Vad kommer jag sakna från Cubase?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skara
  • 2011-03-13 11:50

Hallå

Har sedan några år tillbaka fasat över från PC till Mac. nu har jag bara 1st PC kvar och den lever bara för att det är på den jag gör musik. Har Cubase 5 + massa plugins och soft-synthar installerade.

Nu ligger euron ruskigt lågt så jag funderar på att beställa mig Logic Studio 9 och börja köra mac även vid musikskapandet. Vad får jag med i Logic studio? enl. spec. så ingår en hel del samplingar/intrument etc. men är det nått av värde eller måste jag direkt köpa till något i stil med "NATIVE INSTRUMENTS KOMPLETE 7" ?

kan tillägga att det är mest house/electro -musik som görs här hemma...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 17:32

Varför köper du inte Cubase till Macen då?

• Medlem
  • Skara
  • 2011-03-13 18:32

bra fråga, känns fel att köra cubase på en mac dock. varför vet jag ej. men vet inte en kotte som har mac och som kör cubase.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 23:54

Jag tycker detta verkar konstigt.

Jag har Cubase 5,(haft 2,3 4) och den går att installera på både PC och MAC. Nu kommer 6:an som är för 64 bitar, har inte hunnit titta på den ännu. Den känns tryggare att jobba med på Macen (OS X 10.6.6) än PC. Mindre krångel med ljudkort etc.

Sen generalagenten för Sverige konkade har Cubase tappat marknad, men det betyder inte att programmet blivit sämre.
Jag gillar Cubase, men det tar en väldig massa tid att lära sig ratta alla finesser och möjligheter.
Ett plus är att om/när man ställer en teknisk kuggfråga får man intelligenta svar utan dröjsmål. Det är få programvaror av idag som har så hög servicegrad, de flesta gömmer sig bakom hemsidan.

Hur fungerar servicen med Logic eller Protools? Jag tycker det är en viktig fråga i sammanhanget.

Ursprungligen av 2Lazy:

Jag tycker detta verkar konstigt.

Vad är det du tycker verkar konstigt? Att trådskaparen vill byta till Logic eller att Cubase blivit mindre populärt? Hänger inte riktigt med här...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 00:05
Ursprungligen av Capeman:

Vad är det du tycker verkar konstigt? Att trådskaparen vill byta till Logic eller att Cubase blivit mindre populärt? Hänger inte riktigt med här...

Har man licens och DVD-skivor är det ju bara att installera på båda plattformarna och testa. Det enda man behöver flytta är hårdvarulåset.
Det jag tycker är konstigt är att man isf inte "prövar"...

Ursprungligen av 2Lazy:

Har man licens och DVD-skivor är det ju bara att installera på båda plattformarna och testa. Det enda man behöver flytta är hårdvarulåset.
Det jag tycker är konstigt är att man isf inte "prövar"...

Aha, är det samma licens för både Mac och Windows? Ja då tycker jag också att det är konstigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 00:27

PS - har t o m lyckats köra på båda samtidigt, men man får flytta låset stup i ett. Fördelen är att man kan köra vissa Cubase- filter på ena Burken, digitalt ansluten till andra (optiskt).... med mycket bättre latency i slutändan..

Börjar det inte rent generellt kännas som om det är färre och färre som använder Cubase? Jag känner ingen längre, alla använder Logic eller Pro Tools... Förr satt "alla" på Cubase.

Jo, så känner jag också. Jag känner EN som kör Cubase (av måånga som pular med musik). Han ska nu också fasa över till Logic i.o.m. ny MacPro. När det flashar fram i teve etc (reportage, dokus, etc) så ser det alltid ut att vara Logic på Mac-burkarna (det är ju alltid Mac-burkar i studios etc).
Jag är glad att jag switchade från Cubase för länge sedan. Inte för att det är sämre än Logic (programmen är nog så likvärdiga program kan bli ), men just för att jag alltid haft denna magkänsla att det måste finnas fördelar när samma företag gör både mjuk- och hårdvara. Ingen kan bevisa detta, men jag går på magkänsla. Logic är också vackrare än Cubase (som allt som kommer från Apple är). Sådant är viktigt för mig. På vilket sätt är det vackrare? Tja. om man inte ser det så går det ändå inte att förklara. Och det är så subjektivt att det egentligen är meningslöst att prata om.

Ursprungligen av Capeman:

Börjar det inte rent generellt kännas som om det är färre och färre som använder Cubase? Jag känner ingen längre, alla använder Logic eller Pro Tools... Förr satt "alla" på Cubase.

Jag tror det du mest kommer att sakna är Cubase volym/fade handtag i regionerna.
Det fungerar i Logic men på ett annorlunda sätt.

Det som är skönt med logic är hur bra optimerad den är. Din dator kommer mer till nytta.
Om du har frågor om Logic eller periferi är du välkommen till http://logicpro.se.

/E

Senast redigerat 2011-03-13 21:04

Den länken leder ingenstans.

Ursprungligen av EricBradley:

Jag tror det du mest kommer att sakna är Cubase volym/fade handtag i regionerna.
Det fungerar i Logic men på ett annorlunda sätt.

Det som är skönt med logic är hur bra optimerad den är. Din dator kommer mer till nytta.
Om du har frågor om Logic eller periferi är du välkommen till http://logicprohelp.se.

/E

Ursprungligen av Zimmerman:

Den länken leder ingenstans.

Tack. Nu är det fixat.

1
Bevaka tråden