Innan jag köpte min HD-kamera (Sony HDR-CX105) så såg mitt flöde ut så här:

1. Importera från DV-kameran med "Live Capture Plus"
2. Varje kassett lagrades i en egen katalog som rådata.
3. Filerna namngavs med datum och tidpunkt.
Vill minnas att det gick att göra i CatDV, men det var ett tag sedan jag gjorde det
4. Med hjälp av CatDV 7 kunde jag överblicka materialet.

Jag erkänner villigt att jag inte är bra på detta, och jag gissar att jag bara skrapat på ytan vad gäller CatDV och kopplingen till FCE.

Men mitt problem är nu hur jag skall importera material från den nya kameran.

Med hjälp av Log & Transfer får jag in materialet, men det landar då som en Bin i ett projekt - jag hade gärna sett en smidigare lösning där jag överför materialet direkt till en plats på datorn; som det är nu behöver jag leta reda på filerna och sedan flytta dom till min "media-katalog".

Ett annat problem verkar vara att jag inte får tidstämplat när filmen togs - det enda datumet verkar vara skapelsedatument.

Hur organiserar ni era mediaklipp? Vilka verktyg använder ni? Vilka format lagrar ni i (FCE importer till ett Apple-format som jag inte hittar namnet på just nu)?

Och bara för att vara tydlig - jag är förvirrad på en högre nivå när det gäller detta. Jag behärskar FCE hjälpligt (men avser att bli bättre på det), men strukturering och import har jag inte riktigt kommit på hur man skall göra…

Med vänliga hälsningar
Mikael Hegardt