Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon Coolscan III och MacOS X - omöjligt??

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kollega som påstår att han inte kan få sin Coolscan (filmscanner) III att funka sedan vi uppgraderade honom till Mac OS X (PowerMac G4 vet ej vilken modell men max 4 månader gammal i alla fall). Stämmer detta?

På Nikon hittar jag ingen OSX-drivisar, men tänkte att det kanske går utmärkt i Classic? Eller blir det skitjoxigt? Kanske finns det oberoende drivirutiner/scanningsprogram som får detta att funka ihop (helst under OSX såklart).

Knowledge, anyone?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 14:39

Though shit...
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/Software/Scan/en/scan05.htm
Så nära men ändå inte...
Vad säger Nikon i sverige?

Jag har precis hjälpt en kompis som har köpt en Nikon Super Coolscan 8000 ED att försöka få den att fungera i OS X, och kan dela med mig av mina erfarenheter av detta.

Uppdateringen av Nikon Scan till en OS X-vänlig version som Pär skickade länken till funkade inte alls för skannern ifråga (Super Coolscan 8000 ED), utan det är skanning i OS 9 som gäller - då funkar programvaran okej. Nikon har fått mycket skit för denna programvaras (brist på) OS X-funktionalitet här:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12834
Ovanstående bakgrundshistoria får mig att tro att man inte kan räkna med att Nikon kommer att få tummen ur och helt plötsligt utveckla felfria drivisar till OS X för någon av sina skannrar.

Mitt förslag på lösning är följande:
Kolla om VueScan innehåller stöd för skannern och köp omedelbums i så fall. Detta program fungerar mycket bra i OS X och har stöd för massor av skannrar.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/7610

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 01:10

Kör vuescan till vår minolta dimage filmscanner och det fungerar klanderfritt (scsi anslutning)

Nej hörni, varken Nikon (shame on you) eller VueScan verkar stödja CoolScan III. Antar att han kan köra sin gamla drivis och inscanningsprogram i Classic, eller? Det ska väl gå?

Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Jag har precis hjälpt en kompis som har köpt en Nikon Super Coolscan 8000 ED att försöka få den att fungera i OS X, och kan dela med mig av mina erfarenheter av detta.

Om din vän har en Nikon Coolscan 8000 ED som borde han fått med Silverfast Ai 5.5 när han köpte den. Då borde han kunna uppgradera till Silverfast Ai 6 som ska fungera i OSX. Silverfast är det absolut bästa professionella scannerprogrammet på marknaden förutom Flexscan (tror det heter så) som endast fungerar till Imacon.

En uppgradering av Silverfast Ai från 5.5 till 6.X kostar 65 dollar. Det finns också en demo av Silverfast Ai 6 att ladda ned. har precis själv laddat ned den men inte hunnit prova då min Nikon Coolscan 8000 ED är på service hos Nikon.

www.silverfast.com

Om någon här provat en Nikon Coolscan 8000 ED tillsammans med Silverfast Ai 6 i OSX och PS 7 så vill jag gärna veta hur det fungerat för er!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Har en kollega som påstår att han inte kan få sin Coolscan (filmscanner) III att funka sedan vi uppgraderade honom till Mac OS X (PowerMac G4 vet ej vilken modell men max 4 månader gammal i alla fall). Stämmer detta?

På Nikon hittar jag ingen OSX-drivisar, men tänkte att det kanske går utmärkt i Classic? Eller blir det skitjoxigt? Kanske finns det oberoende drivirutiner/scanningsprogram som får detta att funka ihop (helst under OSX såklart).

Knowledge, anyone?

Jag har försökt hjälpa en kollega med samma scanner att få den att fungera med OSX.
Nikon tycker att man ska köra den i OS9, vilket ju inte går att boota i, från en dual 1,25 G4.
Har provat med Vuescan, som ska stödja Coolscan III (som också heter LS30). Den hittar inte scannern.
Problemet kan givetvis finnas i SCSI kortet, i detta fall ett Adaptec 2930U.
I system profiler syns kortet med inte scannern.
Alltså, kanske finns en firmware update till 2930kortet, så att det kan fås att funka med scannern.
Har dessutom läst någonstans att man behöver göra en firmwareuppgradering av scannern. Jåter jobbigt.

Slutsats, en hel massa jobb kommer att krävas, bara för att KANSKE få igång en tre år gammal filmscanner som iofs var skitdyr på den tiden.

Fråga: Nån som vet om Minoltas billigaste filmscanner (för 3500) är jämförbar med LS30? Specarna är jämförbara, men hur är det i praktiken?

I så fall ska han få köpa en sån istället.

Till trådstartaren: Jag lider med dig. Det är inte kul att behöva meckla med gammalt SCSI mög.

Jaha, nu har jag pratat med Erik R, och det visar sig att det är samma kollega vi försökt hjälpa på var sitt håll!

Jag upprepar därmed Eriks tidigare fråga i förra inlägget:

Ge oss förslag på en likvärdig scanner, billig fast med FW, så vi slipper hela scsi-köret. KRAV: Skall funka klanderfritt med OSX, helst utan att behöva köpa till extra program för inscanning.

Fungerar för mig, eller det har i alla fall fungerat för mig under OS X.

Jag har Coolscan III, Adaptec 2930U och VueScan.

Kan inte prova just nu om det fungerar med de senaste programversionerna.

Humm...Åneeej! Nu fick jag en anledning att försöka en gång till!
Jaghatarscsijaghatarscsijaghatarscsijaghatascsijagharatscsi...
Kan vi inte bara säga att det inte funkar?:rolleyes:

Och så försöker vi med en ny scanner.

Om ni vill så kan jag testa ikväll. Vi bor ju i Malmö alla tre så vi kan nog fixa det om vi vill.

Hej Saffran!

Kör du alltså VueScan i OSX? Du behöver inte scanna i Classicläge hoppas jag?

Vore kool om du kunde kolla vad du har för FirmWare på scsi-kortet resp. Scannern.

/sjovall

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Hej Saffran!

Kör du alltså VueScan i OSX? Du behöver inte scanna i Classicläge hoppas jag?

Vore kool om du kunde kolla vad du har för FirmWare på scsi-kortet resp. Scannern.

/sjovall

Testar ikväll.

Saffran: Coolness.
Sjövall: Har mailat LS-30 1.31 firmware till Scannerinnehavaren, tillsammans me vad som borde vara en idiotsäker instruktion hur han gör för att installera den.
Hoppas att firmwareupdaten funkar i classic bara...
2930 ska inte behöva uppdateras, problemet ligger förhopningsvis i att han har en gammal firmware i scannern.
Det var en systemuppdatering som skulle behövts om han körde 10.1, men han kör Jaguar och där finns ingyggda drivrutiner till 2930.

VueScan finns installerad på hans G4. En demo av SilverFast som borde fungera ett par dagar till också.

Funkar inte detta så ger iaf jag upp. Har bättre saker för mig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Hej Saffran!

Kör du alltså VueScan i OSX? Du behöver inte scanna i Classicläge hoppas jag?

Vore kool om du kunde kolla vad du har för FirmWare på scsi-kortet resp. Scannern.

/sjovall

Jodå, det fungerar. SCSI-slingan sitter på en G3a med OSX 10.2.6 och VueScan 7.6.58. Scannern är en Coolscan III SCSI-produktrevision 1.31

K. Då återstår ->1.31 uppdatering av scannern. Hoppas det funkar.
Tack för hjälpen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Jodå, det fungerar. SCSI-slingan sitter på en G3a med OSX 10.2.6 och VueScan 7.6.58. Scannern är en Coolscan III SCSI-produktrevision 1.31

Nu har jag flyttat Adaptec 2930U kortet och hela SCSI-slingan från en G3a till en G4a men nu ser inte VueScan 7.6.62 min Coolscan III men min flatbäddsskanner syns och fungerar.
Hittade ni någon lösning annan än soptippen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Nu har jag flyttat Adaptec 2930U kortet och hela SCSI-slingan från en G3a till en G4a men nu ser inte VueScan 7.6.62 min Coolscan III men min flatbäddsskanner syns och fungerar.
Hittade ni någon lösning annan än soptippen?

Nu har jag fixat problemet i alla fall för mig. SCSI-slingan skall ju slås på innan datorn sätts på. Coolscannern tar ganska lång tid och man måste vänta på den. Sedan ser man i Apple System information,
Buss IOSCSI ParallelDevice
SCSI-produktnamn COOLSCAN III

1
Bevaka tråden