Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 14:39
Senast redigerat 2011-02-24 16:56
  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 14:40

Thunderbolt pipeline is more than 12 times faster than FireWire 800 and up to 20 times faster than USB 2.0, and it offers unprecedented expansion capabilities. It changes what you can do on a notebook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:54

Gillar, förutom det breda stödet i branschen:
"And all Thunderbolt devices share a common connector"
"Dual-channel 10 Gbps per port"
"Power over cable for bus-powered devices"

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 15:08

Nu förstår jag hur den fungerar iaf, vilket är trevligt men ger några för/nackdelar:

Tekniken använder alltså två existerande teknologier:

1.) PCI-Express (utvecklat av Intel)
2.) DisplayPort (VESA)

I en "Thunderbolt kabel" går alltså dessa signaler seriellt ihop. Tekniken är ändå bakåtkompatibel med Displayport vilket gör att du kan sätta en skärm i din seriella kedja av thunderbolt enheter.

Typ:
1.) Min dator
2.) Thunderbolt kabel
3.) Min fina stora Raid-Array
4.) Display-port kabel
5.) Min fina skärm

Eftersom det är PCI-Express ger det ju roliga möjligheter. Koppla Thunderbolt till en skärm som har inbyggt PCI grafikkort och du kan spela dom senaste spelen på en liten laptop.

Däremot kommer ju inte thunderbolt ersätta "alla kablar" då det är PCI-e det handlar om. Visst vore det kul att använda thunderbolt till en dvdbrännare men att man bygger in ett PCIe till SATA kort i varje dvdbrännare verkar ju inte logiskt. Däremot raid-enheter som idag kör SAS exempelvis kan ju vara en trevlig kadidat.

Externa PCIExpress enheter är dock inget nytt, det har funnits externa grafikkort till just laptops som använder PCIe. Dock har det ju varit väldigt korta kablar för att inte få för hög latency (fördröjning) - detta skulle ju Lightpeak lösa eftersom det var baserat på optiskt ljus (fiber) - dock blev det inte så i första versionen.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 15:12
Ursprungligen av studiox:

detta skulle ju Lightpeak lösa eftersom det var baserat på optiskt ljus (fiber) - dock blev det inte så i första versionen.

Första versionen (denna versionen) av TB har stöd för optiska kablar.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 15:19
Ursprungligen av JesperA:

Första versionen (denna versionen) av TB har stöd för optiska kablar.

Källa? Har inte hittat något om det.

Ursprungligen av studiox:

Eftersom det är PCI-Express

Enligt Intel skulle Ligtht Peak vara "Multi Protocol". Nu blev det bara "Dual Protocol", PCI-Express och Displayport.

Kanske fler protokoll ryms i Thunderbolt i framtiden

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 15:34
Ursprungligen av Macaddict:

Kanske fler protokoll ryms i Thunderbolt i framtiden

Det behövs ju inte, inte nu iaf, USB grejer kan fortfarande användas om nu tillverkaren vill. Istället för att köra USB protokollet genom kablen så kör man PCI-Express genom kablen, till en USB pryl, tex en hub och kör USB protokollet där istället. Men nyproduktion kommer ju inte göra den omvandlingen för tex HDD arrayer då dom fungerar direkt på TB. Så jao, så jao, finns mycket potential i TB redan nu.

Jag stängde den tidigare tråden om LightPeak som nu är överspelad när Thunderbolt är lanserat:
http://www.99.se/allt-om-mac/270874-light-peak-blir-apple-thunderbolt-kontakt-allt.html

Ursprungligen av Björnström:

Jag stängde den tidigare tråden om LightPeak som nu är överspelad när Thunderbolt är lanserat:
http://www.99.se/allt-om-mac/270874-light-peak-blir-apple-thunderbolt-kontakt-allt.html

Vi får väl öppna den igen när det blir optiskt på allvar

Bra förklarat studiox!

Är det någon som presenterat något som stöder Thunderbolt idag? Hårddiskar, skärmar, raider etc?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 15:44
Ursprungligen av jurassic579:

Är det någon som presenterat något som stöder Thunderbolt idag? Hårddiskar, skärmar, raider etc?

Ja, Apple Cinema fungerar ju redan, Promise har redan visat sin HDD array och Lacie, sen ska Intel presentera TB officiellt idag så även då kommer flera tillverkare att visa lite gött gött

Lär ju finnas en drös med adaptrar sen när Apple Store öppnar!
Ska bli kul och se vad AVID (som förmodligen är först) kommer med för lösningar vad det gäller ljudkort!

Intressant. Då får man hoppas att Apple slänger ut FireWire-porten snart så att man inte längre måste oroa sig för säkerheten utan att hälla lim i porten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-24 18:16

Finns det nån chans att kunna se eventet idag?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 18:25
Ursprungligen av Kajan:

Finns det nån chans att kunna se eventet idag?

Vetitusan om Intel ens filmar det, tror inte det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-24 21:34
Ursprungligen av JesperA:

Vetitusan om Intel ens filmar det, tror inte det.

Jag fattade inte först att det var ju Intels Event det handlade om Så det e nog som du säger

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 21:52

Tillbehör till Thunderbolt på väg. Vissa av dem kommer nog kommer nog kosta också, exempelvis externa SSD i Raid.
First Thunderbolt products already available from LaCie and Promise | 9 to 5 Mac First Thunderbolt products already available from LaCie and Promise | Apple Intelligence

Senast redigerat 2011-02-24 22:06
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-24 22:02

Undra om det är någon licensavgift på Thunderbolt precis som det var på Firewire. (Så passande att det var just Intel's SSD Lacie lyckades få tag på )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-24 23:17

Snabbare FireWire är alltså körd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 23:24

Är det bara jag som inte tycker det är någon fördel med att Apple får exklusivitet på thunderbolt till 2012? Vad tänkte intel med?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 23:30
Ursprungligen av xtrem:

Är det bara jag som inte tycker det är någon fördel med att Apple får exklusivitet på thunderbolt till 2012? Vad tänkte intel med?

Vart har du läst att Apple har exklusivitet på det till 2012?

Ursprungligen av xtrem:

Är det bara jag som inte tycker det är någon fördel med att Apple får exklusivitet på thunderbolt till 2012? Vad tänkte intel med?

Jag tolkar det mer som att det kommer ta tid för resten av tillverkarna att komma ikapp, inte att Intel hindrar dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 23:50

AppleInsider | Intel details Thunderbolt as exclusive to Apple until 2012

Verkar rätt långsökt. Varför skulle Apple vilja hindra att den nya standarden ska sprida sig? Det verkar smått otroligt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 00:15
Ursprungligen av Robo-X:

AppleInsider | Intel details Thunderbolt as exclusive to Apple until 2012

Verkar rätt långsökt. Varför skulle Apple vilja hindra att den nya standarden ska sprida sig? Det verkar smått otroligt.

//Rob

Det står ju inget i artikeln om detta i överhuvudtaget. Ett år är ju ingenting och det är ju knappast så att pc tillverkare kommer satsa på ytterligare ett interface nu när dom är kåta på USB 3.0

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 00:50
Ursprungligen av Robo-X:

AppleInsider | Intel details Thunderbolt as exclusive to Apple until 2012

Verkar rätt långsökt. Varför skulle Apple vilja hindra att den nya standarden ska sprida sig? Det verkar smått otroligt.

//Rob

Intel refutes Apple exclusivity for Thunderbolt I/O, LaCie and Promise detail first Thunderbolt peripherals -- Engadget

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 02:12

Som jag trodde.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 09:34

Enligt iFixit

"The other interesting bit is that Thunderbolt can only handle chaining six devices, whereas FireWire can go up to 63 and USB up to 127. If you're only doing displays and storage devices, that seems fine, relegating keyboards and mice and other, less data-intensive peripherals to USB."

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 10:57
Ursprungligen av xtrem:

Enligt iFixit

"The other interesting bit is that Thunderbolt can only handle chaining six devices, whereas FireWire can go up to 63 and USB up to 127. If you're only doing displays and storage devices, that seems fine, relegating keyboards and mice and other, less data-intensive peripherals to USB."

Suck... Thunbderbolt är ingen standard, Thunderbolt är ingen standard. Desto snabbare man förstår det desto gladare blir man. Thunderbolt är en teknik som möjliggör att Displayport OCH PciE kan samexistera. Inget annat.

Det är inte möjligt att ha 63 eller 127 kort på en PCIe buss, that's it. iFIxit verkar vara idioter i det här fallet.

Bevaka tråden