Priser på Mac Pro

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-11 13:07

Nåja, detta är väl inget nytt, men ändå en rätt kul reflektion.

2010-08-18 köpte jag en MacPro (2010 modellen, samma dag som den släppes):

2.4G 8-core
8G ram
2x ATI 5770
1TB disk
tangentbords-kraffs
Totalpris: 30.548 Kr + moms

Idag kostar samma config.... 30.284 Kr. Dvs priset har gått ner hela 264 Kr, eller 0,8% - Detta på alltså 8 månader..

Onekligen ger det ju ett fint andrahandsvärde men nog visar det på att herr steves marginaler helt plötsligt gått upp i taket.

Passa på att sälja innan dom uppgraderar
Mac Pro Buyer's Guide - Mac Guides

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 14:17
Ursprungligen av studiox:

Onekligen ger det ju ett fint andrahandsvärde men nog visar det på att herr steves marginaler helt plötsligt gått upp i taket.

Varför tror du Apples marginaler skulle gå i taket? Apple köper ju in stora mängder av processorer och grafikkort på en gång inte ett fåtal, detta ger dom jämnare tillverkningspriser.

Ursprungligen av Tabb:

Varför tror du Apples marginaler skulle gå i taket? Apple köper ju in stora mängder av processorer och grafikkort på en gång inte ett fåtal, detta ger dom jämnare tillverkningspriser.

Kronan har gått upp. De får radikalt mycket bättre betalt idag jämfört med för 8 månader sedan.

Ursprungligen av Tabb:

Varför tror du Apples marginaler skulle gå i taket?

Svenska priset har sänkts 0,8% (se inlägg #1)

Dollarn har på samma tid sjunkit från ca 7,30 till ca 6,40 (ca 12%)

=

Rejält ökad marginal för Apple

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 14:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svenska priset har sänkts 0,8% (se inlägg #1)

Dollarn har på samma tid sjunkit från ca 7,30 till ca 6,40 (ca 12%)

=

Rejält ökad marginal för Apple

Det behöver inte betyda det, Apple valutasakrar ju och betalar ju själva inte bara i dollar.

Ursprungligen av Tabb:

Det behöver inte betyda det.

Du menar alltså att Apple inte tjänar det minsta lilla extra, om valutan sjunker med 12%, och de ändå fortsätter att ta (i stort sett) samma pris?

När valutan ändrar sig så pass mycket, så är det väl självklart att de tjänar lite mer pengar, om de fortsätter ta ut samma pris i Sverige.

Exakt hur mycket kan ju naturligtvis ingen av oss säga. Men kan vi trots allt inte vara överens om att de tjänar lite mer pengar?

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:02

Exakt hur mycket kan ju naturligtvis ingen av oss säga. Men kan vi trots allt inte vara överens om att de tjänar lite mer pengar?

Jo det kan vi vara överens om men mitt tidigare inlägg var ett svar på detta påstående "nog visar det på att herr steves marginaler helt plötsligt gått upp i taket." Vilket inte stämmer.

Ursprungligen av Tabb:

Det behöver inte betyda det, Apple valutasakrar ju och betalar ju själva inte bara i dollar.

Jag tror nog att dollar är en ganska frekvent använd valuta i handeln med komponenter och tjänster som Apple köper. Vi får ofta erbjudanden att handla av företag i Kina och de vill ALLTID ha betalt i dollar. Det kan så klart finnas något undantag, men ett företag i Apples storlek kan nog diktera villkoren och säljer man huvudsakligen i dollar så vill man nog betala i dollar. På så vis minimerar man valutarisken.
Att valutasäkra brukar ju innebära att man tvingas sänka priset om valutan man säljer i blir dyrare. Vi till exempel debiterar/krediterar alla förändringar över +/- 2,25%. Då skulle Apple tvingas skriva priset exempelvis så här: SEK 4795:- vid en kurs om 1 $=7,30 SEK. Sjunker kronan får de höja priset och vice versa.
Företag som Apple har nog i grunden en bra marginal och verkar strunta i kursen. Sverige är en liten marknad. Dyker dollarn får de bättre betalt, stiger den framstår produkterna som relativt billiga i Sverige.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:10
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror nog att dollar är en ganska frekvent använd valuta i handeln med komponenter och tjänster som Apple köper. Vi får ofta erbjudanden att handla av företag i Kina och de vill ALLTID ha betalt i dollar.

Fast Apple köper ju väldigt mycket från Korea och andra länder än Kina.

Företag som Apple har nog i grunden en bra marginal och verkar strunta i kursen

Apple marginaler på Mac Pro är sämre än på många av deras andra produkter som innehåller billigare komponenter och de struntar inte i valutadiffar däremot så korrigerar de inte så ofta, vilket tyder på att de jobbar med valutasäkringar.

Ursprungligen av Tabb:

...innehåller billigare komponenter och de struntar inte i valutadiffar däremot så korrigerar de inte så ofta, vilket tyder på att de jobbar med valutasäkringar.

Ja självklart jobbar de med valutasäkringar i komponentinköpen. Men vi pratar inte om marginalerna på tillverkningskostnaderna. Du blandar in för mycket i den här diskussionen. Detta handlar ju om det svenska priset, och pga valutan så har marginalen ökat här (även om vi inte kan säga exakt hur mycket).

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:23

Ja självklart jobbar de med valutasäkringar i komponentinköpen. Men vi pratar inte om marginalerna på tillverkningskostnaderna. Du blandar in för mycket i den här diskussionen..

Ledsen om det blivit för invecklat för dig men Apple valutasäkrar även sin försäljning mot lokala valutor.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:32
Ursprungligen av Tabb:

Ledsen om det blivit för invecklat för dig men Apple valutasäkrar även sin försäljning mot lokala valutor.

Alla stora företag jobbar med egen eller outsourcad valutahantering. Hur apple gör vet jag inte, men det kanske du kan berätta för oss?
Eftersom priserna i USA på MacPro heller inte sjunkit hur kan du då förklara att det har med valutor att göra?

Oavsett land så har jag noterat att i internationell handel så är det huvudsakligen 2 valutor som är intressanta. Dollar och Euro. Euro förkommer oftast inom Europa. I handel med Asien så vill vi helst ha betalt i SEK och våra kunder vill helst betala i USD.

Och för att dra en parallell så är vår största konkurrent från USA. De har i ca 10 år haft ungefär samma pris i € på sina produkter trots att dollarn under den tiden har fluktuerat våldsamt. Det får mig att tro att man helt enkelt räknar kallt med att det man förlorar när dollarn är dyr tar man igen när den sjunker. Och det här företaget ifråga vet jag att de gör det mesta i USA och köper vissa komponenter från Kina i dollar.
Det finns 2 sätt att valutasäkra. Antingen försäkrar man sig mot valutaförluster, men det kostar pengar. Eller så gör man som jag beskrev i mitt förra inlägg, men skulle du lägga en order på en dator för över 30 000:- utan att veta hur mycket den egentligen kostar beroende på valutakursen på skeppningsdatum? Har man gott om pengar har man råd att gambla och det tror jag Apple gör. Och hur stor andel av Apples internationella handel står Mac Pro för? Jag har aldrig ens sett en sådan i verkligheten. De lägger nog priset på en "säker" nivå och hoppas att inte dollarn sticker för mycket.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:33

Det finns 2 sätt att valutasäkra. Antingen försäkrar man sig mot valutaförluster, men det kostar pengar. Eller så gör man som jag beskrev i mitt förra inlägg, men skulle du lägga en order på en dator för över 30 000:- utan att veta hur mycket den egentligen kostar beroende på valutakursen på skeppningsdatum? Har man gott om pengar har man råd att gambla och det tror jag Apple gör.

Snarare så är det tvärtom att valutafluktuationer kan slå hårdare ju mer försäljning man har, så Apple gamblar säkerligen inte.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:40
Ursprungligen av Tabb:

Snarare så är det tvärtom att valutafluktuationer kan slå hårdare ju mer försäljning man har, så Apple gamblar säkerligen inte.

Nä man måste nog vara rätt korkad om man tror att Apple som omsätter som ett litet land i BNP och som till 100% producerar sina varor utanför usa inte bryr sig om valuta. Det kan ju naturligtvis vara så att apple enbart handlar med dollar, dvs dom köper allt i dollar och säljer allt i dollar och sen är det upp till deras leverantörer att göra valutariskerna samt deras lokala bolag att hantera valutariskerna. Dvs Apple irland får hantera detta.. Detta är inte helt ovanligt förekommande i större internationella bolag.

--
Allt detta är OT. Jag skiter i valuta utan jag är förvånat att, över tid har det inte skett något med prisutvecklingen då all annan hemelektronik i hela ** världen faktiskt tappar i pris över tid, förutom apple som är enda undantaget i hela ** världen. Att man i överhuvudtaget försöker skylla på någon "valuta" är bara okunnighet.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:50

-- Allt detta är OT. Jag skiter i valuta utan jag är förvånat att, över tid har det inte skett något med prisutvecklingen då all annan hemelektronik i hela ** världen faktiskt tappar i pris över tid, förutom apple som är enda undantaget i hela ** världen. Att man i överhuvudtaget försöker skylla på någon "valuta" är bara okunnighet.

Jag har inte skyllt på valutan utan bara påpekat att det är inte så enkelt som du vill få det till.

Vad gäller elektronikprodukter och dess prisfall så är det inte bara Apples produkter som håller det rekommenderade priset ett längre tag det gäller ju för många andra tillverkare inom de flesta områden och det beror ju mest på att dessa företag inte vill ha priskrig på sina produkter och därför erbjuder dåliga marginaler på produkterna till återförsäljarna, vilket de acccepterar eftersom det ofta handlar om eftertraktade och lättsålda produkter, återförsäljarna får dock ofta bonusar m.m. om de säljer tillräckligt mycket.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 16:21
Ursprungligen av Tabb:

Jag har inte skyllt på valutan utan bara påpekat att det är inte så enkelt som du vill få det till.

Jo, i en marknadsekonomi så är det faktiskt precis så enkelt.

Ursprungligen av Tabb:

Vad gäller elektronikprodukter och dess prisfall så är det inte bara Apples produkter som håller det rekommenderade priset ett längre tag

Prisutveckling p Apple iPad 16GB

Klicka på statistik och berätta gärna hur det kommer sig att en ipad på så kort tid kan sjunka så mycket i pris trots "valutaproblem" och "rekommenderat pris" och allt annat möjligt.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 16:26

Klicka på statistik och berätta gärna hur det kommer sig att en ipad på så kort tid kan sjunka så mycket i pris trots "valutaproblem" och "rekommenderat pris" och allt annat möjligt.

Apple sänkte ju sitt rekommenderade pris då eftersom det är utgående modeller, inget konstigt med det.

Prisutveckling p Apple iPad 16GB

iPad har hela tiden haft samma pris hos Apple tills de nyligen sänkte pga iPad 2. Att kurvan på Prisjakt går neråt beror på att andelen parallellimportörer med höga priser tunnas ut i samband med den officiella lanseringen i Sverige.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 16:45

iPad har hela tiden haft samma pris hos Apple tills de nyligen sänkte pga iPad 2. Att kurvan på Prisjakt går neråt beror på att andelen parallellimportörer med höga priser tunnas ut i samband med den officiella lanseringen i Sverige.

Ja dom riktigt höga priserna har jag inte tagit hänsyn till, utan alltså bara de tre senaste månaderna. Men du har nog helt rätt i att Apple faktiskt behållt samma pris, apple gör ju inga snabba prisjusteringar (någonsin).

Nu är ju ÅF och apple inte samma sak men priserna på mac pro i ÅF har inte ändrats alls heller Prisutveckling p Apple Mac Pro - 2,8GHz QC 3GB 1TB DVDRW

(Detta är egentligen inte så relevant då pris i retail, med dom låga marginalerna apple-åf har inte nödvändigtvis betyder något på nettopriset)

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 16:27

Uppenbarligen inte. Sen tror du väl ändå inte på att marknadsekonomi fungerar till 100%?

Ursprungligen av Tabb:

Jag tror du har fel. Det beror på hur känslig man är, dvs hur låga marginaler man har i sin egen valuta, samt hur stor del av försäljningen som sker i andra valutor. I Apples fall tror jag att man har förhållandevis höga marginaler, plus en relativt låg andel av försäljningen i andra valutor än USD. Dessutom har man så pass stor kassa att man klarar en period av valutaförluster innan man tvingas ändra priser i andra valutor.
Om jag omsätter 10 miljoner kronor och har chansen att sälja 1 enhet för 3 miljoner med en marginal på 15% och jag är tvungen att sälja i SEK till ett fixerat pris och jag är tvungen att köpa i EUR till ett fixerat pris så ser jag till att valutasäkra eftersom en förändring i valutan kan vända hela årets resultat från vinst till förlust. Så känsliga tror jag inte att Apple är i fallet SEK kontra USD på Mac Pro. De har så bra marginaler på större delen av sin försäljning i Sverige och Europa att de helt enkelt tjänar mer pengar på att inte valutasäkra.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:56

Så känsliga tror jag inte att Apple är i fallet SEK kontra USD på Mac Pro. De har så bra marginaler på större delen av sin försäljning i Sverige och Europa att de helt enkelt tjänar mer pengar på att inte valutasäkra.

Att valutasäkra kostar en del, men att inte göra det kan kosta ofantligt mycket mer, så var säker på att Apple gör det.

Ursprungligen av Tabb:

Att valutasäkra kostar en del, men att inte göra det kan kosta ofantligt mycket mer, så var säker på att Apple gör det.

Valutasäkring kostar även när det går på "rätt" håll. Vilket det för det mesta gör när det gäller dollarn, så jag undrar, jag.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:30
Ursprungligen av Tabb:

Du menar alltså att apple inte är så dumma att dom försöker få bra priser hela tiden. Oavsett hur du resonerar så blir det ju fel:

* Apple borde få bättre pris på hårdvara nu när priserna går ner. Ta exempelvis ATI grafikkort. Idag kostar ett 5770 runt 1000 spänn på marknaden. Apple tar 2.495 för ett extra kort, dvs runt 1500 kr mer.

Låt oss säga att Apple köper kortet för 1000 Kr, och även gjort det sedan start. Då har dom haft en mega-marginal då, eftersom ett kort förra året inte kostade 1000 kr, snarare 4000 Kr och lurade oss då, eller så lurar dom oss idag.

Nej jag tror inte apple är så dumma att dom köper kortet för 1000 Kr när du kan köpa det i retail för 1000 Kr inkl. moms.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:38

Du menar alltså att apple inte är så dumma att dom försöker få bra priser hela tiden. Oavsett hur du resonerar så blir det ju fel:

* Apple borde få bättre pris på hårdvara nu när priserna går ner. Ta exempelvis ATI grafikkort. Idag kostar ett 5770 runt 1000 spänn på marknaden. Apple tar 2.495 för ett extra kort, dvs runt 1500 kr mer.

Låt oss säga att Apple köper kortet för 1000 Kr, och även gjort det sedan start. Då har dom haft en mega-marginal då, eftersom ett kort förra året inte kostade 1000 kr, snarare 4000 Kr och lurade oss då, eller så lurar dom oss idag.

Nej jag tror inte apple är så dumma att dom köper kortet för 1000 Kr när du kan köpa det i retail för 1000 Kr inkl. moms.

Du kan ju inte jämföra de ofta låga priserna på spotmarknaden med de priser storföretag tidigt förbinder sig att köpa stora mängder grafikkort för, kort som ska levereras specifika datum under lång tid.

Visst tar Apple bra betalt för tillbehör eller optioner men du kan ju kolla på det som kostar mest i Mac Pro nämligen processorerna moderkortet och chassiet.

Ursprungligen av Tabb:

...påstående "nog visar det på att herr steves marginaler helt plötsligt gått upp i taket." Vilket inte stämmer.

1) Vi har inte en aning om hur mycket mer de tjänar.
2) Du och studiox kanske har helt olika uppfattning om vad "upp i taket" innebär.

Med tanke på de punkterna så är det bara onödigt att märka ord. Man behöver inte ta alla uttalanden så bokstavligt och allvarligt.

Ursprungligen av Tabb:

...men Apple valutasäkrar även sin försäljning mot lokala valutor.

Ja, visst gör de det.

Men om det amerikanska priset är oförändrat, och det svenska priset är (i stort sett) oförändrat, och valutan ändras mycket, så ändras marginalen.

Mer komplicerat än så behöver vi inte göra detta.

Därför menar jag att du lägger in för mycket i detta. Det här började med ett ganska lättsamt konstaterande av studiox. Varför kan inte en tråd få vara lite lättsam, utan att någon måste ner och grotta i detaljer och märka ord?

Varför kan inte en tråd få vara lite lättsam, utan att någon måste ner och grotta i detaljer och märka ord?

Because someone is WRONG on the Internet!

Bevaka tråden