Osäker switcher - vilken Mac ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 10:41

Efter att i många år primärt ha kört Windows tänkte jag switcha till Mac. Jag har tyvärr inte så mycket pengar att lägga, så jag kollar på antingen den "sämsta" MacBook Pro, eller den vassaste MacBook:en, men är osäker på vad jag ska välja, och om de räcker till.

Jag arbetar som illustratör, främst i Photoshop och Illustrator. Dokumenten i PS brukar bli rätt tunga, 200-300 MB med väääldigt många lager. Sedan skulle jag även vilja kunna använda datorn till att lära mig 3D och videoredigering.

Funkar någon av dessa datorer, eller behöver jag vassare hårdvara?

Stanna kvar tills du har pengar att köpa en kraftfull Macbook Pro är min rekommendation.

Det blir ju rätt mycket pengar iom programvaran också, lika mycket som datorn?

Jag har flyttat tråden till rätt forumdel, och har förtydligat trådens rubrik.

/Mod

• Oregistrerad
  • 2011-03-07 10:58
Ursprungligen av sylt:

Efter att i många år primärt ha kört Windows tänkte jag switcha till Mac. Jag har tyvärr inte så mycket pengar att lägga, så jag kollar på antingen den "sämsta" MacBook Pro, eller den vassaste MacBook:en, men är osäker på vad jag ska välja, och om de räcker till.

Mitt tips är att köpa begagnat, en bra 15 eller 17" MBP i bra kondition av senare års modell kan du få för ungefär samma pris som den billigaste MacBook Pro om du letar runt lite och de kommer att ha bättre grafikkort och givetvis större skärm.

Annars så är en ny 15" med hires skärm och det bättre grafikkortet det jag rekommenderar, kostar tyvärr runt 20 K men jag såg att Klarna kör en räntefri kampanj med vissa återförsäljare som innebär att du kan köpa nu men behöver betala först i slutet av Juni räntefritt, ganksa förmånligt och kanske har datorn genom att du kan jobba mer effektivt (förhoppningsvis) betalat sig själv till dess.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:03