Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur beter sig era externa hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla hjälpsamma mac-användare!

Har ni problem med era externa USB (eller Firewire) hårddiskar att de går i vila när ni inte använder dem men sedan titt som tätt går ut ur standby och kör igång igen - alltså inte stannar i standby när ni INTE använder dem?

Jag har en MyBook Essential USB 2.0/3.0 som jag köpt som går in i standby efter 10 minuter (OK för det är inställningen) sedan fast jag inte rör den så går den ur standby efter 6 el 7 minuter för att inte göra något och återuppta standby igen efter 10 minuter osv... Hårddisken sätts alltså igång och stängs av (standby) hela tiden - otroligt störigt pga ljud men även måste det slita mkt på hårddisken.

Har ni samma problem?!

Jag har lagt in den som undantag i Spotlight men jag misstänker nästan att det är någon process på datorn som tar kontakt med den efter 6 el 7 minuter. Kan det vara så?!

Det konstiga är att jag har en MyBook Essential USB 2.0 (några år gammal) som INTE beter sig så. Den är skitbra (fungerar korrekt enligt mig), när den inte används så går den i standby och stannar i standby hela tiden ända tills jag gör något på den. Den stänger även av sig helt när jag sätter min Mac Mini i vila. Den nya MyBook Essential måste jag stänga av med knapp bakpå innan jag sätter datorn i vila för att den ska stänga av sig (extra grej att komma ihåg som kunde gått automatiskt - men vad vet jag det kanske är fel på den nya MyBooken jag fått???!)

Snälla alla ni som äger externa hårddiskar svara hur era beter sig oavsett märke el usb/firewire.

Standby menar jag att den stänger ner sig och inte är igång (inget vibrerande från den externa hårddisken) men dock är någon lampa igång som betyder att den startar upp direkt vid användning.

PS: jag vet att en del inte vill att de externa hårddiskarna ska gå i standby utan vara igång hela tiden men jag tycker det är irriterande att höra dem vibrera/susa (dock ej fläktarna för mina mybooks är fläktlösa). Min Mac Mini är knäpptyst så vill gärna njuta av det.

Är det någon som har en NY extern hårddisk (usb/firewire) som går i vila när ni inte använder den och som stänger av sig själv när ni stänger av/sätter er mac i vila? Berätta vilket märke och var ni köpt den för jag är ute efter en sådan hårddisk.

Senast redigerat 2011-03-11 19:34

Har en Iomega 1,5 TB på USB2, den beter sig som din. Har inte orkat bry mig, försöker sätta den datorn i vila när jag inte använder den och då är "problemet" inte så stort.

Jag har en bunt externa diskar, både FW och USB, men jag har faktiskt aldrig märkt att de skulle gå igång av sig själva. Avmonterar jag dem eller ställer datorn i vila så spinner de ner. Fast jag kopplar ofta ur dem efter att avmontera, jag har dem inte inkopplade jämnt. FW-diskarna upplever jag som pålitliga och beter sig bra (förutom de två som har kassa strömkontakter, det är inte kul). ALlra bäst fungerar diskar strömförsörjda med FW-kontakten, de krånglar aldrig. USB-diskarna känns lite mer B, det hänger nog lite på den svagare strömförsörjningen genom (dubbel) USB-kontakt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har en bunt externa diskar, både FW och USB, men jag har faktiskt aldrig märkt att de skulle gå igång av sig själva. Avmonterar jag dem eller ställer datorn i vila så spinner de ner. Fast jag kopplar ofta ur dem efter att avmontera, jag har dem inte inkopplade jämnt. FW-diskarna upplever jag som pålitliga och beter sig bra (förutom de två som har kassa strömkontakter, det är inte kul). ALlra bäst fungerar diskar strömförsörjda med FW-kontakten, de krånglar aldrig. USB-diskarna känns lite mer B, det hänger nog lite på den svagare strömförsörjningen genom (dubbel) USB-kontakt.

Ja, om jag avmonterar dem eller sätter datorn i vila så spinner de inte heller upp, men jag fick inte intrycket att det var det som trådskaparen hade problem med.

514 som har tittat i tråden men bara 2 som har gett någon respons :-/

Upplever ni andra detta också eller inte?!

Herregud jag blir oerhört irriterad på denna WD Essential 2TB USB 2.0/3.0 när den går igång 10 minuter, går i vila i 6 minuter sedan igång i 10 minuter och i vila i 6 minuter............................ den låter ju hela tiden den går igång!

Jag kommer lämna tillbaka skitet såklart MEN VAD SKA JAG KÖPA ISTÄLLET?! En extern hårddisk som går igång som en jojo hela tiden är INGET jag vill ha. Den ska vara kopplad till Time Machine och då vill JAG inte tänka hela tiden på att koppla in och ur den för att den inte själv kan sköta sig.

Ursprungligen av pling82:

514 som har tittat i tråden men bara 2 som har gett någon respons :-/
Upplever ni andra detta också eller inte?.

Alla användare spenderar obetald tid på att läsa och hjälpa till i detta forum. Och det är helt i sin ordning - 99mac finns för att hjälpa varandra, delge kunskap osv. Däremot är det synd när en del personer på ett sätt tolkar det som att man är tvungen att svara. Det är det ingen som är.

Placera gärna tråden längst upp i forumet genom en saklig uppföljning, men "tagga ner" på hur du uttrycker dig. Finns ingen anledning att försöka kräva en lösning eller att formatera upp texten till att den blir enorm så att den syns bättre. Ingen svarar mer för det.

Ju större typsnitt desto fler svar.

Strunta i externa diskar och köp ett NAS istället.

Keptang

Jag fick ett till svar iaf....

Nåja, jag vet vad problemet är och kommer posta det senare efter mina testförsök på WD:n men kan ju säga att du har en väldigt stor poäng keptang...

Jag har övergett externa diskar helt och hållet efter krascher/strul och köpte mig en NAS från QNAP för 3 år sen som bara funkar, ångrar det inte en sekund.

Jag kör en WD My Book Studio genom firewire och har samma "Problem". Inget som jag stör mig på direkt. En litte udda sak är att den går igång när jag går in på Feber.se? Någon mer med detta problem? Gör att sidan laddar väldigt segt!

Vad jag har kommit fram till efter att ha testat olika saker är att det är Apple Mac OS X som skapar problemet och inte de externa hårddiskarna.

Ifall jag omformaterar en extern hårddisk till HFS så blir det denna bugg att OS X var 6-7 minut kontaktar den externa hårddisken som då startar från viloläget. Detta är såklart ett PROBLEM ifall man har hårddisken igång hela tiden som datorn är igång och inte stänger av/kopplar ur den. Jag har det då jag vill att automatiska backuper ska sköta sig själva utan att jag ska komma ihåg att sätta på någon extern hårddisk! Och det tar ju fruktansvärt på en hårddisk att starta och gå i vila var 6-7 minut en hel arbetsdag!

Om jag formaterar om samma externa hårddisk till Fat32/ExFat så låter OS X den externa hårddisken vara ifred. Så därför provade jag att partitionera en del av hårddisken till HFS och den andra delen till ExFat (i mitt fall då jag tycker Fat32 är totalt onödigt nu när ExFat finns utan begränsningar i filstorlek). När det nu fanns en ExFat partition på hårddisken ihop med en HFS partition så lät OS X fortfarande den externa hårddisken vara i fred och inte väcka den var 6-7 minut.

Jag har meddelat Apple Support men mitt första intryck av dessa är allt utom bra! Jag är ny Mac-användare sedan januari 2011 och kan ju säga att Mac OS X är allt utom helt smärtfritt. Jag har fått en känsla av att de Mac-användare som jag stött på mer har en känsla av "go with the flow" medan jag som PC-användare har varit inne mkt i system och fixat och grejat (då PC kanske klyddar lite oftare) och därför vill ha en lösning på problemen (mina intryck som ny mac-användare iaf).... Den här "go with the flow"-andan fick jag av Apple Support också. Ringer inte upp när de lovat utan ett antal dagar senare och sent på kvällen dessutom. Är inte insatta i vad de pratar om fast de haft tid på sig i flera dagar att läsa på mer om problemet.... osv..... osv.....

PROBLEMET har funnits länge - faktiskt i ett par år tillbaka och ändå har Apple inte gjort ett skit åt det. Användare innan mig har skrivit i Apples diskussionstrådar och det finns många inlägg överallt runtom på nätet om detta - men ändå ingen lösning.

Får väl hoppas att Apple nu får ändan ur vagnen och gör en uppdatering som släpps så att man slipper slösa hårddiskutrymme för att göra alternativa lösningar på någon som bara ska fungera.

Senast redigerat 2011-03-15 12:45

Jag hade en WB extern disk men jag fick problemet att varje gång jag skulle söka efter något så väntade Finder på att den skulle spinna upp. Jag använde den mest för backup så jag skaffade en Time Capsule istället.

Till pmarriott

Vet inte om du menar att du använt Spotlight men om du gör det så "ska" det gå att utesluta sökning på externa diskar via systeminställningar > spotlight > integritetsskydd

Ursprungligen av pling82:

Har ni problem med era externa USB (eller Firewire) hårddiskar att de går i vila när ni inte använder dem men sedan titt som tätt går ut ur standby och kör igång igen - alltså inte stannar i standby när ni INTE använder dem?

Det har hänt mig ett fåtal gånger att en extern hårddisk agerar på det sättet. Dock är det inget som har stört mig.

1
Bevaka tråden