Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Leopard på iMac G5 utan DVD

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-02-24 08:49

Ursäkta men jag trodde att gamla G5 PPC inte stötte Leopard utan stannade på 10.4 Tiger?!
Alltså att Leopard kräver Intel.
Går det att kringgå detta eller har jag fel för mig?

Ursprungligen av per s:

Ursäkta men jag trodde att gamla G5 PPC inte stötte Leopard utan stannade på 10.4 Tiger?!
Alltså att Leopard kräver Intel.
Går det att kringgå detta eller har jag fel för mig?

Du tänker nog på Snow Leopard, vilken kräver Intel-processor. Leopard var den sista versionen av Mac OS X som hade stöd för de gamla PPC-Macarna. Så långe som det satt en processor på minst 847MHz under huven.

Jag gjorde en installation av Leopard på en iBook G4 för ett par veckor sedan, även den med trilskande dvd-läsare. Lösningen var att kasta in skivan på ett USB-minne, precis som tidigare nämnt i tråden. Tyvärr har jag inte de exakta instruktionerna i hvudet men jag ska återkomma och posta det här. Misstänker att informationen kan vara till nytta för åtminstone ett par personer.

  • Medlem
  • 2011-04-08 07:53

Ja, skriv gärna hur du gjorde för att få iBooken att installera från USB.

Enligt

Apple - Support - Discussions - Can't install Snow Leopard via USB on ...

Drive Preparation

1. Open Disk Utility in your Utilities folder.

2. After DU loads select your hard drive (this is the entry with the mfgr.'s ID and size) from the left side list. Click on the Partition tab in the DU main window.

3. Under the Volume Scheme heading set the number of partitions from the drop down menu to one. Set the format type to Mac OS Extended (Journaled.) Click on the Options button, set the partition scheme to GUID (for Intel Macs) or APM (for PPC Macs) then click on the OK button. Click on the Partition button and wait until the process has completed.

4. Select the volume you just created (this is the sub-entry under the drive entry) from the left side list. Click on the Erase tab in the DU main window.

5. Set the format type to Mac OS Extended (Journaled.) Click on the Options button, check the button for Zero Data and click on OK to return to the Erase window.

6. Click on the Erase button. The format process can take up to several hours depending upon the drive size.

7. Select the installer disc image and click on the Restore tab in DU's main window. Put the installer disc image file in the Source field; put the USB flash drive's Desktop icon in the Destination field. Check the box to Erase the Destination then click on the Restore button.

Har inte gjort detta själv

Ursprungligen av LCR:

Enligt

Apple - Support - Discussions - Can't install Snow Leopard via USB on ...

Drive Preparation

1. Open Disk Utility in your Utilities folder.

2. After DU loads select your hard drive (this is the entry with the mfgr.'s ID and size) from the left side list. Click on the Partition tab in the DU main window.

3. Under the Volume Scheme heading set the number of partitions from the drop down menu to one. Set the format type to Mac OS Extended (Journaled.) Click on the Options button, set the partition scheme to GUID (for Intel Macs) or APM (for PPC Macs) then click on the OK button. Click on the Partition button and wait until the process has completed.

4. Select the volume you just created (this is the sub-entry under the drive entry) from the left side list. Click on the Erase tab in the DU main window.

5. Set the format type to Mac OS Extended (Journaled.) Click on the Options button, check the button for Zero Data and click on OK to return to the Erase window.

6. Click on the Erase button. The format process can take up to several hours depending upon the drive size.

7. Select the installer disc image and click on the Restore tab in DU's main window. Put the installer disc image file in the Source field; put the USB flash drive's Desktop icon in the Destination field. Check the box to Erase the Destination then click on the Restore button.

Har inte gjort detta själv

Jag gjorde något liknande i mitt försök att installera via USB och det gick inte alls (det fungera dock strålande när ja gjorde det med Snow Leopard och åt en Intel baserad Mac). iBook hade svårt att hitta USB disken vid uppstart. Därför valde jag att installera via FW istället, det fungerade klockrent för övrigt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-11 10:43
Ursprungligen av citronsyra:

Jag gjorde något liknande i mitt försök att installera via USB och det gick inte alls (det fungera dock strålande när ja gjorde det med Snow Leopard och åt en Intel baserad Mac). iBook hade svårt att hitta USB disken vid uppstart. Därför valde jag att installera via FW istället, det fungerade klockrent för övrigt.

De flesta, om inte alla, PPC-macar kan inte använda en startskiva som är ansluten via USB.

Ursprungligen av kjnoren:

De flesta, om inte alla, PPC-macar kan inte använda en startskiva som är ansluten via USB.

De finns några iMac G5 där det skall fungera trots PPC, men det krävs mycket pillande och trixande. Så de hela beror nog på var man drar gränsen. Antingen vid tekniskt omöjligt eller mer onödigt dumt och besvärligt

Att boota en PPC Mac från USB

Lite bakgrund:
Sen 2000-talet tog sin början har alla Mac:ar varit kapabla att boota från något kopplat via USB, inte bara FireWire. Ofta misstar sig folk på detta och tror att man bara kan boota PPC Mac:ar via FireWire. Fel. Det är dock inte helt trivialt att få det att funka alla gånger eftersom man inte kan se och enkelt välja vilken disk man ska boota, som man kan göra på nyare Intel-Mac:ar. OpenFirmware är lite krångligare och petigare med att visa vad som går att boota.
.
Nåja. Till instruktionen.
.
.
Man behöver:
1 USB-minne (eller extern hårddisk) på minst 8GB
1 Mac med minst 867MHz CPU
Tålamod
.
.
Skapa image från Leopard DVD:n, återskapa denna till USB-minnet precis som LCR tipsade om här ovan. ( Detta är känt som den lätta biten)
.
Dags att starta om maskinen och börja installera. För underhållnings skull kan man här testa om OpenFirmware will låta maskinen starta upp på den image man nyss skapat. Tryck ner "alt" när skärmen blir svart och vänta på att gränssnittet ska komma upp. Kan du välja USB-disken får jag be om gratulationer och du kan skippa resten av vad jag skrivit. Får du bara upp den interna hårddisken är det bara att fortsätta här nedan:
.
Ok, OpenFirmware ville inte veta av din image. Vad nu? Hänga läpp och köra Tiger tills tiden slutar och Gnab Gib inträffar? Nej! Det finns en lösning och den är bara måttligt mer komplicerad.
.
1. Starta skivverktyg och leta upp din USB-disk
.
2. Ta reda på partitionsinformationen
Det du letar efter är något i stil med "disk1s2" och det viktigaste är siffran efter "s". I exemplet är denna siffra "2".
.
3. Starta om och hoppa in i OpenFirmware (håll inne: alt + O +F)
.
Skriv följande:
boot ud:X,\:thxi
.
(byt ut X mot det partitionsnummer du hittade med skivverktyg)
.
Nu borde det flimra till en aning och sen ska ögonen möta det ljuva skenet av att maskinen håller på att boota från USB-minnet (eller vad du nu hade för nått).
.
Resten är upp till dig, här är "guiden" slut.

Bevaka tråden