Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2, ATV2, Macbook Pro, router - vad blir flaskhalsen?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läget ser ut så här...

Hela maskinparken kommer göras om, där en Macbook Pro kommer vara tyngsta arbetshästen. En iPad 2 och en ATV2 kommer också att köpas in. Har skapat ett extra konto på MBP'n som enbart kommer köra Plex Mediaserver, alla filmer ligger på en extern usb-disk.

Mitt nätverk består av ett trådlöst modem/router från Comhem, och både iPad'en och ATV'n kommer alltså streama film och tv-serier från MBP'n genom den. Apple-prylarna stödjer ju alla N-standard, men... det gör inte modemet/routern.

Det mesta av filmerna är mkv-filer i 720p med digitalt ljud, kommer detta att flyta? Frågan är ju egentligen om Apple-prylarna kommer kommunicera "direkt" med varandra genom högre standard eller om jag helt enkelt får köpa en ny router? Förutsatt då att inte allting flyter som det ska genom vanligt hederligt trådlöst.

Och... Kommer usb-disken att påverka nämnvärt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-18 10:06

Du måste skaffa en ny router för att komma upp i de högre hastigheterna. G-standard funkar för att streama 720p under gynnsamma förhållanden, men för att ha lite marginal borde du köra N-standard. När du ändå kör på massa Apple-prylar kan jag rekommendera en Airport Extreme. Funkar grymt bra!

USB-disken blir troligtvis ingen flaskhals förrän du kör 1 Gbit trådat nätverk. Den klarar fortfarande högre hastigheter än trådlöst nätverk mäktar med.

Tackar för snabbt svar! Dags att router-shoppa då

1
Bevaka tråden