Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man Windows 7 dator att synas i Finder?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat om en gammal XP burk till W7 och märker att fildelningen är lite annorlunda.
Jag kan utan problem komma åt delade mappar genom "Connect to Server..." men jag får inte windows burken att dyka upp i finderfönstret utan att först göra detta?

Hur fixar jag så att jag ej behöver gå genom "Connect to Server..."?

Ingen som vet vad jag menar?

Förr kunde jag se min XP maskin under Shared i den vänstra kolumnen i ett finderfönser.
Men nu måste jag använda Command - K varje gång.

Här är en bild som visar var jag vill att den skall komma upp:

Vet inte om det stämmer, men jag har fått för mig att du i windows måste slå på fildelning för att den ska synas. Jag är inte helt säker dock, men värt ett försök i brist på andra förslag

Tack för ditt svar men fildelning är redan på.
Alltså mina andra Macar och NAS dyker upp där automagiskt men det enda sättet att ansluta till Windows 7 datorn är att använda "Connect to Server..."
Innan windows 7 (XP) fungerade detta utmärkt men nu vill den inte dyka upp längre av sig själv???

Kom igen nu! Det måste ju sitta ett antal här som har ett fungerande nätverk med blandade OS!

Kör själv både XP och Win7 i VMWare, och har inte ändrat någon nätverksinställning - direkt jag slår på dem dyker de upp i Finder både på min lokala maskin och i Finder på alla andra Mac:ar på nätverket också. Gissar personligen på att det sitter i nätverksinställningarna i Windows. Kollat i "Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Advanced sharing settings" att "Turn on network discovery" är påslaget?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 10:23

I windows-7 måste du ha nätverks-typ till Home eller Office. Du kanske valde "public" första gången nätverkskortet fick en IP-adress den inte kände igen. Du kan ändra det i Networkcenter.

Jag kör med Homegroup och är under samma grupp.
Jag kan se Mac:en i Windows men inte vice versa.

Jag brukar vara ganska bra på nätverksproblem men här går jag bet...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 12:00
Ursprungligen av EricBradley:

Jag kör med Homegroup och är under samma grupp.
Jag kan se Mac:en i Windows men inte vice versa.

Jag brukar vara ganska bra på nätverksproblem men här går jag bet...

[ATTACH="CONFIG"]28720[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28721[/ATTACH]

Ja det verkar jäkligt konstigt. Ett tips kan vara att stänga av IPv6 på maskinerna. Windows 7 använder automatiskt IPv6 om den får kontakt med en annan IPv6 maskin. Låter kanske långsökt men..

Annars ett dumt tips - har du kollat brandväggen på IE7, förutom att IE7 har en ingående brandvägg som är påslagen har den även en utgående brandvägg som är påslagen som default (oavsett profil).

Om du går till "my networks" så ska det komma upp en notifyer precis under taskbaren i fönstret som säger att du måste slå på network sharing för att kunna ansluta till nätverk, händer det? Om inte så borde dina inställningar vara korrekt för att se filer på mac.

Ursprungligen av studiox:

Ja det verkar jäkligt konstigt. Ett tips kan vara att stänga av IPv6 på maskinerna. Windows 7 använder automatiskt IPv6 om den får kontakt med en annan IPv6 maskin. Låter kanske långsökt men..

Det fungerar ju att ansluta till IPv4 adressen genom Command - K.

Citat:

Annars ett dumt tips - har du kollat brandväggen på IE7, förutom att IE7 har en ingående brandvägg som är påslagen har den även en utgående brandvägg som är påslagen som default (oavsett profil).

Samma svar här. Jag kan ju ansluta till den utan problem genom SMB. Antingen med IP eller med .host-namnet (IE7 = Windows7?)

Citat:

Om du går till "my networks" så ska det komma upp en notifyer precis under taskbaren i fönstret som säger att du måste slå på network sharing för att kunna ansluta till nätverk, händer det? Om inte så borde dina inställningar vara korrekt för att se filer på mac.

Här hänger jag inte med...
Ingenting händer om jag går till Networks.

Har googlat och googlat och hittar fler med samma problem.
File Sharing between Windows 7 and OS X - Page 2 - MacRumors Forums

  • Medlem
  • 2011-03-03 11:25

Min 7:a syns, men jag har inte lyckats ansluta till den. Har mer eller mindre gett upp att få alla maskiner att prata med varandra - kör DropBox överallt. Stora filer får åka extern hårddisk.

Ursprungligen av lime:

Min 7:a syns, men jag har inte lyckats ansluta till den. Har mer eller mindre gett upp att få alla maskiner att prata med varandra - kör DropBox överallt. Stora filer får åka extern hårddisk.

Det är ju precis det omvända!
Jag har inga problem att ansluta till W7 men den vill fortfarande inte dyka upp i finderfönstrets vänstra kolumn.

Någon här som är en fena på Windows 7?
Kanske dags att vända sig till SweClockers?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 14:27

Det är skillnad på att använda direkt-browse och discovery mode. Discovery bygger på att din windows 7 broadcastar ut sin share i nätverket, det är enda sättet den dyker upp i mac'ens browse lista, på samma sätt den dyker upp på en windows-dator.

Tyvärr har jag inga fler tips sådär rakt upp o ner än dessa jag gett.

Ursprungligen av studiox:

Det är skillnad på att använda direkt-browse och discovery mode. Discovery bygger på att din windows 7 broadcastar ut sin share i nätverket, det är enda sättet den dyker upp i mac'ens browse lista, på samma sätt den dyker upp på en windows-dator.

Jag har testat att stänga av IPv6 samt stängt av brandväggen men det är ingen skillnad.
Det måste ju vara någon liten inställning i Windows som behöver ändras?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 17:19
Ursprungligen av EricBradley:

Jag har testat att stänga av IPv6 samt stängt av brandväggen men det är ingen skillnad.
Det måste ju vara någon liten inställning i Windows som behöver ändras?

Ja, det verkar vara något med Win7. Jag får upp mina 2008 servrar (Win7 bygger ju mycket på 2k8 kod) men inte min windows 7 desktop. Min win7 verkar heller inte automatiskt se mina servrar, vilket är rätt konstigt nu även om det är en Win7 installation jag sällan använder (Test-vmware)

Edit: Pillade lite med Netbios på min pc och nu fungerar allt fint åt det hållet, ser alla servarna + min mac med netbios. Andra hållet verkar gå lite sämre just nu, orkar inte pilla mer med det nu.

Senast redigerat 2011-03-03 17:34

Ja det fungerar utmärkt i WIndows att se min Synology samt min Mac.
Men det bara vill inte dyka upp i OS X... och det på 5 Macar!?!
Jag provar vidare och hoppas på en "break through".

1
Bevaka tråden