Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-25 07:37

Kan köpa avskalningen av Mac OS X Server men då hoppas jag på att de tjänster som finns kvar får en rejäl uppgradering och, you know, fungerar som de ska.
Jag tycker inte att Address Book-server och iCal-Server är så logiska eller har så många inställningar som de kunde vara och ha.

Tillägg: Gillar verkligen fildelningen till iOS.

Senast redigerat 2011-03-25 07:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 16:36

Undrar vad priset blir och om Apple på något sätt skulle kunna ordna så det blir som en Mac OS X 10.x.x-uppdatering. Köper den på App Store för 29 dollar, App Store installerar alla de delar av Mac OS X som går att "stänga av" vid en utloggning. En omstart och sedan sköts resten av uppdateringen av någon riktigt low-level del av Mac OS X.

Blir det antagligen inte så men man kan ju drömma lite och tänk vad smidigt det skulle vara

Ursprungligen av acke:

Undrar vad priset blir och om Apple på något sätt skulle kunna ordna så det blir som en Mac OS X 10.x.x-uppdatering. Köper den på App Store för 29 dollar, App Store installerar alla de delar av Mac OS X som går att "stänga av" vid en utloggning. En omstart och sedan sköts resten av uppdateringen av någon riktigt low-level del av Mac OS X.

Blir det antagligen inte så men man kan ju drömma lite och tänk vad smidigt det skulle vara

Har också funderat i de banorna. Jag hoppas att de åtminstone skippar DVD-skivorna i år och distribuerar på USB-sticka, som de gjorde med min Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 16:44
Ursprungligen av Capeman:

Har också funderat i de banorna. Jag hoppas att de åtminstone skippar DVD-skivorna i år och distribuerar på USB-sticka, som de gjorde med min Air.

Alltså egentligen borde det fungera. Det görs ju hela tiden när Apple släpper Mac OS X 10.x.x-uppdateringar. Det är bara på en mindre skala. Alltså tror jag att det skulle fungera, frågan är om potentiella risker skulle göra det ovärt för Apple. De kan ju alltid ha kvar DVD som val och dessutom kräva att en backup med Time Machine görs innan installation.

Många - kanske nästan alla - har inte TimeMachine aktivt. Något sådant kan inte Apple räkna med vid installationer etc.
USB-stickor tror jag på. Undrar vad Apple kan få loss en 1GB USB-sticka för? Det kan ju inte bli lika billigt som DVD i alla fall. Sedan är ju masskopiering/"stansning" av DVD's en sedan länge fungerande industri. Undrar hur det är med masskopiering till USB-stickor? Skulle vara kul att se ett sådant robotsystem. :-). För man måste ju pumpa in OS'et på varje sticka. Det finns ju ingen genväg som det gör med optiska medium där man "präglar" plattorna. Det tar inte sekunden.

Ursprungligen av acke:

Alltså egentligen borde det fungera. Det görs ju hela tiden när Apple släpper Mac OS X 10.x.x-uppdateringar. Det är bara på en mindre skala. Alltså tror jag att det skulle fungera, frågan är om potentiella risker skulle göra det ovärt för Apple. De kan ju alltid ha kvar DVD som val och dessutom kräva att en backup med Time Machine görs innan installation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 19:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Många - kanske nästan alla - har inte TimeMachine aktivt. Något sådant kan inte Apple räkna med vid installationer etc.

Nej jag vet men för att säkra upp deras egna *rsle kanske?

Hur som helst borde logistikkostnaderna sjunka med USB-sticka. De som följer med Air är sjukt små, förpackningarna kan göras enormt mycket mindre än som nu. DVD-skivans storlek går ju inte att göra så mycket åt, förpackningen kan knappast bli mindre än det var till 10.6.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-26 17:29
Ursprungligen av Capeman:

Hur som helst borde logistikkostnaderna sjunka med USB-sticka. De som följer med Air är sjukt små, förpackningarna kan göras enormt mycket mindre än som nu. DVD-skivans storlek går ju inte att göra så mycket åt, förpackningen kan knappast bli mindre än det var till 10.6.

Å andra sidan kostar det väl 0.00002 öre att trycka en DVD och säkert 10 Kr att bygga ett USB minne.

Ursprungligen av studiox:

Å andra sidan kostar det väl 0.00002 öre att trycka en DVD och säkert 10 Kr att bygga ett USB minne.

Jag skrev aldrig att logistikkostnaderna skulle väga upp prisskillnaden DVD kontra USB.

Framför allt så är ju installation via USB-flash mycket, mycket snabbare och stabilare. Att installera med optiska medium är ju pinsam stenålder. Det är som floppy-diskar för mig. Samma skit.

(den som installerat Final Cut Studio från DVD vet vad jag snackar om)

  • Oregistrerad
  • 2011-03-26 17:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Framför allt så är ju installation via USB-flash mycket, mycket snabbare och stabilare. Att installera med optiska medium är ju pinsam stenålder. Det är som floppy-diskar för mig. Samma skit.

(den som installerat Final Cut Studio från DVD vet vad jag snackar om)

USB är så stenåldern, idag installerar man ju allt från nätet. Minns inte en Linux dist som man inte installerat från nätet OSX skulle kunna vara likadant, man installerar ett install verktyg som skapar en liten boot-partitation som i sin tur laddar hem OSX direkt online

Ursprungligen av studiox:

USB är så stenåldern, idag installerar man ju allt från nätet. Minns inte en Linux dist som man inte installerat från nätet OSX skulle kunna vara likadant, man installerar ett install verktyg som skapar en liten boot-partitation som i sin tur laddar hem OSX direkt online

USB är bekvämt - inte stenålder. Föredrar till 100% att ha tillgång till installationsprogrammet i offline-läge. För personer med längre än 10Mbit på sitt internet så skulle det ta omotiverat lång tid att installera över internet. Jag tycker redan idag att uppdateringarna från Apple tar för lång tid att ladda ner, och då har jag ändå tillgång till 100Mbit-internet från Bahnhof.

Jo, USB är stenålder - men det är enda interfacet som garanterat sitter i varenda dator. USB är den minsta gemensamma nämnaren i datorvärlden. Bilar är också stenålder. 240V 50Hz är stenålder (det finns bättre styrkor för distrubution av växelström - energisnålare styrkor). FM är verkligen stenålder! :-D. Analogt!!!
Nå - via nätet är ju redan etablerat för allt utom just OS (när det gäller OSX och Win i alla fall). Det finns nog anledningar till det - stabilitet t.ex. Internet är ju en svajig historia :-D. Man styr inte kärnkraftverk via internet t.ex. :-D. Även om detta alternativ till OS-installation kommer så måste det finnas alternativ via medium (USB-sticka t.ex.). Många tunga stationer - inom t.ex. mediaproduktion - är ju inte ens uppkopplade mot internet. Väldigt många datorer är inte och kommer aldrig att vara kopllade till internet. Look at the big picture.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 19:23

Det här borde rimligtvis vara det Apple kokar ihop: [MS-SMB2]: Server Message Block (SMB) Version 2 Protocol Specification

  • Oregistrerad
  • 2011-03-26 20:29
Ursprungligen av acke:

Det här borde rimligtvis vara det Apple kokar ihop: [MS-SMB2]: Server Message Block (SMB) Version 2 Protocol Specification

Det är lite dumt kanske då CIFS redan ersatt SMB för länge sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-27 21:26
Ursprungligen av studiox:

Det är lite dumt kanske då CIFS redan ersatt SMB för länge sen.

Aha. Bra att veta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-28 16:50

De kanske ska börja lägga lite tid på att täppa till säkerhetsluckor då, där halkar de ju bevisligen efter en del.

Ursprungligen av zinned:

De kanske ska börja lägga lite tid på att täppa till säkerhetsluckor då, där halkar de ju bevisligen efter en del.

På vilket sätt halkar de efter? Har du någon källa?

Handlar det om att fler luckor förekommer i OSX jämfört med andra system?
Eller handlar det om långsammare takt att täppa igen luckorna?
Eller handlar det om något annat?

Ursäkta att jag tjatar om källor, men när någon säger "bevisligen", och inte nämner en enda liten siffra eller annan referens, så blir jag lite kinkig.

Kan någon förklara Launchpad för mig?

Jag har mina app jag använder dagligen i docken. Sen har jag en ikon som heter program. Klickar jag på den så får jag upp en ruta med alla mina program. Tar typ 2 sekunder att hitta det programmet jag inte använder dagligen och klicka för att öppna.

Launchpad låter mig välja vilka program jag kan se i den rutan eller? Så man kan ha "inte dom program jag använder dagligen men ganska sällan men inte jättesällan i en ruta" är det så?

Har hört att Launchpad startar programmen "snabbt" men det kan väl inte gå snabbare än att klicka på valfritt program i docken?

Ursprungligen av jurassic579:

Kan någon förklara Launchpad för mig?

min take: launch pad är en enkel funktion som ser ball ut när genierna visar den, och som apple därmed hoppas får fler att gå ut från en apple store med en dator under armen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-28 20:52

Behöver ingen Launchpad, cmd + mellanslag funkar fint. (spotlight)
Hoppas detta inte tas bort i förenklingens (dummifieringens? nytt ord (tm) ) tid.

Ursprungligen av mattiL:

Behöver ingen Launchpad, cmd + mellanslag funkar fint. (spotlight)
Hoppas detta inte tas bort i förenklingens (dummifieringens? nytt ord (tm) ) tid.

Vill man ha det ännu coolare kan man köra quicksilver.

Ursprungligen av mattiL:

Behöver ingen Launchpad, cmd + mellanslag funkar fint. (spotlight)
...

Håller med Funkar så länge man vet vad man har för program och vad de heter. Apples förhoppning är väl att man ska köpa så många småprogram från Mac App Store att man omöjligt kan komma dem. Då kan Launchpad eller motsvarande vara användbar.

Jag vill inte ha någon launchpad, vill öppna/stänga program med trackpad'en. Olika gester öppnar/stänger olika program i mitt utopia.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-29 20:29
Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag vill inte ha någon launchpad, vill öppna/stänga program med trackpad'en. Olika gester öppnar/stänger olika program i mitt utopia.

Vore inte röststyrning bättre då?
Eller ögonstyrning?

Ursprungligen av mattiL:

Vore inte röststyrning bättre då?
Eller ögonstyrning?

Du menar att vi kan prata med datorn som med datorn HAL 9000 i filmen 2001: A Space Odyssey?

Se denna.

Det skulle jag gilla… fast inte när den flippar ur…

Haha sitta och prata med datorn?

Ögonstyrning... Jo såklart, men känns som att mer gester i trackpad'n är närmare än ögonstyrning

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-30 20:13

Röststyrning har funnits med i OS X ett bra tag:

How to Set up Voice Commands on Mac OS | eHow.com

Vad gäller styrning med ögonen så har ett relativt nytt svenskt företag några patent på detta område, jag kommer dock inte ihåg vade detta företag heter.

Dessutom finns det hjärn-interface numer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 07:47

Åhnej:

Bevaka tråden