Köpa iPad och Apple TV i Spanien?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på Gran Canaria i några veckor. Funderar på att köpa en iPad2 och eventuellt en Apple TV. Är det något man bör tänka på (förutom samvetsfrågan med tullen - eller om det nu inte gäller när det är inom EU?)? Strömen är väl densamma och jag antar att telefonstandarden är densamma som hemma så så länge det är ett olåst exemplar antar jag att det bör ticka på...

Priserna här är ju något lägre pga Eurons "låga kurs".

Har flyttat tråden till rätt forumdel. Har också förtydligat trådens rubrik.

/Mod

Ursprungligen av zkirtap:

...så länge det är ett olåst exemplar...

Det finns inga låsta iPad, så den biten behöver du inte fundera på.

Ok. ¡Gracias!

Bara att köpa, inga problem med tullen då det är inom EU.

Säker på det? För alkohol får du inte ta hem som inom EU.

Ursprungligen av keptang:

Bara att köpa, inga problem med tullen då det är inom EU.

Ursprungligen av jarting:

Säker på det? För alkohol får du inte ta hem som inom EU.

Det är ju ganska off-topic. Men vart har du fått det ifrån? Du får inte köpa tax-free på flygplatserna om du reser inom EU, that's it.

Varsågod: Alkohol från ett annat EU-land - Tullverket [NS4 version]

Ok. En bonnfråga: kommer att starta företag (AB) snart. Köper jag hemma kan jag ju köra "momsfritt" - finns det något sätt att få det att fungera vid köp i Spanien? Hur? Och: hur meckigt är det?

Ursprungligen av zkirtap:

Ok. En bonnfråga: kommer att starta företag (AB) snart. Köper jag hemma kan jag ju köra "momsfritt" - finns det något sätt att få det att fungera vid köp i Spanien? Hur? Och: hur meckigt är det?

http://www.99.se/foretagande/253023-kopa-hardvara-utomlands-till-enskild-firma.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 10:16

Kanarieöarna är INTE EU. Så du ska betala svensk moms på dessa varor.

Tullverket.se

"Kanarieöarna, Åland & berget Athos i Grekland
Kanarieöarna, Åland och berget Athos i Grekland ligger inom EU och tillhör tullunionen. De ingår däremot inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms."

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 10:36
Ursprungligen av xtrem:

Kanarieöarna är INTE EU. Så du ska betala svensk moms på dessa varor.

Tullverket.se

"Kanarieöarna, Åland & berget Athos i Grekland
Kanarieöarna, Åland och berget Athos i Grekland ligger inom EU och tillhör tullunionen. De ingår däremot inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms."

Detta betyder väl också att man borde kunna köpa momsfritt på plats om man kan visa att man ska ta produkten till Sverige?

Ursprungligen av -David-:

Detta betyder väl också att man borde kunna köpa momsfritt på plats om man kan visa att man ska ta produkten till Sverige?

Tidigare eller på vissa ställen har de varit som så att du får tillbaka momsen vid flygplatserna. Dock är detta väldigt varierande, som i New York funkar det inte att lyfta den lokala momsen från Manhattan t.ex. Så kontrollera med landet innan du åker dit.

Jag läste bara Spanien som i rubriken, och EU..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 10:24
Ursprungligen av keptang:

Jag läste bara Spanien som i rubriken, och EU..

jag med tills jag läste jartings inlägg

Du måste betala 25% moms vid införseln till Sverige om du köper grejerna utanför EU.

Diskuteras i massor här på forumet.
T.ex. http://www.99.se/kopa-iphone/245851-kopa-iphone-olast-utomlands.html

Köp grejerna inom EU så slipper man strula.

1
Bevaka tråden