Osäker switcher - vilken Mac ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 10:41

Efter att i många år primärt ha kört Windows tänkte jag switcha till Mac. Jag har tyvärr inte så mycket pengar att lägga, så jag kollar på antingen den "sämsta" MacBook Pro, eller den vassaste MacBook:en, men är osäker på vad jag ska välja, och om de räcker till.

Jag arbetar som illustratör, främst i Photoshop och Illustrator. Dokumenten i PS brukar bli rätt tunga, 200-300 MB med väääldigt många lager. Sedan skulle jag även vilja kunna använda datorn till att lära mig 3D och videoredigering.

Funkar någon av dessa datorer, eller behöver jag vassare hårdvara?

Stanna kvar tills du har pengar att köpa en kraftfull Macbook Pro är min rekommendation.

Det blir ju rätt mycket pengar iom programvaran också, lika mycket som datorn?

Jag har flyttat tråden till rätt forumdel, och har förtydligat trådens rubrik.

/Mod

• Oregistrerad
  • 2011-03-07 10:58
Ursprungligen av sylt:

Efter att i många år primärt ha kört Windows tänkte jag switcha till Mac. Jag har tyvärr inte så mycket pengar att lägga, så jag kollar på antingen den "sämsta" MacBook Pro, eller den vassaste MacBook:en, men är osäker på vad jag ska välja, och om de räcker till.

Mitt tips är att köpa begagnat, en bra 15 eller 17" MBP i bra kondition av senare års modell kan du få för ungefär samma pris som den billigaste MacBook Pro om du letar runt lite och de kommer att ha bättre grafikkort och givetvis större skärm.

Annars så är en ny 15" med hires skärm och det bättre grafikkortet det jag rekommenderar, kostar tyvärr runt 20 K men jag såg att Klarna kör en räntefri kampanj med vissa återförsäljare som innebär att du kan köpa nu men behöver betala först i slutet av Juni räntefritt, ganksa förmånligt och kanske har datorn genom att du kan jobba mer effektivt (förhoppningsvis) betalat sig själv till dess.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:03

Jag tycker nog en vanlig MacBook / 13" MBP som man uppgraderar själv (billigt) till 8GB RAM borde kunna dra runt Photoshop och Illustrator. Naturligtvis är det inte den absolut snabbaste lösningen, men det borde vara drägligt.

Benchmarkresultat från Mac Benchmarks

MacBook: 3338
13" MBP i5: 5945
13" MBP i7: 6823

13" MBP i7 kostar 3000 mer för 15% mer CPU. Jag skulle nog lägga de pengarna på 8GB RAM och kanske SSD istället.

Du vill nog ha en extern skärm för att få mer skärmyta. Du kanske redan har en du kan använda?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:51

Tack alla, det var snabbt svarat!

Keptang: Jo, det är jag medveten om, och det är det som drar ned det hela lite. Men jag måste ju börja någonstans.

Moderatorn: Tack!

Tabb: Det är helt klart ett alternativ. Och tack för tipset gällande Klarna.

Pesc: Benchmarkresultaten säger mig inte så mycket, men jag förstår ditt resonemang. Jag har en bra extern skärm som jag kommer använda.

Jag får helt klart ta mig en funderare på hur jag ska göra. Det finns ju ingenting värre än att sitta och kolla på badbollen när man vill jobba...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 11:55

OK... nu när jag väl bestämt mig för att köpa en 15" MacBook Pro så har jag blivit lite rådvill på grund av alla skriverier om MacBook Pro som fryser när den blir hårt belastad. Eftersom jag ju bland annat vill använda den till att redigera video så blir jag lite förskräckt. Bör jag avvakta med att köpa en? Seadn undrar jag om någon vet om den låter mycket, dvs, hur ofta och mycket går fläktarna igång och är de högljudda?

Ursprungligen av sylt:

OK... nu när jag väl bestämt mig för att köpa en 15" MacBook Pro så har jag blivit lite rådvill på grund av alla skriverier om MacBook Pro som fryser när den blir hårt belastad. Eftersom jag ju bland annat vill använda den till att redigera video så blir jag lite förskräckt. Bör jag avvakta med att köpa en? Seadn undrar jag om någon vet om den låter mycket, dvs, hur ofta och mycket går fläktarna igång och är de högljudda?

De nya MacBook Prona är moderna, fina datorer. Du behöver inte avvakta ett köp pga spridda rapporter om frysningar. Det hade jag helt bortsett ifrån.

Det kan ofta vara bra att köpa begagnat, men i det här fallet tycker jag inte det. De nya MBP är en ny generation som tagit ett språng framåt vad gäller prestanda. Thunderbolt är också något du vill ha om du funderar på bärbar i kombo med videoredigering.

Till sist är en MBP generellt väldigt tyst.

Med nya Sandy Bridge får du också Hyper Threading, vilket gör videoexport/konvertering eller 3D-rendering märkbart snabbare.

1
Bevaka tråden