Vilken Mac Mini-modell ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 15:11

Jag orkar inte vänta längre, jag måste switcha min primära burk från Windows. Hade jag råd skulle jag naturligtvis inte snåla utan vräka på men med så mycket annat är det en balansgång, så till en början och med tanke på mina relativ små krav, får det nog bli en Mini. Det mesta görs iaf via iPad/iPhone. Min enkla kravbild:

Torrent/nzb-hantering
Lite simpel fotoredigering/Photoshop
Hub för hemmets relativt få molntjänster, t.ex. mozy.com
Intel-processor
< Snow Leopard

Jag tar tacksamt emot era kommentarer och även om ni kan rekommenderade minsta 'användbara' CPU/RAM/GPU etc?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-28 17:08

En grundmodell fungerar nog utmärkt. Den marginellt snabbare processorn är nog inte värd den ganska stora prisökningen, minnet är enkelt och billigt att uppgradera själv (du får 8 GB i butik för lite mer än vad 4 GB kostar i Apple Store), och det finns just nu tyvärr ingen möjlighet att få en SSD-skiva i den (och hårddisken är rejält knepig att byta själv).

Annars kan det nog vara läge att ha lite is i magen vad gäller minin. Det skulle inte förvåna mig om nästa modell var betydligt vassare, och hade en SSD som tillval. Med Light Peak så blir det ju också lönt att stoppa en SSD i ett externt kabinett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 20:47

Tack för svar - om jag förfinar frågan och säger att jag tittar på modeller från 2009-2010?

Den billigaste du hittar från 09-10 klarar ovanstående bra anser jag.

Lycka till!

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-28 22:46

Ska du ha en begagnad så kolla på hur mycket minne den har inbyggt - de äldre mini-modellerna är knepiga att öppna, och många kom med bara 1 GB RAM i grundutförandet, med delat grafikminne som lök på laxen.

Ursprungligen av kjnoren:

Ska du ha en begagnad så kolla på hur mycket minne den har inbyggt - de äldre mini-modellerna är knepiga att öppna, och många kom med bara 1 GB RAM i grundutförandet, med delat grafikminne som lök på laxen.

Jag har en Mini från 2007 som har samma skal och den var det inga större problem att öppna. Använde en sickel med försiktighet och det gick helt smärtfritt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 22:56

Klockrent, tackar.

1
Bevaka tråden