Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini eller Mac mini server?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stenungsund
  • 2011-03-22 09:32

Har precis blivit MBP ägare och är helt såld.
Är nu inne på att skaffa en mac mini som mediacenter samt att jag vill ersätta min nuvarande mailserver.

Är det nån ide att skaffa en mac mini server eller är det bättre att skaffa en mac mini och lägga in en annan mailserver ? Tips på mailservar uppskattas..

Hur är mailservern som följer med server versionen ?

/Tanghil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-25 04:55

Mac Mini standard fast med 2,66 GHz cpu, 4gb ram och en 500GB hårddisk kostar 9980, en mac mini server med allt dt standard och dessutom en extra 500gb hårddisk 9995. Så för 15 kr mer får du 500GB disk till och serverversionen av systemet.

Det kanske kan hjälpa dig välja. Det beror ju iofs också på om du känner att du behöver en DVD spelare.

Ursprungligen av glemme:

Det kanske kan hjälpa dig välja. Det beror ju iofs också på om du känner att du behöver en DVD spelare.

De går ju att köpa rätt så billiga DVD spelare via USB som man kan ha skräpandes i garderoben, en sådan till alla datorer och man är safe.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-25 21:08

Kostar inte serveros:et runt 5000 dessutom?

Köp server om du inte ska titta på DVD. Då får du två HDD's som du kan spegla. Alla Macar kommer snart utan optisk läsare/skrivare. Hoppa på tåget redan nu :-).

  • Medlem
  • stenungsund
  • 2011-06-27 22:43

Vart väldigt inne på en server modell tills ryktena fick mig att vänta lite, "verkar" som om en ny modell är på gång snart.
Och har jag förstått det hela rätt att man kan köpa server "appar" i appstore sedan ? i så fall passar ju en vanlig mac mini fint.

Har köpt nya Mac Mini Server, speglade de två diskarna och satte i 8Gb. Lion installerade sig själv via nätet, det är framtiden!

Känns bra att ha quad core i7, som bara server versionen har.

i7 finns ju också som tillval hos Apple (och hos vissa återförsäljare). Köpte min Mini för en månad sedan och beställde den med i7.

  • Medlem
  • 2011-09-09 10:18
Ursprungligen av Nilsanders:

i7 finns ju också som tillval hos Apple (och hos vissa återförsäljare). Köpte min Mini för en månad sedan och beställde den med i7.

Fast den finns bara med Dual-Core i7 som tillval, inte Quad-Core.

OK, stirrade mig blind på i7. Hur stor skillnad gör det med Quad i.st.f. Dual?

Ursprungligen av Nilsanders:

...Hur stor skillnad gör det med Quad i.st.f. Dual?

Svårt att jämföra en2,0 GHz quad med en2,7 GHz dual.

I vissa lägen är den ena snabbare, i andra lägen är den andra snabbare. Det beror på vilka program man använder, och hur väl programmen utnyttjar alla kärnorna.

Jag är lite nyfiken på hur den MacMini Server som finns nu(mars 2012) skulle funka som fildelnings-server på ett mindre företag med både Mac och Windows maskiner? Vi har ett enkelt mapp-upplägg med ritningar i PDF-format på en Windows 2008-server nu men sedan Lion kom så är det svårt att få Macarna att funka bra med denna server, så vi funderar på att byta ur den mot en MacMini Server med 2*256GB SSD.
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter från de som använt MacMini till något liknande så jag vet om det är någon idé att testa?

1
Bevaka tråden