Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TRIM Enabler

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 15:31

Hittade detta:
TRIM Support Enabler - Apple Mac - SweClockers.com

Jag har testat och nu står det TRIM Support: YES i system profiler.
(Senaste macbook med Corsair Force 120gb)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-03-27 15:40

Haha, du hann före mig… Var inte säker på om jag vågade posta (legalitetstatus etc. etc.). Frågan är hur stabilt det är och hur det fungerar i längden :o.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 15:46

Nu har jag inte lusläst allt om det, men som jag förstått det är så är det Apple som implementerat TRIM, men valt att det bara ska aktiveras för deras SSD's. Det enda hacket gör är att tillåta andra SSD's.
Illegalt kan det ju omöjligt vara, möjligen emot Apples vilkor.

Ursprungligen av Json_81:

Nu har jag inte lusläst allt om det, men som jag förstått det är så är det Apple som implementerat TRIM, men valt att det bara ska aktiveras för deras SSD's. Det enda hacket gör är att tillåta andra SSD's.
Illegalt kan det ju omöjligt vara, möjligen emot Apples vilkor.

Det stämmer inte till hundra procent, min MBA med SSD från Apple har inte TRIM-stöd. Som jag fattat det är det enbart MBP 2011 som har fått "Yes" i det där fältet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 17:27
Ursprungligen av Capeman:

Det stämmer inte till hundra procent, min MBA med SSD från Apple har inte TRIM-stöd. Som jag fattat det är det enbart MBP 2011 som har fått "Yes" i det där fältet.

Ok, underligt val av Apple. Eller saknar disken som sitter i MBA helt stöd för TRIM? Det finns ju inte på alla SSD's. Annars borde ju hacket fungera för dig med.

Ursprungligen av Json_81:

Ok, underligt val av Apple. Eller saknar disken som sitter i MBA helt stöd för TRIM? Det finns ju inte på alla SSD's. Annars borde ju hacket fungera för dig med.

Hacket kanske fungerar, det har jag inte provat (och tänker inte göra heller). Jag menade bara att det inte är så att Apple valt att inte aktivera TRIM för andra märken, de har valt att bara aktivera TRIM på MBP 2011.

Ursprungligen av Capeman:

Hacket kanske fungerar, det har jag inte provat (och tänker inte göra heller). Jag menade bara att det inte är så att Apple valt att inte aktivera TRIM för andra märken, de har valt att bara aktivera TRIM på MBP 2011.

Stämmer inte riktigt.

Citerar mig själv:

Let me explain, it's like this:

In the 10.6.7 build on Macbook Pro 2011, there are new versions of drivers that are not on 10.6.7 for other Macs. This is usual, that new shipping Macs have newer drivers.

In the 10.6.7 for Macbook Pro 2011, there is driver for TRIM support.

The driver, however, only has support for APPLE SSD.

When 10.6.8 comes, it will bring this new driver to all Macs.

Still, it will most likely be only APPLE SSD support.
Even in the Lion beta, this TRIM driver is only for APPLE SSD.
If you have a Apple SSD, this patch won't be needed once 10.6.8 is released. You will have TRIM from start.

But unless Apple makes any changes, everyone on Intel, Crucial, OCZ, Corsair, etc, SSD drives, will not have TRIM from the start in either 10.6.8 or Lion. You would have to patch to add support for these.

That's the point of the patch. It not only gives you TRIM support one patch before Apple releases it, it could possibly be the only way to get TRIM support for other SSD drives throughout SL and even in Lion.... Unless Apple makes any changes.

Ursprungligen av Penna_ha:

Stämmer inte riktigt.

Citerar mig själv:

Let me explain, it's like this:

In the 10.6.7 build on Macbook Pro 2011, there are new versions of drivers that are not on 10.6.7 for other Macs. This is usual, that new shipping Macs have newer drivers.

In the 10.6.7 for Macbook Pro 2011, there is driver for TRIM support.

The driver, however, only has support for APPLE SSD.

When 10.6.8 comes, it will bring this new driver to all Macs.

Still, it will most likely be only APPLE SSD support.
Even in the Lion beta, this TRIM driver is only for APPLE SSD.
If you have a Apple SSD, this patch won't be needed once 10.6.8 is released. You will have TRIM from start.

But unless Apple makes any changes, everyone on Intel, Crucial, OCZ, Corsair, etc, SSD drives, will not have TRIM from the start in either 10.6.8 or Lion. You would have to patch to add support for these.

That's the point of the patch. It not only gives you TRIM support one patch before Apple releases it, it could possibly be the only way to get TRIM support for other SSD drives throughout SL and even in Lion.... Unless Apple makes any changes.

Du missförstår mig.

Faktum är att TRIM-stöd fanns för MBP 2011 redan med 10.6.6 (alltså är ditt citat inte helt korrekt, MBP 2011 kom INTE med 10.6.7 från fabrik) och alla trodde att övriga SSD-diskar från Apple skulle få stödet i och med 10.6.7. Det hände inte. Vad är det som säger att de får det i 10.6.8? Vi pratar om nuläget, inte vad som eventuellt kommer i 10.6.8 (om den ens kommer). Återigen, det enda jag ville få sagt med min första post var att inga tidigare modeller av MBA, MBP, iMac o s v som har SSD från Apple har fått stöd för TRIM, ENBART MBP 2011 har det. Om nu "TRIM: Yes" verkligen betyder att OS X stöder TRIM... (Se andra trådar om TRIM här).

EDIT: Efter att ha läst din post fem gånger förstår jag vad du försöker få fram. Det negerar dock inget av det jag skrivit tidigare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 18:46
Ursprungligen av Capeman:

Faktum är att TRIM-stöd fanns för MBP 2011 redan med 10.6.6 (alltså är ditt citat inte helt korrekt) och alla trodde att övriga SSD-diskar från Apple skulle få stödet i och med 10.6.7. Det hände inte. Vad är det som säger att de får det i 10.6.8?

Jag blir lite fundersam. Utan att veta så mycket om hur TRIM fungerar, men det är väl en fastsatt standard? Inget som är individuellt från modell till modell? Så egentligen blockar Apple TRIM för andra diskar?

Ursprungligen av Json_81:

Jag blir lite fundersam. Utan att veta så mycket om hur TRIM fungerar, men det är väl en fastsatt standard? Inget som är individuellt från modell till modell? Så egentligen blockar Apple TRIM för andra diskar?

Jag kan inte heller så mycket om hur TRIM fungerar, men ja, det låter det som. I nuläget i alla fall. Det kanske ser helt annorlunda ut när 10.7 släpps.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-03-27 16:05

Märker du någon prestandaboost med TRIM? Har tankat ner programmet men har inte vågat att installera än. Sitter på en Vertex 240Gb.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 16:24
Ursprungligen av onnyt:

Märker du någon prestandaboost med TRIM? Har tankat ner programmet men har inte vågat att installera än. Sitter på en Vertex 240Gb.

Nej, men min dator är ganska nyinstallerad. Grejen med TRIM är ju att disken inte ska tappa prestanda över tid.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-27 19:22

Här är en tråd med lite mer inlägg om det:
TRIM Support Enabler - MacRumors Forums
Bland annat en post där de testat med hjälp av linux om det verkligen fungerar och det ser ut så.

Är det ingen som har en disk som tappat prestanda lite som är villig o testa?

Jag kan inte då min disk presterar EXAKT samma resultat som för ett halvår sen. Detta får mig att misstänka att TRIM inte behövs (vilket OCZ bekräftar) på min disk (Vertex 2).

1
Bevaka tråden