Köpa MBP i Thailand med svenskt tangentbord?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 22:19

Jag åker till Thailand på semester i två veckor nästa fredag och råkade se att priserna är bra mycket bättre på Appleprylar där mot här.

Såg även i en tråd här att man kan beställa datorer från Applestore.se till en amerikansk adress så från man US priser fast med svenskt tangentbord. Fungerar det att göra så även i Thailand, alltså beställa en dator från applestore.se och skicka till hotellet i Thailand? Någon som har provat att göra det och vet att det funkar?

Det borde gå bra att gå in på en auktoriserad äpplehandlare och ställa frågan skulle jag tro. Större chans att hitta en sådan i Bangkok så klart. Inne på Siam Paragon : The Pride of Bangkok hittar du två. Det finns också minst en på Pantip Plaza

Tänk på att be butiken om ett VAT-kvitto att användas på flygplatsen, för att få tillbaka snabba cash. Om de sedan stoppar dig i svenska tullen får du kanske hosta upp 25 % moms på stört, om du har otur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 00:31

Ska funka i alla länder. Tänk dej själv om du bor en längre tid i ett annat land och behöver en dator med svenskt tangentbord, ska du då inte få köpa det? Det är väl i och för sej inte avsett för en som tillfälligt borta från Sverige, utan för dom som bor utomlands. Vet inte om Apple levererar till ett hotell. Det måste också klaffa med tiden. Jag vet att det funkar i Tyskland.

Well, jag sökte och fann: Apple - Apple Reseller - iPad - Thailand
Gäller inte bara iPad.

Min erfarenhet är att det inte alls är billigare med Mac i Thailand och Singapore (förutom moms 25% såklart) så att det motiverar köp.

Ursprungligen av Björnström:

Min erfarenhet är att det inte alls är billigare med Mac i Thailand och Singapore (förutom moms 25% såklart) så att det motiverar köp.

Den svenska kronan är för tillfället ganska stark, så det kan finnas pengar att tjäna på växelkursen, generellt sett.

Ursprungligen av pmarriott:

Den svenska kronan är för tillfället ganska stark, så det kan finnas pengar att tjäna på växelkursen, generellt sett.

MacBook Pro 15" 2.2GHz priser

AppleStore Thailand: THB 72.900: 15.143kr
AppleStore Singapore: SGD 2.988: 14.946kr
AppleStore UK: £1.849: 19.034kr (inkl UK VAT)
AppleStore US: $2.199: 13.982kr (exkluderar Sales Tax som tillkommer vid köp i t ex NYC)

AppleStore Sverige: 15.996kr exkl moms
99mac Store: 15.356kr exkl moms (med Veteranrabatt 4%)

...jag tycker inte det är så stora skillnader att det motiverar strulet att köpa en dator med svenskt tangentbord i Asien. Att köpa en dator med utländskt tangentbord skapar bara problem och gör datorn svårsäljbar begagnad. Finns också en poäng att vara polare med säljaren om något strular.

Att köpa datorn utanför EU och sen smuggla in den till Sverige utan att redovisa moms ger ju såklart större skillnad men det är ju egentligen inte en prisskillnad utan en skatteskillnad och det är en helt annan diskussion

Pratade med Apple i USA idag - lite OT, i know - och det går inte att beställa en MBP från dem med ett svenskt tangentbord trots leverans till boende i USA.

Citat:

Såg även i en tråd här att man kan beställa datorer från Applestore.se till en amerikansk adress så från man US priser fast med svenskt tangentbord.

Det där stämmer inte och personen som skrev det svarar inte på PM när man frågar.
Men Apple Sverige skickar inte utanför gränsen pga momsregler.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-22 18:06

Jag som bor på Filippinerna kan alltså inte beställa en MBP från svenska Apple Store och få den levererad hit. Vad är skillnaden om jag betalar svensk moms förutom leveransadressen då?

• Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-23 01:12

Jag bor permanent i Thailand och har försökt köpa en MBP med svenskt tangentbord men det är i princip omöjligt. Dessutom, som Björnström säger, det är inte så stor skillnad, bara lite på momsen. Om man inte smugglar förstås.

Christer Holm har ett förslag som de thailändska tulltjänstemännen skulle gilla. Då skulle de få pengar till öl i flera veckor.

Men du kan köpa en imac och köpa till svenskt tangentbord när du kommer till Sverige. Eller köpa en iPad, den har svenska som språk, jag har själv en, köpt på Central Plaza i Chonburi.

• Medlem
  • Thailand
  • 2014-08-16 04:39

Gammal tråd men "evergreen". Bestämde mig för att få ett besked från Apple. Ringde Apple Store Sverige och frågade. Dom får INTE skicka någonting en cm utanför Sverige. Möjligen skulle de kunna förmedla till annan Apple Sore inom EU men till Thailand - glöm det!

Så nu vet vi - det är resväskan som gäller för oss som bor i Thailand. Men se till att datorn packas upp och körs först så den är begagnad, just in case...

Ursprungligen av Stig R:

Gammal tråd men "evergreen". Bestämde mig för att få ett besked från Apple. Ringde Apple Store Sverige och frågade. Dom får INTE skicka någonting en cm utanför Sverige. Möjligen skulle de kunna förmedla till annan Apple Sore inom EU men till Thailand - glöm det!

Så nu vet vi - det är resväskan som gäller för oss som bor i Thailand. Men se till att datorn packas upp och körs först så den är begagnad, just in case...

Begagnad eller ej så ska varor förtullas/momsas osv. Annar är det smuggling och kan bli dyrare. Det är inte en pekpinne utan enbart en förklaring av reglerna.

• Medlem
  • Thailand
  • 2014-08-17 08:19

Tror inte jag håller med Hummel om att begagnade varor skall momsas. Åtminstone om de används för privat bruk, vilket är fallet i det jag skrev om. I annat fall skulle man behöva betala moms på allt man har i resväskan varje gång man passerar gränsen.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2014-08-17 08:27
Ursprungligen av Stig R:

Tror inte jag håller med Hummel om att begagnade varor skall momsas. Åtminstone om de används för privat bruk, vilket är fallet i det jag skrev om. I annat fall skulle man behöva betala moms på allt man har i resväskan varje gång man passerar gränsen.

Nej, bara det som är köpt utomlands omomsat. När du kommer tillbaka till Sverige har tullen rätt att hålla dina prylar (t.ex. datorer, kamerautrustning etc.) tills du kan visa kvitto eller annat bevis på att det är köpt i Sverige eller momsat vid tidigare införsel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-17 13:26

Köpa MBP i Thailand med svenskt tangentbord?

Det ska fungera i alla länder, inte bara USA. frågan är dock om fjorton dagar är tillräckligt tid. Måste kollas. Det är väl egentligen avsett för någon som bor utomlands en längre tid. Det vore ju förargligt om den inte anländer förrän du har åkt hem.
Joel

Ursprungligen av "Zebbe":

Jag åker till Thailand på semester i två veckor nästa fredag och råkade se att priserna är bra mycket bättre på Appleprylar där mot här.

Såg även i en tråd här att man kan beställa datorer från Applestore.se till en amerikansk adress så från man US priser fast med svenskt tangentbord. Fungerar det att göra så även i Thailand, alltså beställa en dator från applestore.se och skicka till hotellet i Thailand? Någon som har provat att göra det och vet att det funkar?

I stället för att gissa kan det vara enklare att helt enkelt fråga tullen vad som gäller.

• Medlem
  • 2015-05-11 05:05

Någon som har några nyheter angående det här med att beställa svenskt tangentbord på bärbart när man bor utanför EU? Ren idioti från Apples sida att begränsa kundernas valmöjligheter. Hårdvaran är ju så nerstängd att man snart förväntar sig US-tangentbord world wide only.

• Medlem
  • Thailand
  • 2015-05-11 07:45

Jag kan förstå att det inte går att köpa en MBP med svenskt tangentbord på Apple Store worldwide. Vi har t.ex. haft 25% svängning på valutakursen SEK/THB senaste året. Först nu har Apple justerat priserna. Det skulle säkert påverka Apples vinst negativt om man släppte på det så man kunde handla där det för dagen är mest gynnsamt m.h.t. valutan.

Men det förklarar inte varför Apple Store Sverige inte får leverera dessa produkter, unikt designade för Sverige, worldwide. Samma problem finns ju omvänt. Som exempel bor det många thailändare i Sverige. De vill ha thailändskt tangentbord på sina datorer, men får inte det.

Men lösningen som fungerar bra för mig är att köpa ett svenskt USB-tangentbord och koppla till datorn. Men extern 24 tums skärm slipper jag dessutom sitta med förstoringsglas och titta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-17 19:59

Det stämmer inte. Om du bor i ett annat land kan du beställa en Mac med svenskt tangentbord genom att gå till Apple.com/se och beställa. Du måste ha en giltig adress i det landet där du vistas. Jag vet inte om det går med en hotelladress. Du får det pris som gäller i det land där vi vistas.

• Medlem
  • 2015-05-18 02:26
Ursprungligen av Joel:

Det stämmer inte. Om du bor i ett annat land kan du beställa en Mac med svenskt tangentbord genom att gå till Apple.com/se och beställa. Du måste ha en giltig adress i det landet där du vistas. Jag vet inte om det går med en hotelladress. Du får det pris som gäller i det land där vi vistas.

OK och tack. Vet du om det går att betala med kort som inte är bundet till Svensk bank? Tänkte då på apple.com/se.

Ursprungligen av onnyt:

OK och tack. Vet du om det går att betala med kort som inte är bundet till Svensk bank? Tänkte då på apple.com/se.

Ja, det går att betala med ett "icke-svenskt" betalkort (eller kreditkort). Det är inga problem och vi är många som har betalat med svenska kort i exempelvis UK-affären.

Edit: Jag har "givetvis" inte provat i den svenska butiken eftersom jag inte har utländska kort men jag är ändå beredd på att ta gift att det ska fungera:)

• Medlem
  • 2015-05-18 16:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, det går att betala med ett "icke-svenskt" betalkort (eller kreditkort). Det är inga problem och vi är många som har betalat med svenska kort i exempelvis UK-affären.

Edit: Jag har "givetvis" inte provat i den svenska butiken eftersom jag inte har utländska kort men jag är ändå beredd på att ta gift att det ska fungera:)

Låter ju hoppingivande. Kanske blir till att testa snart. Verkar vara nya MB Pro 15" på G. Jag hoppas även att det blir pris enligt landets prislista på Apple Store. I så fall sparar jag i runda slängar 20-25% av det svenska priset.

1
Bevaka tråden