hjälp av serienumret. Verkar som Apple Care Protection plan INTE är registrerat, och datorn verkar vara köpt i augusti, vilket säljaren INTE angav i annonsen.

Tack för er hjälp. Nu ska jag ta och ringa den där lallaren.

Har du kopia på säljarens legitimation? Har du någon form av kvitto på var datorn är köpt?

Kan ju vara så att den datorn har ett mörkt förflutet och det finns inte "god tro" längre.

Jag har ingen kopia på hans legitimation men jag har hans mobilnummer, hans namn och adress. Dessvärre var köpet stressigt och inget kvitto skrevs. Men jag får som sagt ta och ringa honom och reda ut det.

Gör det för din egen skull. För mig börjar köpet lukta "en hund begraven" men jag hoppas att jag har fel.

Har inte ringt än med hänsyn till att vissa människor går och lägger sig lite tidigare än andra. Men jag upptäckte dock följande mysterium: På ena sidan så verkar det som att jag saknar AppleCare....

Men klickar man på "extend coverage" så verkar det som att man har AppleCare (väljer man USA så står där ett pris istället).

Har jag AppleCare eller inte? Vore ju otrevligt att ringa och klaga när allt är frid och fröjd.

Nej du har inte AppleCare på datorn.

Nu vet jag inte när han sade att datorn såldes, men augusti måste inte stämma, datorn kan ha stått i butiken ett tag innan den såldes och då diffar det.

AppleCare verkar som sagt däremot lite halvskumt. Hade inte vågat köpa en så dyr produkt utan kvitto.

Datorn har inte Applecare idag.Du har möjlighet att köpa till AppleCare fram till 24 aug 2011 därefter går det inte.

Ursprungligen av Hunter78:

Datorn har inte Applecare idag.Du har möjlighet att köpa till AppleCare fram till 24 aug 2011 därefter går det inte.

Det är därför du får möjligheten välja AppleCare på de fina skärmdumparna ovan.
man behöver inte köpa AC direkt, man kan köpa till det senare.

Här är min burk, notera den fjärde punkten "Covered by..."

Jag tror personligen du blivit blåst.

Antingen blåst eller så har bondläppen jag köpte datorn av fått för sig att det ingick AppleCare. Hursomhelst så handlar det ju om relativt mycket pengar och ärendet skall uppdagas.

Ja det är inte lite pengar 3500 Kr för App. Får jag fråga vad du gav för datorn?

13000 kr. Det var inget kap, men med tanke på att jag då tänkte att AppleCare skulle ingå, vilket då betyder att nypriset skulle ligga i krokarna kring 18000 så tyckte jag att priset var överkomligt. Utan AppleCare skulle jag nog vilja dra av minst 2000 kr på priset till 11000.

Hur som helst så är det en bra i5 Macbook Pro som du har. Så du kommer att vara nöjd med MBP.

Jag är väl i stort sett nöjd i alla fall. Det skulle väl vara OSX som jag märkt inte är särskilt anpassat för en civilingenjörsstuderande då program som Mathtype, Solid Edge och Matlab med fler inte funkar särskilt bra eller överhuvudtaget. Men den diskussionen passar inte in i den här tråden.

Du kan alltid installera win på din MBP.

Har Windows 7 på datorn. Funkar utmärkt förutom när jag installerade SP1 häromdagen. Då kraschade den efter 10 minuter typ 3-faldigt. Avinstallerade därpå uppdateringen. Någon som upplevt liknande?

Nä det har jag inte, dock låter det väldigt skumt.

1
Bevaka tråden