Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varningsprogram för diskar som strular i Raid1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har för säkerhets skull mina dokument i en sparat på två diskar i RAID1 (speglad). Det funkar jätte bra men för ett tag sen märket jag av en slump att en av diskarna var trasig (mekaniskt fel, fick ny på garantien).
Nu söker jag ett program (eller inställning) som rapporterar om en disk strular. Nu kunde jag ju ha jobbat i evighet utan att veta att jag saknade redundansen pga en disk med fel.

Jag kör en MacPro (early 2009) o osX10.6.senaste

  • Medlem
  • 2011-02-23 17:21

Gratis - RAID Check
Ogratis - Raid Alert

Har inte själv testat någon av dem, utan har med jämna mellanrum kört terminalkommandot:
diskutil checkRAID

  • Oregistrerad
  • 2011-03-11 11:31
Ursprungligen av wlao:

Gratis - RAID Check
Ogratis - Raid Alert

Har inte själv testat någon av dem, utan har med jämna mellanrum kört terminalkommandot:
diskutil checkRAID

Tror inte det där fungerar så bra, gratisprogrammet kräver ju att datorn har Apples raidkort och det tror jag inte powerplant har?

Det är faktiskt lite konstigt att OSX inte varnar på fint sätt om en disk är sönder. S.M.A.R.T har idag alla diskarna inbyggt och det rapporterar sin status till os:et. Du kan använda exempelvis detta Apple - Downloads - System/Disk Utilities - SMART Utility

Eller denna, som lägger sig i menyraden med en ikon för status, samt att den har growl support för notifieringar, precis vad du behöver corecode->SMARTReporter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-23 18:16

Det där borde man kunna kombinera med Growl på ett fiffigt sätt.

A Unix shell script to work with Growl - Mac OS X Hints

tackar skall prova när jag kommet till jobbet,

PP

Har provat RAID sheck. Det fungerar såvida att det varnar inte när raiden är hel. Hur det funkar när en disk går sönder vet jag inte. Den drar nästan ingen prosessorkraft fast den kollar var femte minut (jag har åtta kärnor så jag slår sällan i taket).

PP

skall prova när jag e tillbaka på jobb,

Tack, detta var en smartare lösning

PP

Provade SMART reporter,
Snyggt - kostar ingen prosesssor kraft och e nästan osynligt.

Fortfarande vet jag ju inte om det funkar (alla diskarna är hela) men det känns bra.

Tack för tipsen

1
Bevaka tråden