Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ha! Oskar och Alva är de svenska företrädarna för datorn from Lion. Kul!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 17:23

dom där rösterna påminner om ett text->speech företag som jag försöker minnas nu men tyvärr har minnet svikit mig

Ursprungligen av studiox:

dom där rösterna påminner om ett text->speech företag som jag försöker minnas nu men tyvärr har minnet svikit mig

Kan det ha varit MacSpeech?

Eller…

Det fanns ett svensk företag som höll på med sånt, jag tror det hade något med ordet 'Vox' att göra. Jag tror det var utvecklade för synskadade som behövde ett bra program att läsa upp svenskt text.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 20:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det ha varit MacSpeech?

Eller…

Det fanns ett svensk företag som höll på med sånt, jag tror det hade något med ordet 'Vox' att göra. Jag tror det var utvecklade för synskadade som behövde ett bra program att läsa upp svenskt text.

Nä inget macskit Inte heller Voxway om du menar dom (Det var en kund till mig faktiskt). Amerikansk företag men dom har underbara svenska röster och ett API så man kan bygga rätt trevliga applikationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 01:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Det fanns ett svensk företag som höll på med sånt, jag tror det hade något med ordet 'Vox' att göra. Jag tror det var utvecklade för synskadade som behövde ett bra program att läsa upp svenskt text.

Ni tänker nog på Infovox…vilka hade program för talsyntes för MacOS 7-9 om jag inte minns fel.

Sedan 2003 är de uppköpta av/ingår de i företaget Acapela-Group

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Ni tänker nog på Infovox…vilka hade program för talsyntes för MacOS 7-9 om jag inte minns fel.

Sedan 2003 är de uppköpta av/ingår de i företaget Acapela-Group

- Torkel

Ja, jag känner igen namnet infovox, jag tror att det var det. Jag tror det skrevs om en tjej från norrland som hade lite svårt med talet och hade stor användning av programmet. Programmet talade mycket bra svenska jämfört med Apples inbyggda som blev lite svengelskt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 10:21
Ursprungligen av Torkel:

Sedan 2003 är de uppköpta av/ingår de i företaget Acapela-Group

Jobbar du där? (lägga upp logga känns ju lite overkill)

Fast det var dom jag tänkte på faktiskt, så alla har rätt - deras svenska röster är rätt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 12:07
Ursprungligen av studiox:

Jobbar du där?

Nejdå…jag jobbar inte där…å ingen jag känner heller…!!

- Torkel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-03 00:36

Skärminspelning och roligast av allt man scrollar nu åt "rätt" håll, (dvs som på telefonen) !!

http://dl.dropbox.com/u/3968530/Nytt%20os.mov

Nån skrev om att indikatorn för om ett program var igång eller inte längre kunde ses i dockan, för att "det inte finns nån mening att veta om et tprogram är igång". Funkar inte bulle-tab längre då? Vore ju katastrof.

Ursprungligen av Anders Båth:

Nån skrev om att indikatorn för om ett program var igång eller inte längre kunde ses i dockan, för att "det inte finns nån mening att veta om et tprogram är igång". Funkar inte bulle-tab längre då? Vore ju katastrof.

Jag läste att det blir en option, där användaren själv kan slå av och på indikatorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 09:23
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 10:16
Ursprungligen av xtrem:

Jag kan tyvärr inte kolla på filmen. Det står att filmen innehåller musik från sony som inte är tillgänglig i mitt land.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 10:34
Ursprungligen av Robo-X:

Jag kan tyvärr inte kolla på filmen. Det står att filmen innehåller musik från sony som inte är tillgänglig i mitt land.

//Rob

Inga problem att titta på den både med och utan inloggning på youtube.

Sitter du i nordkorea?

Ursprungligen av xtrem:

Sitter du i nordkorea?

Fy, vad taskig du är mot Robo-X!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 10:37
Ursprungligen av xtrem:

Inga problem att titta på den både med och utan inloggning på youtube.

Sitter du i nordkorea?

Nej i Tyskland.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej i Tyskland.

//Rob

Same same, but different.

Ursprungligen av Robo-X:

Nej i Tyskland.

//Rob

Med sina förbud och inskränkningar i yttrandefriheten så är det pretty damn close att vara Nordkorea Ursäkta off-topic...

Sant. Men det har inget med detta att göra. Att dom stryper en rulle p.g.a. upphovsmanna-anspråk är nog en civilrättslig grej. Jag tror att vi snart får se mera av detta i Sverige också. I alla EU-länder. Google/YouTube jobbar så det ryker på att komma med algoritmer som kan känna igen ljudspectra gentemot en enorm databas med copyrightat ljudspectra. Dom slitter som svin för att smörja stora musik/film-bolag. Om dom inte lyckas tillfredställa mediabjässarna så kan YouTube dö en ganska snabb död.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Med sina förbud och inskränkningar i yttrandefriheten så är det pretty damn close att vara Nordkorea Ursäkta off-topic...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 09:47

bäst och titta innan google raderar den

Ursprungligen av studiox:

bäst och titta innan google raderar den

Såg den och då såg jag denna option, där användaren själv kunde slå av och på indikatorn och i videon såg jag indikatorn visa vilka program som var aktiva…

Så den finns kvar i Mac OS X Lion!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-16 14:47

Och så tillbaks till diskussionen om Lion!
/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 17:47

Gillar allt vad jag ser förutom att Adressboken blivit till en sagobok i utseendet. Rejält kladdigt utseende.

Jo, jag hajade också till. Så naivt! Barnsligt! Men Apple har ibland sådana där ofattbara klantigheter i rockärmen. Snow Leopard's standardskärmbild som numera symbolicerar OSX är ju ett exempel. Eller 3D-dockan. :-D. För mig hör denna nya adressbok till denna kategori; vårtpaddorna som tittar upp då och då i en i övrigt osedvanligt vacker och estetisk värld.

Ursprungligen av acke:

Gillar allt vad jag ser förutom att Adressboken blivit till en sagobok i utseendet. Rejält kladdigt utseende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 18:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag hajade också till. Så naivt! Barnsligt! Men Apple har ibland sådana där ofattbara klantigheter i rockärmen. Snow Leopard's standardskärmbild som numera symbolicerar OSX är ju ett exempel. Eller 3D-dockan. :-D. För mig hör denna nya adressbok till denna kategori; vårtpaddorna som tittar upp då och då i en i övrigt osedvanligt vacker och estetisk värld.

Makes no sense. De trimmar allt så man slipper onödiga kanter och ytor, inget är för litet för att ta bort. Sedan bara *fanfar* smäller de in den där blaffan. Hoppas den praktikanten får en tillsägning och gå och lägga sig utan att veta hur filmen slutar.

  • Medlem
  • 2011-03-16 19:02

Skärmdump på adressboken?

Ursprungligen av lime:

Skärmdump på adressboken?

AppleInsider | Sources reveal Apple's new-look interface for Mac OS X Lion's Finder, Mail, and other apps

Jepp. Där ser man tydligt att någon fått ett psykbryt. Eller så är det ett skämt...en ruskig referens som visar tydligt hur vackert minimalistiskt allt annat är. Maybe. Jag tor dock att det är samma Quissling i Cupertino som blaffade in filtpennatypsnittet (Markerfelt?) i Anteckningar. Dom har tydligen inte - av outgrundlig anledning - sorterat bort psykopaten. Han/hon är alltså fortfarande verksam hos Apple. Skrämmande. Man ryser liksom.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Där ser man tydligt att någon fått ett psykbryt. Eller så är det ett skämt...en ruskig referens som visar tydligt hur vackert minimalistiskt allt annat är. Maybe. Jag tor dock att det är samma Quissling i Cupertino som blaffade in filtpennatypsnittet (Markerfelt?) i Anteckningar. Dom har tydligen inte - av outgrundlig anledning - sorterat bort psykopaten. Han/hon är alltså fortfarande verksam hos Apple. Skrämmande. Man ryser liksom.

Man ser "iOS-ifieringen" klart, den ser ju exakt likadan ut som adressboken i iOS för iPad...

Bevaka tråden