Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook går inte ner i vila

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vit MacBook, 2.0 GHz, 2007 tror jag. Den har alltid fungerat bra (bortsett från ett dåligt batteri som jag bytt), men nu på senare tiden har den fått två dåliga beteenden:

- Den går inte i vila när jag stänger den.
- Den fortsätter tro att den har sidoskärm även efter att man kopplat bort den.

Är detta kända problem? Är det hårdvarufel eller någonting som går att fixa?

Ingen som känner igen det här problemet? Det börjar bli irriterande, för när jag visar ett fönster på sidoskärmen (vanligt på föreläsning) så ligger det kvar på sidoskärmen även när den är borta, och om jag är dum nog att stänga den utan att sätta den i vila manuellt så blir det väldigt varm efter ett tag. Har jag tur har jag iTunes igång, då hör jag att den spelar musik för mig även efter att jag lagt den i ryggsäcken.

Det verkar som om den inte läser av sina sensorer korrekt. Men är detta så ovanligt?

  • Medlem
  • 2011-03-11 22:12

Jag har samma modell, tror jag, och har också varit med om att den inte går ner i vila. Har alltid trott att det varit nåt program som inte velat "somna" ordentligt utan spökar i bakgrunden. Har alltid misstänkt Illustrator/Photoshop - så jag försöker avsluta dem om jag kommer ihåg.
Har aldrig tyckt att dubbla skärmar funkat klockrent på denna modell när jag kopplat den till TV:n, så jag gav upp och köpte en dvdspelare...

Min burk blir varm väldigt snabbt, fläktarna går osv. Tror den vill bli pensionerad.

Till dina problem: det kan ju vara så enkelt att en rengöring gör susen. Med lite otur så kan det ju ligga lite ludd vid magneten, och oxid på kontakten. Tror jag ska pröva detsamma

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har en vit MacBook, 2.0 GHz, 2007 tror jag. Den har alltid fungerat bra (bortsett från ett dåligt batteri som jag bytt), men nu på senare tiden har den fått två dåliga beteenden:
- Den går inte i vila när jag stänger den.

Det finns redan en del trådar om problemet som kan vara värd att läsa. Här ett en del av det:

http://www.99.se/mac-os-x/273433-datorn-gar-i-vila-automatiskt.html
http://www.99.se/macbook-pro/274460-macbook-pro-15-2-4-ghz-gar-ned-i-vila.html

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Den fortsätter tro att den har sidoskärm även efter att man kopplat bort den.

Även här finns redan ett antal trådar att gå igenom. Här är ett exempel:
http://www.99.se/mac-os-x/267837-hamta-fonster-pa-slackt-extern-skarm.html

Jag har ingen lust att lägga tid på fler sökningar just nu, så använd gärna sökfunktionen. Kanske kan du rent av använda dig av dessa trådar för att gå vidare så att vi slipper en så stor spridning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det finns redan en del trådar om problemet som kan vara värd att läsa. Här ett en del av det:

http://www.99.se/mac-os-x/273433-datorn-gar-i-vila-automatiskt.html
http://www.99.se/macbook-pro/274460-macbook-pro-15-2-4-ghz-gar-ned-i-vila.html

Tyvärr ingen klart relevant, den ena var efter systemuppgradering och den andra berodde på ett instickskort. Jo, jag har Googlat en del men inte hittat något bra svar.

Har du gjort en ominstallation av operativsystemet? Dom gångerna jag har installerat om Mac OS X så har nerladdningar i Transmission fått en betydligt högre hastighet och saker jag väntat på i flera veckor utan en enda byte nedladdat kan kommer ner väldigt fort.

Mac OS X är inte så immun mot fel som man skulle kunna tro.

Ursprungligen av Fluffy_:

Har du gjort en ominstallation av operativsystemet? Dom gångerna jag har installerat om Mac OS X så har nerladdningar i Transmission fått en betydligt högre hastighet och saker jag väntat på i flera veckor utan en enda byte nedladdat kan kommer ner väldigt fort.

Mac OS X är inte så immun mot fel som man skulle kunna tro.

Det är nog värt att prova. Jag kan ju installera på extern disk och se om det hjälper (så jag inte riskerar att mista något viktigt i det nuvarande). Externa diskar är nyttiga!

Mitt tips är att kolla systemloggarna. Där står det exakt vad det är som väcker datorn ur vila (för ofta är det så att den går i vila men vaknar igen nästan genast). I mitt fall var det ett trasigt tangentbord där den tyckte att en tangent hela tiden var nedtryckt, och en tangenttryck ska normalt väcka datorn igen.

Ang displayer så SKA den ju märka det själv. Har du testat öppna Display preferences och klicka på "detect displays"-knappen? Då kanske den inser sitt misstag

Ursprungligen av Kermit:

Ang displayer så SKA den ju märka det själv. Har du testat öppna Display preferences och klicka på "detect displays"-knappen? Då kanske den inser sitt misstag

Bra idé. Tyvärr hjälpte det inte, men det ger ju maskinen en extra chans att upptäcka sitt misstag.

Kollade du systemloggarna enligt mitt tips ovan? Den säger ju saker i stil med "Activating sleep mode. Sleep mode aborted by USB unit 0001." eller liknande saker i loggtexten. Om den inte kör sleep som den ska är jag nästan 100% säker på att det står varför i loggen.

Ursprungligen av Kermit:

Kollade du systemloggarna enligt mitt tips ovan? Den säger ju saker i stil med "Activating sleep mode. Sleep mode aborted by USB unit 0001." eller liknande saker i loggtexten. Om den inte kör sleep som den ska är jag nästan 100% säker på att det står varför i loggen.

Det står inte ett knyst om "Sleep mode" i systemloggen. Jag har provat att stänga och öppna, så att den skulle gå i vila. Loggen ändras inte ens när jag gör det.

Testade själv, om jag sätter datorn i vila och sedan går till Applications -> Utilities -> Console, klickar "Show log list" och sedan "All messages" ser jag följande:

Citat:

2011-03-20 09.57.30 kernel System Sleep
2011-03-20 09.57.35 kernel Wake reason = EC.LidOpen
2011-03-20 09.57.35 kernel System Wake

Har du inget som liknar detta? Isf kan det kanske vara sensorn som känner ifall lockets stängts som är trasig..

EDIT: Notera att det även på en Air tar 5-10 sekunder innan den går in i vila. Så när du testar, stäng locket och låt det vara stängt iaf 20 sekunder eller så innan du öppnar och kollar loggar.

Senast redigerat 2011-03-20 13:21
1
Bevaka tråden