Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minska storlek på rippade DVD-filmer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 02:54

I brist på program att konvertera dvd-filmer till "lättare format" som tar mindre utrymme, och i brist på extern hårddisk, kan jag på nåt sätt förminska storleken på mina 12 DVD-filmer som var och en tar ungefär 6-7 GB och totalt 130 GB plats på min hårddisk?

Komprimera finns det något som heter i åtgärdsmenyn när jag markerar objekten, men vad innebär detta? Hur mycket minskar storleken på 130 gb, och finns det anledningar till att INTE göra det? Kommer filerna påverkas på nåt sätt?

Har väldigt dålig erfarenhet från att "packa ner" (komprimera) filer. Desto större erfarenhet att packa upp dock!

Tack på förhand!

Visst kan du det... Läs mer om det längre ner i denna tråden..(råkade visst glömma länken)

Komprimerar du filmer så minskas kvalitén. Du kan även välja bort språk/undertexter/ljudkanaler för att minska storleken

Senast redigerat 2011-02-22 09:49
Ursprungligen av uniqel:

I brist på program att konvertera dvd-filmer till "lättare format"...

Huh ?!?

HandBrake

Hur är det tänkt att du ska titta på dem i framtiden? Det styr hur du ska göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 15:58
Ursprungligen av uniqel:

I brist på program att konvertera dvd-filmer till "lättare format" som tar mindre utrymme, och i brist på extern hårddisk, kan jag på nåt sätt förminska storleken på mina 12 DVD-filmer som var och en tar ungefär 6-7 GB och totalt 130 GB plats på min hårddisk?

Komprimera finns det något som heter i åtgärdsmenyn när jag markerar objekten, men vad innebär detta? Hur mycket minskar storleken på 130 gb, och finns det anledningar till att INTE göra det? Kommer filerna påverkas på nåt sätt?

Har väldigt dålig erfarenhet från att "packa ner" (komprimera) filer. Desto större erfarenhet att packa upp dock!

Tack på förhand!

komprimera filer är i princip bara en zippning. inte att rekommendera.

kolla in Handbrake, som någon rekommenderade. hur du vill få ut dom beror som någon annan sa på var du ska se på dom sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 16:01

Rubrikändring

/Mod

1
Bevaka tråden