Frågor om reklamation

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-12 01:48

Om man beställer (online) en produkt från Apple Store så ringer man dem vid en reklamation, de skickar då sedan ut bud för att hämta tillbaka produkten för reparation. Min fråga är: Jag köper en Apple produkt från t.ex. Mediamarkt eller OnOff och vill reklamera produkten, om jag ringer till Apple support, kommer de då att skicka ut en bud och hämta produkten eller kommer jag att få lämna in produkten där jag köpte den? Tack på förhand.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-12 07:35

Normalt ska du alltid kontakta försäljningsstället i första hand. Du kan naturligtvis ringa till Apples assistans med, men de kommer troligen att hänvisa till butiken.

Med största säkerhet kommer du få lämna tillbaka den där du köpt den.

• Medlem
  • 2011-03-12 11:54

Tack för alla svaren.

Förtydligande: Jag undrar om man kan ringa Apple Support och be dem skicka bud för att hämta produkten man köpte hos t.ex. Mediamarkt eller OnOff så att själva felsökningen sker hos Apple och inte hos verkstäderna som butikerna anlitar. Man har ju hört diverse mer eller mindre skrämmande historier om verkstäderna.

Tack på förhand.

Ursprungligen av gant:

Tack för alla svaren.

Förtydligande: Jag undrar om man kan ringa Apple Support och be dem skicka bud för att hämta produkten man köpte hos t.ex. Mediamarkt eller OnOff så att själva felsökningen sker hos Apple och inte hos verkstäderna som butikerna anlitar. Man har ju hört diverse mer eller mindre skrämmande historier om verkstäderna.

Tack på förhand.

Apple har inga egna verkstäder, så sannolikheten skulle ju vara hög att datorn hamnar hos samma verkstad som MediaMarkt använder, beroende på var du befinner dig geografiskt.

Ursprungligen av gant:

Tack för alla svaren.

Tack på förhand.

Du kan inte ringa Apple direkt och be om detta. Däremot så kan du ta kontakt med en auktoriserad serviceverkstad och be om att få skicka den till dem. Strunta i Media Markt.

En vild gissning är att det borde finnas tillgängligt i Jönköping. Sök på Google, eller gå in och leta på www.apple.se. Det finns information där.

Det är försäljningsstället som är ansvarig för supporten/service/reparation. Inte tillverkaren.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 12:23
Ursprungligen av keptang:

Det är försäljningsstället som är ansvarig för supporten/service/reparation. Inte tillverkaren.

Well, det är Apple som lämnat garanti. Därför går det lika bra att vända sig till dem.

Ursprungligen av -David-:

Well, det är Apple som lämnat garanti. Därför går det lika bra att vända sig till dem.

Du får nog ta och läsa på konsumentköplagen, säljaren är ansvarig som jag skrev, inte tillverkaren.

Sen om det går bra att kontakta tillverkaren i vissa fall har inget att göra med om vem som är ansvarig och inte.

Ursprungligen av keptang:

Du får nog ta och läsa på konsumentköplagen, säljaren är ansvarig som jag skrev, inte tillverkaren.
Sen om det går bra att kontakta tillverkaren i vissa fall har inget att göra med om vem som är ansvarig och inte.

När det kommer till Apples produkter så kan man lämna in dessa på vilken auktoriserad verkstad som helst. Hela Mac-serien har "limited world wide warranty". Däremot finns det undantag för t.ex. iPhone 4, iPad som är iOS-produkter. Därför spelar det ingen roll vad konsumentköplagen säger i det här fallet. Det är Apples egna ord som spelar roll eftersom dessa är mer "frikostiga" är befintlig lag.

Ni borde kunna ta diskussionen om konsumentköplagen och andra juridiska aspekter i en separat tråd.

Men man kan ringa Apple för service. Jag hade min gamla PowerBook G4 inne på service två gånger, ringde supporten som ordnade upphämtning av datorn och den gick till LanMaster. Dock hade jag AppleCare, vet faktiskt inte om det gör någon skillnad.

EDIT: - David - var aningen snabbare.

Mac huset i Jönköping, hur trevliga som helst! Väldigt snabb och bra service!

Ligger på öster vid Godis huset

Auktoriserade Apple service ställen kan hantera reklamationer även om det är köpta på annat ställe.
Det som behövs är inköpskvittot och en speciell reklamationsblankett.
Det blir då som en utökad garanti och kan täcka ev. reparation av den trasiga delen. Utan att du behöver reklamera den där du köpt den.
Dock så kan det utgå undersökningsavgift och enheten bör vara fri ifrån yttre skador etc.

Det är ju rätt sjyst av Apple. Hur gör andra tillverkare.....

Ring annars Macoteket så även om du inte bor i närheten kan du skicka in den...

Ursprungligen av mhedberg:

Det är ju rätt sjyst av Apple. Hur gör andra tillverkare.....

Min erfarenhet är att andra tillverkare gör precis likadant. Däremot är förfarandet mycket enklare hos Apple, kan vara en knölig process hos andra tillverkare, för teknikern alltså.

1
Bevaka tråden