Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samtidig inspelning av två kanaler från ljudkort

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-03-25 10:06

Jag måste spela in på två spår live, samtididigt. Min mikrofonröst separerat men tillsammans med den jagtelefonintervjuar (för att kunna redigera spåren separat). Det ska gå utmärkt i GaragebBand säger en gammal studioräv på Fitzpatric som levererat ljudkortet. "Bara" att gå in i Systeminställningar/preferenser och i GarageBand för att välja inkommande ljudkälla (ljudkortet), samt markera att kanal ett och kanal två på ljudkortet ska användas (micen respektive rösten från Telefonhybriden). Här går jag bet på inställningarna. Systemets inställningar för "ljud in" gör inte som jag säger när jag markerar TC Near (som ljudkortet controllpanel benämns). Hur jag än försöker så placeras den i stället på "ljud ut". På Line in kommer bara valmöjligheterna "inbyggd mic", "linjeingång/ljudport linje in" och lite annat oväsentligt i smmanhanget. Och någon möjlighet att i Systemet markera att det ska vara två separata inspelningsspår har jag inte hittat. Inte heller ser jag det i GarageBand. Här kan jag som inspelningskälla välja på 14 olika mono alternativ (typ Mono 1 (TCNear)) eller 8 Stereoalternativ (Typ Stereo 1/2 (CT Near)). Men bara välja ett alternativ som jag kan se.
Ser någon lösningen.

Vilket ljudkort handlar det om?

Och lite annan bakgrundsinformation kan kanske också vara bra att ha, t.ex version av OSX och Garageband. (tips och råd kan ju skilja sig åt beroende på om det är nya eller gamla versioner)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-03-25 13:36

Nu har jag fått igång Systemet så att mitt ljudkort (TC Electronic Impact Twin) kommer bland alternativen för ingående ljud. Jag tror mig också vara på rätt spår genom att i GarageBand skapa två spår. Båda (Podcasting/Male Radio) med TC Near (som ljudkortet har som nick name) Mono 1 (TCNear), respektive Mono 2 som inmatningskälla. Jag kommer bara jobba i mono (24 bi/48 Mhtz) och med talat ljud (telefonintervjuer bl.a.) - för radio (och podcasting). Vad jag inte fått bukt med ännu är hur Garageband ska spela in båda kanalerna parallellt/samtidigt (min och den jag intervjuar separat). Det blir bara en kanal - trots att jag under "spår" i menyn har markerat "aktivera inspelning av flera spår. Mitt mickljud bandas utan problem.

Jag har en MacBook Pro (3 år gammal), system X 10.6.6 och ILife 11.

1
Bevaka tråden