Vilken Mac till företaget?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-07 22:41

Har en nystartad verksamhet och jag vill köpa in en Mac till företaget.

Jag kommer att använda mig av mail, Internet, iWork och ett lämpligt bokförings och budgeteringssystem. Sen kommer jag även att hantera mycket bilder, ingen redigering eller så utan mest lagring och kanske enklare justeringar av bilderna - är det lämpligt att välja till Aperture förinstallerat eller är det för avancerat och lite "onödigt" till de uppgifterna? Räcker det kanske med iPhoto?
Jag kommer även rita och konstruera i Sketchup och kanske i AutoCad om det nu dyker upp för Macen.

Jag väljer mellan att köpa en MacBook Pro med extern skärm (jag har dock inte något större behov av att bära med mig datorn), en iMac eller en Mac Pro.

Det jag har att ta ställning till är:

1. Grafikkort
Jag har sett att iMac och Mac Pro har lite olika val när det gäller grafik - grafikkorten heter från HD 5670 med 512Mb minne upp till HD 5870 med 1Gb minne. Dessa beteckningar säger mig inte så mycket när det kommer till den praktiska användningen av datorn. Kommer jag märka stor skillnad på de olika alternativen när jag använder datorn för ovanstående saker?

2. Minne
Hur mycket minne bör jag välja? Påverkar det prestandan och upplevelsen mycket av ovanstående program?

3. Hårddisk
Bör jag välja en vanlig hårddisk eller en SSD? Alternativen kan ju vara bara en vanlig disk eller en mindre SSD med operativsystem på i kombination med en vanlig disk eller bara en större SSD?

4. Backup
Är det bra att använda ett RAID-system - om man nu väljer en Mac Pro - med en intern disk för backup eller ska man ha det separat på t.ex. en Time Machine? Hur gör ni småföretagare - vågar man ha en online backup-lösning?

Tacksam för idéer och tankar!

• Oregistrerad
  • 2011-03-07 22:50

1. Bättre grafikkort gör ofta mest skillnad på 3D-grafik men har du råd så satsa på ett så kraftigt grafikkort som möjligt även om det låter som om du klarar dig med ett enklare.
2. Ja mer minne är aldrig fel satsa på 8GB
3. SSD plus en stor vanlig hårddisk kan rekommenderas
4. NAS-disk är nog bäst.

Mac pro tycker jag låter som overkill för dig jag skulle satsa på en iMac eller en 15" MacBook Pro

1. Kommer nog inte spela någon som helst roll.

2. Jag skulle välja minst 8GB RAM. Jag vet inte hur mycket AutoCAD kräver dock. Minne har blivit billigt - köp standard från Apple och sen beställer du extraminne från Crucial Memory EU France for Macs - Apple Memory

3. SSD är sjukt snabbt. Om du väljer Mac Pro köper du en separat SSD som du monterar själv:
http://www.99.se/mac-pro/282173-prestandavinster-med-ssd-i-mac-pro.html

4. RAID är inte backup även om RAID-1 (spegling) ger extra trygghet. Online backup är långsamt som sirap. Köp en Time Capsule om 1-2TB räcker till dig?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-07 23:01

Och köp inte Aperture förinstallerat, även om du vill ha det, då det är rejält dyrare än att köpa det i App Store. Ladda ner digitalt när du väl har datorn hemma. Det är barnsligt enkelt att köpa program via Appstore. Lägg mellanskillnaden på mer RAM istället, t.ex.

Kostnad för Aperture:
Förinstallerat: 1995 kr
App-Store : 599 kr

Ursprungligen av ibish:

Och köp inte Aperture förinstallerat, även om du vill ha det, då det är rejält dyrare än att köpa det i App Store. Ladda ner digitalt när du väl har datorn hemma. Det är barnsligt enkelt att köpa program via Appstore. Lägg mellanskillnaden på mer RAM istället, t.ex.

Kostnad för Aperture:
Förinstallerat: 1995 kr
App-Store : 599 kr

Det kan vara bra att veta att licensen för Aperture från Appstore inte får användas professionellt.

Ursprungligen av akerstrom:

Det kan vara bra att veta att licensen för Aperture från Appstore inte får användas professionellt.

Eftersom varken App Store för program eller iTunes store för appar till dina mobila enheter kan trycka ur sig kvitton som går att använda i företaget så är ALLA program på båda platser riktade till privatpersoner vilket för mig är något av de dummaste jag hört från Apple. Men detta är en helt annan diskussion som går att följa här:

Anything but games are illegal?

Jag trodde att ja kunde gå runt detta genom att köpa ett gift-card i någon butik, men där står de 0% i moms. Så det är i nuläget omöjligt att som företagare dra av momsen på program du köper till ditt företag via apple's egna tjänster.

Dock har jag inte läst att de är förbjudet att använda programmen som du köper via App Store kommersiellt, har du någon länk eller liknande som styrker detta?

Ursprungligen av citronsyra:

Dock har jag inte läst att de är förbjudet att använda programmen som du köper via App Store kommersiellt, har du någon länk eller liknande som styrker detta?

Ja, det har jag, men när jag läser den nu (några månader efter första diskussionen om detta) hittar jag också flera trådar om frågan samt svar som säger tvärtom. Summa summarum, jag hade fel. Man FÅR använda program inköpta på appstore även kommersiellt.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-08 11:14

Nej, i tjänstevillkoren till Mac App Store, App Store och iBookstore står det följande:

"iTunes tillhandahåller Butikerna som tillåter dig att från iTunes köpa licenser till mjukvaruprodukter och digitalt innehåll (”Produkterna”) endast för personligt icke-kommersiellt bruk och enligt villkoren i detta Avtal."

De amerikanska villkoren saknar formuleringen "personligt icke-kommersiellt", men däremot har de danska, norska och brittiska motsvarande formuleringar ("end user use only"). Det kan vara en skillnad i och med EU-rätten.

• Oregistrerad
  • 2011-03-08 11:23
Ursprungligen av kjnoren:

Nej, i tjänstevillkoren till Mac App Store, App Store och iBookstore står det följande:

"iTunes tillhandahåller Butikerna som tillåter dig att från iTunes köpa licenser till mjukvaruprodukter och digitalt innehåll (”Produkterna”) endast för personligt icke-kommersiellt bruk och enligt villkoren i detta Avtal."

Icke kommersiellt bruk kan ju också tolkas som att man inte får sälja innehållet eller programmen i sig vidare i kommersiell skala.

Ursprungligen av kjnoren:

De amerikanska villkoren saknar formuleringen "personligt icke-kommersiellt", men däremot har de danska, norska och brittiska motsvarande formuleringar ("end user use only"). Det kan vara en skillnad i och med EU-rätten.

Men längre ned i texten du länkade till hittar du:

(ii) Om ni är ett rörelsedrivande företag eller en utbildningsinstitution, får ni ladda ned Mac App Store-produkter för användning av antingen (a) en enskild individ på varje Mac-dator(er) som ni äger eller kontrollerar, eller (b) flera individer på en enskild, delad Mac-dator som ni äger eller kontrollerar. Till exempel får en enskild anställd använda en Mac App Store-produkt både på den anställdes dator som är en Mac-dator och dennes bärbara dator som är en Mac-dator, eller så får flera studenter löpande använda Mac App Store-produkten på en enskild Mac-dator som finns i ett resurscentrum eller ett bibliotek.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-07 23:17

Tack för alla bra tips! Hur skulle vardagen te sig utan 99.se...

Är det verkligen så stor prisskillnad på att ladda ned och köpa förinstallerat - är det arbetstiden att installera som skall motivera den merkostnaden? Gäller det iWork också då - för det finns väl också på App Store då gissar jag...

Lutar åt iMac då - ska jag köra på 8 eller 16Gb Ram? En stor SSD bara eller en liten SSD och en större vanlig disk? Är det lika stor prisskillnad på SSD diskar separat som på minnen? Kan man installera en SSD som man köpt på annat ställe i iMac också eller bara i Mac Pro? Är det lika stor prisskillnad på SSD diskar som det är på ramminnen när man köper det från andra ställen än Apple?

• Oregistrerad
  • 2011-03-07 23:24
Ursprungligen av FG2011:

Lutar åt iMac då - ska jag köra på 8 eller 16Gb Ram? En stor SSD bara eller en liten SSD och en större vanlig disk? Är det lika stor prisskillnad på SSD diskar separat som på minnen? Kan man installera en SSD som man köpt på annat ställe i iMac också eller bara i Mac Pro? Är det lika stor prisskillnad på SSD diskar som det är på ramminnen när man köper det från andra ställen än Apple?

Du kan köpa både SSD och minne billigare från andra än Apple bara att kolla på Prisjakt t.e.x.
En enkel variant är att köpa iMacen från Apple med en stor intern vanlig HD och sen köpa en extern SSD och ansluta med Firewire eller Thunderbolt.

16GB är inte fel men 8GB räcker rätt långt.

Ursprungligen av Tabb:

Du kan köpa både SSD och minne billigare från andra än Apple bara att kolla på Prisjakt t.e.x.
En enkel variant är att köpa iMacen från Apple med en stor intern vanlig HD och sen köpa en extern SSD och ansluta med Firewire eller Thunderbolt.

16GB är inte fel men 8GB räcker rätt långt.

Du ska INTE ansluta en SSD via Firewire - då tappar du hela poängen med att köra en snabb Flashdisk. Min Intel X25M ger 260MB/s internt i en Mac Pro och skulle den vara ansluten via Firewire 800 skulle jag tappa 75% av hastigheten...

På en iMac skulle jag köpa datorn med hårddisk och sen i efterhand montera ur optiska enheten (SuperDrive) och montera SSD:n där.

8GB RAM räcker långt tror jag!

• Oregistrerad
  • 2011-03-08 10:20
Ursprungligen av Björnström:

Du ska INTE ansluta en SSD via Firewire - då tappar du hela poängen med att köra en snabb Flashdisk. Min Intel X25M ger 260MB/s internt i en Mac Pro och skulle den vara ansluten via Firewire 800 skulle jag tappa 75% av hastigheten...

250MB/s är mest teoretiskt. Intel anger ju prestanda som upp till 250MB/s läshastighet och upp till 100MB skrivhastighet. Visst är intern montering bättre och snabbare än Firewire men ger ofta inte så stor skillnad i praktiken. Med Thunderbolt (direkt) borde skillnaden vara försumbar.

Ursprungligen av Tabb:

250MB/s är mest teoretiskt. Intel anger ju prestanda som upp till 250MB/s läshastighet och upp till 100MB skrivhastighet. Visst är intern montering bättre och snabbare än Firewire men ger ofta inte så stor skillnad i praktiken. Med Thunderbolt (direkt) borde skillnaden vara försumbar.

Jag får 256MB/s i test:
http://www.99.se/mac-pro/282173-prestandavinster-med-ssd-i-mac-pro.html#post1975758

Firewire anslutning av SSD skulle ge mycket sämre prestanda utan tvekan, direkt avrådan på det. Thunderbolt är något annat men sådana går ännu inte att köpa och varken iMac eller Mac Pro har Thunderbolt så det är något för framtiden.

• Oregistrerad
  • 2011-03-08 10:55
Ursprungligen av Björnström:

Jag får 256MB/s i test:

Firewire anslutning av SSD skulle ge mycket sämre prestanda utan tvekan, direkt avrådan på det. Thunderbolt är något annat men sådana går ännu inte att köpa och varken iMac eller Mac Pro har Thunderbolt så det är något för framtiden.

Ganska troligt att Thunderbolt försedda iMac's kommer inom kort så framtiden är inte så långt bort och en drös externa SSD med Thunderbolt kommer snart finnas i butikerna.. Testet du refererar till återspeglar som brukligt är inte riktigt verklig användning, oavsett detta så är ju som sagt intern montering att föredra, men en av SSD's största fördelar är den snabba accesstiden jämfört med vanliga hårddiskar, den fördelen märks även över Firewire.

AutoCad finns redan för mac. Men från det lilla jag hunnit testa så känns det lite småbuggigt än så länge. Men så är jag inkörd och van vid ArchiCad, så är inte helt opartisk.

Skaffade precis en iMac 21" 3.2 GHz 4 GB RAM ATI Radeon HD 5670 till jobbet och sitter och caddar lite lätt på den just nu. ArchiCad 14 alltså. Funkar finemang!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-08 14:07
Ursprungligen av johan_tanying:

AutoCad finns redan för mac. Men från det lilla jag hunnit testa så känns det lite småbuggigt än så länge. Men så är jag inkörd och van vid ArchiCad, så är inte helt opartisk.

Skaffade precis en iMac 21" 3.2 GHz 4 GB RAM ATI Radeon HD 5670 till jobbet och sitter och caddar lite lätt på den just nu. ArchiCad 14 alltså. Funkar finemang!

Aha, det har redan kommit ut - så intressant! Småbuggigt säger du - vad innebär det? Jag har aldrig trivts och kunnat arbeta i ArchiCad utan har använt mig av Sketchup hittills.

Så med andra ord får man lov att köpa programmen och använda dom men du kommer inte få möjlighet att dra momsen.

(annars ser jag det som lustig dubbelmoral då Apple i sin reklam ofta visar läkare eller företag som använder sina appar eller program i Applehårdvara)

Har testat att öppna en del _grymt_ tunga dwg-filer. Som dessutom innehåller kinesisk text och andra underligheter. Så kanske inte helt rättvist om jag tyckte att programmet blev lite trögt och hängde sig några gånger. Men även för betydligt lättare filer hängde sig programmet ett par gånger/alternativt vägrade öppna filen.

Även om man öppnar "tomt" och börjar från scratch känns allt lite trögt. Vilket är synd då exvis AC 2004 (för att inte tala om r14) är grymt snabba och responsiva även på klent bestyckade (pc-)maskiner. Gick ju för böveln t.o.m. att köra under Virtual PC! Kanske att det är lika illa under AC2010 för Windows?

Men bara att ladda ner och provköra. Själv sitter jag med en iMac 21" i3 3,2 GHz 4 GB RAM på jobbet och en 13" MBA C2D 1,86 GHz 2GB RAM hemma. _Mycket_ RAM är nog att föredra.

1
Bevaka tråden