Var få hårddisk utbytt mot SSD i iMac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-03-21 20:46

Jag vill få hårddisken i min iMac utbytt mot en SSD, men tycker det verkar lite väl svårt att göra själv.

Någon som har erfarenhet av att få det gjort hos något serviceställe? Vilket, hur funkade det, vad kostade det? Jag bor i Stockholm.

Mailade Macoteket och GlobalInn om det för några månader sen, men båda ställena kändes nästan ovilliga att göra det. Verkade inte så engagerade, intresserade eller insatta. Priserna jag fick höra då var 995 kr inkl. moms på Macoteket och 1 866,25 kr inkl. moms på GlobalInn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 21:07

Finns massor av liknande trådar innan om just samma sak. Testa sök innan du postar.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-03-21 22:07
Ursprungligen av 20hz:

Finns massor av liknande trådar innan om just samma sak. Testa sök innan du postar.

Läste två av de där trådarna innan jag skrev. Ingen av dem verkar ha erfarenheter från folk som faktiskt gjort det. Tack ändå.

Ursprungligen av onnyt:

995:- ink moms är rätt OK tycker jag. Är man tvungen att köpa en SSD av dem i så fall?

Ja, det låter ju bra. I samma mailkonversation föreslog de att jag skulle köpa disk på annat ställe eftersom de inte hade inne eller skulle få, så förmodligen behöver man inte köpa hos dem.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-03-21 21:14

Inget svar i de trådarna i alla fall.

• Medlem
  • 2011-03-21 21:18
Ursprungligen av malesca:

Priserna jag fick höra då var 995 kr inkl. moms på Macoteket och 1 866,25 kr inkl. moms på GlobalInn.

995:- ink moms är rätt OK tycker jag. Är man tvungen att köpa en SSD av dem i så fall?

Jag hade gjort det själv. Känns ovärt att slänga tusenlappar på något man kan göra gratis!

Ska byta disk i min iMac... Kollat guider på nätet och kommit fram till att det är helt klart värt att göra det själv, skulle tippa på att det tar runt 1 timma sammanlagt. Bara verktygen fungerar:)

Tips på vart jag kan hitta sugproppar som fungerar?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-03-22 09:19

Heh, kollade YouTube - iMac 7.1(2008) hard drive replace/install/upgrade, open case PT.1 och det såg inte ut som nåt jag vill göra själv. Om det verkligen kostar 995 kr kan jag absolut betala det för att slippa besväret och förhoppningsvis få det gjort ordentligt, utan damm bakom skärmen och så.

• Medlem
  • 2011-03-22 09:28

Tycker heller inte att tusen spänn är någon big deal när jag kollat igenom instruktionerna för installationen. Mycket som kan gå snett där speciellt när man är lite klåfingrig som jag är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 14:26

Skulle personligen aldrig vågat öppna en iMac. Framför allt inte en med garanti då man förlorar den då man öppnar den själv. Det är otroligt svårt att hålla allt damm borta från displayen samt som onytt säger. Mycket kan gå fel.

• Oregistrerad
  • 2011-03-22 15:10

Man får väl räkna på runt 500 kr + moms i timmen och den där operationen kan mycket väl ta 1 timme eller två så det verkar ju logiskt. Jag skulle gärna göra det (gammal mac tekniker själv) men just imac är faktiskt lite bökigt då man inte gärna vill repa glaset eller ännu värre råka ha sönder det.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-03-25 11:56

Bra och trevligt svar från Macoteket som bekräftar 995 kr för installation (lika mycket tillkommer om man vill att de undersöker också). Så jag kör på det och berättar hur det gick sen.

Det är viktigt att veta vilken iMac du har...
Pga av att de flesta SSD diskar är 2.5 så finns det stor risk att de interna Sata/power inte räcker fram - alltså de blir för korta... därav troliga problem.
Men Macoteket har 3.5" SSD så det torde inte då bli några problem

Är det i en 27" 2010'a så finns den ifrån Apple med eller utan SSD.
Men man kan komplettera med en SSD i den men då måste det monteras/tillkommer lite monteringsdetaljer. Med Apple's orignaldelar.
24" har inte det tillvalet utan där måste den interna likaså de tidigare byta den "vanliga" HD

Kolla med Macoteket, de fixar det. dock tar det längre tid och lite högre kostnad..

Ursprungligen av mhedberg:

Pga av att de flesta SSD diskar är 2.5 så finns det stor risk att de interna Sata/power inte räcker fram - alltså de blir för korta... därav troliga problem.

Problem i storleksklassen 79kr, förlängningssladd
Sedan kanske en 3.5" till 2.5" adapter krävs, runt hundralappen.

Tror iMac:en ifråga är från maj 2008.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 16:36
Ursprungligen av malesca:

Bra och trevligt svar från Macoteket som bekräftar 995 kr för installation (lika mycket tillkommer om man vill att de undersöker också). Så jag kör på det och berättar hur det gick sen.

Undersöker vad?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-09 18:05
Ursprungligen av zappee:

Undersöker vad?

Om datorn behöver felsökas samtidigt. I mitt fall bytte jag disk delvis för att den gamla verkade trasig.

Har fått tillbaka min dator från Macoteket nu. Kostade 995 kr. Själva bytet verkade gå problemfritt. Ser ingen smuts under skärmen eller liknande.

En del strul i processen dock: när jag frågade om pris missade de att svara på mitt mail tills jag mailade igen och påminde; de sa vid inlämning att det skulle ta ungefär en dag men gjorde det först när jag ringde efter fyra dagar och frågade; de skickade inte med elsladden tillbaka (fast jag diskuterat just det vid inlämningen) så jag fick åka in igen.

Så ett bra pris och det verkar ha blivit gjort ordentligt, men lite slarvig hantering runt. Detta var på Kungsgatan - har goda erfarenheter av Macoteket Sundbyberg sen tidigare, så inget ont om dem

Körde för övrigt på en OCZ Vertex 2 Series SATA II 3.5" SSD 120 GB. Passar i iMacen (tidig 2008) utan särskild släde. Köpte den själv och lämnade in tillsammans med datorn.

EDIT: Efter nån dags användning har vi märkt en irriterande bit smuts av nåt slag i mitten av skärmen som verkar vara under. Såg inte förrän vi började redigera bilder. Inte så kul, men Macotekets kundtjänst har varit bra hittills, så får väl se.

EDIT 2: De har nu fixat det. Väldigt trevlig och hjälpsam kundtjänst.

Senast redigerat 2011-04-21 18:25
  • Oregistrerad
  • 2011-03-29 16:27

Jag är sugen på att skaffa SSD till min iMac 27" late 2009 men Macoteket sa att detta inte var möjligt. Någon med samma specifikation som vet mer?

Klart det går! Har du ens läst tråden?

Det finns 3,5" SSD men du kan även köpa 2,5" SSD med adapter till 3,5" så den passar.

Frågan som kommit upp senare i denna tråden är om själva interna kablarna räcker till SSD'n då de är korta ganska korta, men de går ju att förlänga kabeln.

1
Bevaka tråden