Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

delete-kortkommando fungerar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-07 12:56

jag vet att det finns en massa trådar om delete-knappens vara eller inte vara på detta forum, min fråga är dock lite annorlunda.
framtills för några minuter sedan funkade det finfint att trycka fn + backspace för att radera saker. nu funkar dock inte detta kortkommando längre! vad göra? har jag av misstag ändrat kortkommandot, hur får jag då tillbaka det igen? tack för svar!

Kortkommandon redigerar du i systeminställningar - tangentbord

Fick du det att fungera? Jag har liknande problem varken cmd + delete eller cmd + backspace fungerar för att flytta filer till papperskorgen.
På skrivbordet händer ingenting men när jag är inne i finder är det ett ljud varje går jag trycker men inget händer där heller.
Har kört "reset to default values" på allt i System prefs -> keyboard men det hjälper inte.

Hittade något på google om att man skulle reparera rättigheterna på disken och det har jag också gjort.

Är ganska frustrerad över detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-05 21:18

antar att du har startat om datorn också?

Under System preferences -> keyboard -> Application shortcuts hittade jag nu att Move to trash var kopplat till option-command-d samma som för att dölja och visa docken. Har kört reset där innan men nu tog jag bort den kopplingen istället och nu fungerar command-backspace för att ta bort filer men inte command-delete

Både för och efter Ser nu att File har två move to trash ena med knappkommando option-command-d och det andra visar inget.
Tycker jag option-command-d hoppad docken upp och ner istället för att någon fil tas bort.

Har liknande problem. Jag kan inte komma ur fullscreen genom att trycka escape, varken i QT X, VLC eller något annat program. Likaledes fungerar inte längre cmd+shift+u för att komma in i utilities-mappen medan cmd+shift+a och cmd+shift+h fortfarande fungerar.
Jag har reset to default där det behövs. Någon som har andra idéer?

Edit: det verkar som om escape helt slutat fungera. Kan t.ex inte komma ur screenshot utan måste ta en bild innan den funktionen släpper.

1
Bevaka tråden