Beräkning: Visat svar skiljer sig mot "verkligt" svar vid beräkning i portal

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 19:55

Jag har ett (FMPA 11)-problem med att visade tal inte stämmer med de värden fältet levererar, som ser ut så här.

Jag har en tabell (H) som länkar till en annan tabell (B) via ett fält(L). I tabell (H) har jag en portal där två av fälten (F1 & F2 som ingår i tabell B) innehåller siffror.
H länkar till B via ett fält (L) som ligger utanför portalen.

I tabell B har jag en statistikberäkning med summering av F1 och F2.
Via en portal i TBL H skapar jag sen poster i TBL B.
I Tabell B sker sedan en diff-beräkning, där skillnaden av summorna från ∑F1 och ∑F2 jämförs. (har testa tre olika sätt att summera - med samma resultat)

Så lång fingerar allt som det ska!

MEN NU TILL PROBLEMET
När jag via ett manus, som startas via ( VidObjektTangenttryckning), ändrar värden i F1 och F2 i portalen så sker en korrekt "visad" summering direkt på "skärmen".
(I manuset är Fältordningen (för fälten) är borttagna, och ersätts av objektnamn vid förflyttning till olika resp fält. )

När jag sen ska hämta dessa NYA värden i ett annat manus - så ligger det tidigare GAMLA värdet i svaret som kommer från fältet.
Det är t om med så att jag "ser" rätt värde i diff-fältet, men när jag klickar på det så att det blir "aktivt" så ser jag en annan felaktig summa (Gamla summan). Gamla felaktiga summan visas också i "Datagranskaren"
När jag klickar utanför Fälten och portal - så uppdateras värdena i datagranskaren/fältvärden.

Min fråga är - KAN man lösa detta på något bra sätt. Hur ska man få "visade" värden att "gå in" i " fältvärden (Tbl-nivå) ?
Lösningen måste innebära att man inte måste stoppa manuset och "klicka" manuellt.

Så här ser det ut. Skärmdump från Diff-fält visad/aktiv (2st) och från datagranskaren

Visad

Aktiv

Senast redigerat 2011-03-21 21:21

Använder du manussteget Verkställ post efter det att du uppdaterat värdena i tabellen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 22:44
Ursprungligen av Rolf Clausen:

Använder du manussteget Verkställ post efter det att du uppdaterat värdena i tabellen?

Nej,
Men Jag håller just på att lägga in "verkställ Post" i alla manus ( himla massa ställen) och det verkar det funka - så det är väl den enda rätta vägen :(.
Problemet med "verkställ Post" är att markören hoppar ur både fältet och portalen/raden - så jag blev tvungen att skriva ett hjälpmanus (till) som anger 2 variabler, ett för AktivtPortalRadNummer och ett för AktivtLayoutobjektnamn. Då kan man "hoppa tillbaka".
Detta sättet verkar vara den enda rätta vägen - vad jag förstår...?

Men jag har svårt att förstå hur ett "visat" värde inte är ett "verkligt" värde. Det gör det ju mycket svårare att veta om man gör rätt eller fel i manus-programmeringen...

Manussteget Verkställ post gör samma sak som när du klickar utanför fälten, dvs. verkställer och sparar ändringar som är gjorda. Vill du hoppa tillbaka där du var finns funktionerna Get (AktivitPortalRadnummer) och Get( AktivtLayoutobjektnamn) just för det ändamålet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 22:56
Ursprungligen av Rolf Clausen:

Manussteget Verkställ post gör samma sak som när du klickar utanför fälten, dvs. verkställer och sparar ändringar som är gjorda. Vill du hoppa tillbaka där du var finns funktionerna Get (AktivitPortalRadnummer) och Get( AktivtLayoutobjektnamn) just för det ändamålet.

Tack, det har jag uppfattat.

Mitt huvudbry gällde skillnaden i "visat" och "aktivt" fält (= samma fält, upprepat - före/efter klick / & utanför/innanför ). Skillnaden försvinner först efter manuskommandot | Verkställ Post |, eller om man i tabell (H) stegar manuellt till en annan post och sen tillbaka, men inte om man klickar utanför fältet, beläget utanför portalen.

När man "ser" ett värde som man tror man har, men som "inte finns" - så uppstår gärna följdfel vid programmeringen, men nu förstår jag att det inte går att lösa på något annat sätt. Tack för god hjälp!

1
Bevaka tråden