Hjälp med Mac The Ripper och Handbrake

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en del DVD-skivor (filmer och konserter) som jag vill lagra även på hårddisk som säkerhetskopia.

Jag vill även ha in dessa i iTunes så jag kan spela upp dessa via Airplay och även sen synka till en iPad2 när man nu får labbarna på en sådan.

Jag kör ett exempel på vad jag pysslade med i förmiddags.

Jag har en DVD med U2 360° konsert från Rose Bowl. Denna vill jag få in på en extern disk som säkerhetskopia precis som den är på DVD-skivan. Jag använde då programmet Mac The Ripper och jag tror det gick bra för det blev en mapp med Audio och Video TS på närmare 8 GB

Nu ville jag ha in denna konsert även i iTunes med samma kvalitet som på DVD-skivan, alltså inte nåt direkt krav på mindre fil utan på full kvalitet, så jag sen kan spela upp den från iTunes på min platt-TV med samma kvalitet som om jag spelat upp DVD-skivan direkt.

Jag använde då Handbrake för att konvertera den till H264 och .mp4 och valde som jag tror de inställningar som skulle ge oförändrad kvalitet. Det resulterade i en fil på ca 3GB som sen bara var att dra in i iTunes. Allt väl trodde jag, men.....

När jag så testade att sparka igång min ATV2 och gå in på mitt iTunes från den och välja denna konsert så verkade det ha blivit riktigt bra, förutom att det kunde ses vågräta täta linjer på detaljer eller personer i rörelse i bilden. Klart störande.

Så, min fråga är alltså hur man gör denna operation på bästa och enklaste sätt, så att man för det första får en exakt kopia av DVD'n, och sen får in detta i iTunes med samma kvalitet så man kan spela upp det på sin platt-TV med samma kvalitet som om man spelat upp DVD'n.

Vilka inställningar ska man välja för ljud och bild m.m.?

Funkar de program jag har eller inte?

Skulle det även bli mindre filer så är det ju ingen nackdel, men målet är nu i första hand högsta kvalitet.

Har en MBP 15" mid -09 C2D 2,8 med 8GB ram.

Dr Tinnitus

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-20 16:56

Nu använder jag främst iFlicks för att byta container på filerna till iTunes-vänliga format men när jag använder Handbrake för att konvertera så brukar jag först klicka på preseten vid namn "Normal" och sedan ställa in bitraten manuellt till 4500 kbps, sätta videocodec H.264, framerate till "Same as source" och sedan de ljud- och subtitlesslingor man önskar.

Det tycker jag blir kanon.

Jag verkar ha löst problemen själv nu, genom att ta mig en stund i manualen för Handbromsen.

Strulet med linjerna vid rörliga objekt var interlace/sammanflätning, så bara jag aktiverade "Decomb" till default så försvann detta problem.

Jag hittade sen på att det faktiskt fanns en drös färdiga förinställningar för olika konverteringsbehov, och jag valde då "High Profile" som vad jag förstod skulle ge max kvaltet för att spela upp på flatskärmar.

Men, trots att jag har gjort detta, och valt samma frame rate som källan, så blir inte det färdiga resultatet exakt lik i "flytet" vid t ex panoreringar, utan man kan se att det "hackar" en liiiten smula då och då. Knappt märkbart men ändå. Frågan är vad det kan bero på?

Filerna blev ju minskade från t ex 6,4 GB till 1,7 GB i ett fall med en Eagles-koncert, så det var ju himla bra, men man vill ju ändå inte har fenomen med "hackig" panorering på köpet, om än så lite.

Nån som vet mer om detta och kanske har en lösning på det?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

...men, trots att jag har gjort detta, och valt samma frame rate som källan, så blir inte det färdiga resultatet exakt lik i "flytet" vid t ex panoreringar, utan man kan se att det "hackar" en liiiten smula då och då. Knappt märkbart men ändå. Frågan är vad det kan bero på?

Hade jag gjort din konvertering hade jag valt TV2-inställningen (om man konverterar från HD, får man se till att bilden inte förminskas) med konstant kvalitet (RF20 är väl förvalt tror jag). Sen hade jag sett till att ljudinställningarna var bra. Har du 5.1 kan du ju köra "passthru" på det, samt lägga till ett bra AAC spår.

Du konverterar från DVD och spelar sedan upp på en modern TV, som LCD eller Plasma?

De brister i bilden du ser tror jag mer har med det faktum att göra att du trycker upp en PAL-signal i relativt stort format (bortsett från dina interlaceingproblem då, som du ju rättade till).

Generellt kan man säga att 50 halvbilder i sekunden kan nog verka mjukare i rörelserna än 25 hela bilder.

Men saker som att det "hackar" kan även vara en effekt av att kameramannen panorerat lite för fort för sin frame rate. Det kan ju vara att de till och med spelat in med filmkameror i 24fps och då måste man panorera långsamt för att det inte skall hacka. Sånt här hack kan vara försumbart på en liten bildyta, men mycket tydligt på 40"+

Sen kan det vara HandBrake som helt sonika kastar bort ett av fälten när det kör sin de-interlace. Jag vet inte hur defaultläget fungerar, eftersom jag aldrig hanterar interlaced material, men vissa deinterlacemetoder kastar bort det ena fältet, eftersom det är en snabbt sätt.

Jag tycker det är bra att du är kräsen, men mitt tips är: kör din HandBrake med deinterlace, se till att få bra ljud, och luta dig sen tillbaka och njut av musiken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 18:59

Jag bara spekulerar nu men det kan inte orsakas av "lagg" när Handbrake konverterar? Alltså att datorn inte hänger med pga hårdvaran eller minnesproblem?

Edit : Såg nu vilken Mac du hade och det ska inte vara några som helst issues med den, none what so ever.

Ursprungligen av zinned:

Jag bara spekulerar nu men det kan inte orsakas av "lagg" när Handbrake konverterar?

Detta skall aldrig hända om konverteringen går rätt till.

Du kan konvertera HD på en dator från -94. Det kommer ta ett tag, men skall se bra ut när det är klart.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 20:23
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta skall aldrig hända om konverteringen går rätt till.

Du kan konvertera HD på en dator från -94. Det kommer ta ett tag, men skall se bra ut när det är klart.

Ålrajt, kanon

1
Bevaka tråden