Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac 8600 som server: vilket OS?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Detta är ju forumet för hårdvara, men jag tror min tråd passar här eftersom det specifikt handlar om en viss maskin.)

Jag har tänkt sätta upp min gamla PowerMac 8600/200 som en personlig webbserver mm här hemma och funderar som bäst på vad jag ska använda för operativsystem. Jag har läst en del gamla diskussioner och sökt på nätet och kommit fram till att dessa är mina alternativ:

1. Mac OS X
2. NetBSD
3. Debian Linux

Varje alternativ har sina problem och sina fördelar:

1. Mac OS X
Om jag hade en gammal G3:a så skulle mitt val nog falla på OS X. Det är ju vad jag är van vid och det är samtidigt FreeBSD i grunden så jag kan köra Apache/PHP/MySQL utan problem. Men på en så gammal dator som PM 8600 så fungerar inte OS X. Jag kan köpa ett processoruppgraderingskort för att stoppa i en G3:a, men det kostar pengar och frågan är hur bra det går att installera OS X i så fall?

2. NetBSD
Av BSD-versionerna är det bara NetBSD som är ett gångbart alternativ på en PM 8600. BSD är krångligt, men stabilt och utmärkt att användas för serverändamål. Dock är tröskeln hög och jag ser framför mig en hel del trixande innan jag får det att fungera bra på min dator.

3. Debian Linux
Debian är ett intressant alternativ då det fungerar väldigt smidigt med apt-get. Klart enklare att använda än BSD. Men det är en viss tröskel att installera, speciellt med en Old World-dator som min PM 8600. Blir nog en del hackande och trixande även här.

Är det någon som har goda/dåliga erfarenheter av något av dessa alternativ på en sådan dator? Vad rekommenderar ni mig att göra? Det är dessa alternativ som det står emellan, så rekommendationer i stil med YDL eller att köra en webbserver under OS 9 är inte intressanta.

Hur är det med OS X som webbserver, drar allt lull-lull (som jag annars gillar, men inte behöver i detta fall) ner prestandan på webbservern eller går det lika snabbt som om jag skulle köra NetBSD?

Jag är ute efter en hyfsat enkel installationsprocess utan alltför mycket timmar nerlagt på att hacka saker för att få allting att fungera. Helst skulle jag nog köra OS X trots allt, men om det är väldigt svårt att installera eller tar alldeles för mycket prestanda av datorn så kanske jag måste ta ett annat alternativ.

Försök få tag på ett begagnat processoruppgraderingskort (phuuh!) och se till så du har ordentligt med minne så bör det inte vara något problem med OS X. Installerar gör du lätt med XPostFacto.

Aha, tack för tipset, jag ska titta närmare på det!

Blir prestandan i klass med att köra NetBSD eller går det mycket långsammare [att använda datorn som webbserver] med OS X?

Du får alltid ett ganska stort overhead med MacOS X. Detta gör större skillnad på en långsam dator.

Vad menar du med mm? Är det bara web mail , dhcp och brandvägg hade jag helt klart spart pengarna för uppgraderingskortet och kört på Debian. Jag har själv både en Linux PC och en G3 266 (512 MB ram) som jag kör MacOSXS på. Hade det inte varit för att jag kör den som utvecklingsserver för jobbet hade jag skippat att köra OSX och gått över till Debian.

Allt är segt och Administrationsverktygen är inte heller så strålande.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 18:18

Hackar du dig igenom en Debian-installationen så har du troligvis en kalasburk som bara rullar på. apt är som sagt mycket smidigt, enkelt att hantera, speciellt om du tar hjälp av Webmin.

Jag föreslår:
Apache + MySQL + PHP
Postfix eller Qmail
Horde/IMP för webmail (KANON!)
Webmin för enkel administration

Kör liknade setup på en Intel-maskin och ovanstående konfiguration är rena drömmen att köra. Funkar klockrent!

1
Bevaka tråden