Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SOS! Döende G4 efter dammsugning inuti

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Behöver snabbt förslag på åtgärder. Min gamla G4 466 har tuffat på tillförlitligt. Har fått en hårddisk med klonad MacBook och
OS X 10.4.11 som har funkat utan problem.
Nu till katastrofen: tangentbordet tappade kontakt, liksom musen. Tänkte då dammsuga inuti vilket jag gjort flera gånger. Snurrade också på batteriet på moderkortet och drog ur och satte i igen kontakterna till hårddisken. Efter dammsugningen vill den inte starta upp.

I tur och ordning hände följande när jag satte på datorn:

1.a gången: Kom till gråa sidan med äpplet, men efter 2-3 sekunder rullade en gråare ridå ner och en ruta öppnades i än mörkare grått där det stod att jag "måste starta om datorn genom att hålla ner startknappen eller med omstartknappen". Provade 2-3 gånger men ingen ändring.
Öppnade åter datorn, gjorde samma saker.

2.a gången: Kommer till gråa sidan, den lilla tickande cirkeln dyker upp, tangentbordet har kontakt och den går vidare till blå sidan med termometern. En millimeter blått dyker upp – sedan tar det stopp. Provat att starta om igen, samma sak. Och ursprungsproblemet är tillbaka – ingen kontakt med datorn, varken med t-bord eller mus som sitter i t-bordets hubb.

Där står jag nu. Jag har internetbank och en massa innehåll som jag nu inte kommer åt!

Någon som har någon tanke eller några tips???

Det hela började alltså med att tangenbordet och musen tappade kontakten med datorn - innan du dammsög? (den dog inte av dammsugningen utan innan)

Har du varit med om det tidigare?

  • Medlem
  • 2011-02-21 17:14

Pröva att starta via systemskive-cd:n.

Om den inte vill då har du något knas på moderkortet.
Om den startar men inte vill visa hårddisken så mår HD:n dåligt.

Återkom efter test.

1. Aldrig. Aldrig. Dammsuga i en dator. Aldrig. Förutom att man kan råka slå till komponenter så genererar dammsugare magnetfält som datorer inte gillar.

2. Pilla aldrig på batterier med fingrarna. Fettet kan förkorta livslängden/kortsluta.

Korrekt uppfattat. Har nu startat om med T-tangenten nedtryckt (glapp m.a.o. någonstans för t-bordet) Efter det gick den igång hyelt mirakulöst, men glappet i t-bordet hoppar av och på, går inte att lita på. Har provat musen i båda USB-uttagen på datorn – död. Nu funkar alltså t-bordet ibland, ibland inte, felet måste ligga i datorn då musen var död i dens uttag. Lite jobbigt att vara oviss.
Ochn ja, jag ska köpa nyare dator! Beg här på 99 någon gång.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-02-21 18:20

Gha!!!! Jag hoppas inte att en vanlig dammsugare varit i närheten av insidan av datorn. Om du haft det flera gånger och datorn har funkat måste jag gratulera. Gå med i postkodlotteriet omedelbums om du inte redan är med. Statisk elektricitet är lika med en garanterad död för all finelektronik. En vanlig dammsugare genererar minst 40 000 miljarder volt när friktionen av luften laddar upp plastmunstycket på dammsugaren.

Det rätta sättet att rengöra en dator innuti är att med komprimerad luft blåsa rent i datorn. Det finns sprayflaskor med komprimerad luft som är perfekta för detta ändamål.

Ursäkta. Varit o handlat.

Dammsugaren stod i hallen, jag o dator var på toan. Trodde inte det var såå känsligt. Hade latexhandskar o var urladdad.

Skriver nu på knasande datorn, så tack för bistånd. Får se hur länge det håller.

Om någon har en mer konkret idé tas allt tacksamt emot!

Tack alla!

1
Bevaka tråden