Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att använda Time Machine på trådlös Nasdisk....Sparsebundle??!? ...blir galen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Köpte för några dagar sen en western Digital World edition 2 network NAS-disk för att ha som backup.

Jag har tokgooglat för att hitta svar men hittar mest artiklar från 2009, och det måste ha hänt saker sen dess.
Nasdisken funkar och jag kan titta i den som vanlig hårddisk. det är först när jag ska använda den med time machine jag stöter på patrull.

När den ska börja den första uppbackningen så får jag ett felmeddelande (fel 1) att time machine inte kan spegla eller skapa (har inte datorn framför mig) en sparsbundle-fil. Efter det avstannar time machines försök till uppbackning

Vet någon hur jag kan lösa detta eller komma runt problemet.

all hjälp är tacksam!

Ha en bra dag

//magnus

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-02 21:45

Det går utmärkt dock så krävs lite pillande i teminalen för att det ska fungera.

1# montera backupdisken som normalt.

2# starta terminalen och gå till backupdisken. (den finns normalt under "/Volumes/NAMNET_PÅ_DISKEN")

3# skriv följande i teminalen:
hdiutil create -library SPUD -size STORLEK -fs Journaled HFS+ -type SPARSEBUNDLE -volname DATORNAMN_MACADRESS.sparsebundle

STORLEK är hur stor backup disk du vill ha, ex. 200g
Macadressen ser du i nätverksinställningarna, den skrivs här utan kolon. ex. MY-MAC_aabbccddeeff

4# skriv följande i terminalen för att aktivera TM på en nätverksdisk:
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

5# aktivera TimeMachine och peka på den monterade nätverksdisken.

Grymt!!
Avancerade grejer, men jag ska få det att funka!!
Tackar och bockar

Återkommer när jag provat

Ha det bra så länge

Glömde en grej
Min kompis tipsade om att jag skulle plugga in backuppen direkt in i macbooken med kabel. Detta gjorde jag och lyckades då göra backup, samt efterkommande automatiska backups medans sladden var i.
när jag nu provar att göra trådlös backup så kommer jag så långt att den "förbereder xxxx objekt" och sen har den börjat kopiera ända upp till typ 200mb. Sedan avbryts backuppen. Den verkar göra att datorn tappar connection med det trådlösa nätverket

Finns det någon lösning på detta?

Jag läste även någonstans att det inte blir samma backup om jag har gjort 1a backuppen med sladd och sen försöker trådlöst. Detta skulle vara pga att trådlös backup alltid görs i en "sparsbundle" men backup via sladd gör det inte...?

Kämpigt

1
Bevaka tråden